facebook
Fotolia_105839827_S

Serial Westword i szkolenia menedżerskie – czyli o teatralnej metodzie rozwoju liderów

Podstawowym problemem większości szkoleń menedżerskich, które mają przecież ulepszać „działania menedżerów” jest to, że nie są „działaniami menedżerów”. Nową odpowiedzią rynku na potrzebę szkoleń opartych o działanie są m.in. metody odwołujące się do teatru jako techniki „działania na niby”, przy czym bardzo często okazuje się, że to „na niby” jest dużo bardziej na serio niż działanie w rzeczywistości realnej.
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 2 min

Z tego artykułu dowiesz się:

Co wspólnego ma Westworld ze szkoleniami menedżerskimi?

Wyemitowany w 2016 roku przez HBO futurystyczny serial opowiada o parku rozrywki, do którego przyjeżdżają turyści, żeby przeżyć przygodę w zaprojektowanej scenerii XIX-wiecznego Dzikiego Zachodu. Przygoda jest możliwa dzięki mieszkańcom parku – robotom doskonale imitującym ludzi (w serialu nazywane są one „hostami”). Smutna prawda jest taka, że turyści wykreowaną rzeczywistość wykorzystują głównie do bezkarnych gwałtów i  zabójstw. Skutki ich działań są opłakane, choć na pozór bez poważnych konsekwencji – straty dotyczą wszak hostów.  A co by się stało, gdyby taki park wykorzystać w procesie szkoleń menedżerów?

Na czym polega metoda Re-Aktor?

Na takim pomyśle bazuje właśnie szkoleniowa metoda Re-Aktor, w ramach której liderzy mogą na żywo przyglądać się swoim działaniom i ich skutkom. Oto menedżer Marek zwalnia Pawła, robi to kilkukrotnie, ale w rzeczywistości żaden pracownik o imieniu Paweł nie będzie miał jutro bólu głowy z powodu zwolnienia. Konsekwencje są, ale tylko pozytywne i dotyczą tylko menedżera Marka: może się uczyć, wielokrotnie doświadczyć sytuacji zwalniania kogoś, pomyśleć, jak można to zrobić lepiej, uświadomić sobie złożoność relacji z pomniejszonym właśnie zespołem.

W jaki sposób działa Re-Aktor? Grupa specjalnie przygotowanych aktorów odgrywa spektakl opowiadający np. historię menedżera Marka i jego zespołu. Spektakle mogą mieć różne tematy, ważne, że akcja w pewnym momencie się urywa. Uczestnicy szkoleń – menedżerowie – wchodzą wtedy na scenę i po kolei podmieniają aktora grającego menedżera. Od tej chwili zaczyna się improwizacja – w której uczestnik grający Marka próbuje poprawić sytuację firmy i zespołu. Aktorzy przygotowani są tak, by w jak najbardziej adekwatny sposób reagować na poczynania Marka-uczestnika szkolenia.

Dlaczego ta metoda się sprawdza?

Odpowiedzi może być wiele, ale uczestnicy najczęściej źródła sukcesu upatrują w realistyczności doświadczenia. „Aktorzy każdą sytuację czynią maksymalnie bliską rzeczywistości, doświadczasz jej emocjonalnie, cieleśnie, umysłowo”;  „Możesz mieć tysiąc schematów przeprowadzania rozmowy motywującej, ale kiedy musisz się zmierzyć z realnymi emocjami w rozmowie żadnego schematu nie użyjesz”; „Tu czułam się bardziej zaangażowana niż w niejednej sytuacji z mojej własnej firmy” (z wypowiedzi uczestników).

Każdy z uczestników w rolę menedżera wchodzi kilkukrotnie, wybierając dowolny moment spektaklu. Czekając na swoje wejście obserwuje strategie innych, zapisuje kluczowe spostrzeżenia. Po części teatralno-doświadczeniowej zaczyna się grupowy etap analizy interwencji, refleksji i wyciągania wniosków. Całość  domyka moduł teoretyczny i wypracowanie pomysłów wdrożenia nowej wiedzy we własną praktykę zarządzania.

 

Cały artykuł znajdziesz tutaj: Serial Westworld i szkolenia menedżerskie – czyli o teatralnej metodzie rozwoju liderów

Może Cię jeszcze zainteresować:

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.    Polityka prywatności   
Zgoda

wszechnica
uniwersytetu
jagiellońskiego

Projektujemy i realizujemy różnorodne sesje i warsztaty facylitowane dopasowane do potrzeb organizacji: 

  • sesje strategiczne,
  • sesje kreatywne,
  • sesje wymiany wiedzy i doświadczeń, 

Realizujemy szkolenia dla określonych przez organizację grup pracowników, głownie dla:

  • trenerów zainteresowanych poszerzeniem swoich kompetencji i rozwojem w roli wewnętrznych facylitatorów,
  • menedżerów chcących korzystać z umiejętności facylitacyjnych podczas prowadzenia spotkań ze swoimi zespołami,
  • koordynatorów projektów zainteresowanych usprawnieniem zespołowego planowania i podziału zadań podczas wspólnych spotkań,
  • scrum masterów, którzy szukają sposobów na zwiększenie zaangażowania członków zespołów w realizację zadań.
 
Pracujemy zarówno stacjonarnie, jak i online.