Głównym założeniem procesów oceny 360 stopni jest dostarczenie osobie ocenianej maksymalnie zrównoważonego i kompletnego obrazu jej kompetencji poprzez:
Dodatkową korzyścią dla organizacji w podjęciu procesu oceny 360 może być opracowanie profili kompetencji i kwestionariuszy oceny do dalszego wykorzystania.
Diagnoza kompetencji metodą 360 stopni dąży do uzyskania informacji o kompetencjach pracownika poprzez kwestionariuszowe badanie jak najbardziej reprezentatywnego grona osób, które stykają się z nim w sytuacjach zawodowych. Typowe perspektywy wykorzystywane w diagnozie 360 stopni to:
Jest jedną z kluczowych zasad procesu. W proponowanym przez nas procesie poufność jest zapewniona dzięki wykorzystaniu platformy on-line Competence Nawigator. Rozsyłaniem i zbieraniem kwestionariuszy oceny zarządza zewnętrzny konsultant.
Ilość osób oceniających ustala się w odniesieniu do indywidualnej sytuacji ocenianego (np. liczebności zespołu). Określając ilość osób uczestniczących w diagnozie mamy do czynienia z przetargiem pomiędzy rzetelnością (która korzysta na zaangażowaniu większej grupy pracowników) a efektywnością (czas i praca potrzebna na rzetelne wypełnienie kwestionariuszy). W praktyce diagnozy dokonuje zwykle 6 – 12 osób. Oceny kompetencji powinny dokonywać osoby, które mają możliwość obserwowania zachowań pracownika w organizacji. Dane od klientów wykorzystuje się w szczególnych przypadkach.
Istotne jest, by ocena 360 stopni była procesem, który przeprowadzany jest wraz z ocenianymi pracownikami. Zaangażowanie osób ocenianych w pracach nad kryteriami i przygotowaniem procesu oceny pozwala im na utożsamienie się z nią i w efekcie pełniejsze wykorzystanie jej rezultatów. Osoby oceniane potrzebują również jasnych informacji o celach, przebiegu i terminach procesu.
Po opracowaniu wyników oceny konsultant przeprowadza z osobami ocenianymi rozmowy podsumowujące, których celem jest pomoc w interpretacji ocen i zaplanowaniu działań rozwojowych. To kluczowy element systemu oceny – pozwala na przetworzenie uzyskanych ocen na cele i plany rozwojowe. Najczęściej rozmowy prowadzone są przez konsultantów zewnętrznych lub dobrze przygotowanego konsultanta z organizacji, jeśli może zapewnić poczucie neutralności i poufności.
Head of Organizational Development, Consultant of Organizational Development, Trainer, Facilitator
514 206 346