Strona główna » Wyniki wyszukiwania » Coaching – rozwój osobisty i zawodowy
Coaching – rozwój osobisty i zawodowy
Beata Nowacka, Erickson Professional Coach
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 4 min
W tym artykule znajdziesz:
Coaching - rozwój osobisty i zawodowy
Lubię artykuły wiarygodne, które nie tylko opierają się na rzetelnej wiedzy, ale również na osobistym doświadczeniu. Bowiem, kiedy wiedza poparta jest doświadczeniem, teoria okazuje się rzeczywistym dobrem. Dobrem, nad którym warto się pochylić, aby sprawdzić czy ono może stać się także naszym osobistym udziałem.
Coaching. Nie chcę generalizować i pisać o coachingu jako takim, bo metod coachowania jest co najmniej tak wiele jak jego „szkół” i czasem można w tej wielości utknąć czując się zdezorientowanym. Chcę zatrzymać się przy jednym modelu, mianowicie coachingu skoncentrowanym na rozwiązaniach, inspirowanym terapią Miltona Ericksona. Chociaż każdy coaching co do zasady skupia się na teraźniejszości oraz przyszłości i ma na celu wydobycie oraz uaktywnienie naszego „zamrożonego” potencjału, to ten w sposób szczególny, a priori, sankcjonuje zasobność klienta jako wystarczającą do zrealizowania celu. Zatem pytanie na które szukamy odpowiedzi w trakcie sesji brzmi: co i jak mogę to zrobić żeby osiągnąć cel, a nie: czy potrafię go osiągnąć. Bo to, że potrafię jest poza polem wątpliwości. Tym sposobem już na samym starcie znajdujemy się w maksymalnie komfortowej sytuacji: znamy swój cel, jesteśmy w pełni potencjału by go osiągnąć, pozostaje nam „tylko” dowiedzieć się jak możemy uczynić go realnym. Otwarte, neutralne pytania coacha inspirują i kierują nas w obszary, które dotąd umykały naszej świadomości – odkrywamy pokłady swoich zasobów, które stają się źródłem mocy potrzebnej do realizacji zamierzonego celu. Ten moment, kiedy dostrzegamy własne zasoby jest momentem dostrzeżenia w sobie sprawczości, co sprawia, że jesteśmy ze sobą czterokrotnie na TAK: TAK, chcę. TAK, mogę. TAK, potrafię. TAK, realizuję.
Biorąc pod uwagę, że każdy coaching jest narzędziem prowadzącym do zmiany, a zmiana jest niczym innym jak zapraszaniem nowego do własnego życia to jednak nic nie zmieni faktu, że zanim zostanie oswojone i na dobre w nas zaaklimatyzuje się, jest zawsze (mniej lub bardziej) związane z wychodzeniem poza strefę własnego komfortu. Zatem nasze czterokrotne TAK jest chwilą nie do przecenienia. W tym momencie zaczyna się nasza sprawczość: dajemy sobie zgodę na zmiany i działania, które prowadzą nas do osiągnięcia celu. Co więcej, cel do tej pory wydawałoby się nie do osiągnięcia, staje się mocno wyczekiwany. Mamy bowiem realne poczucie, że cel czyli pożądany rezultat, leży w naszym zasięgu. W dalszym procesie klient, ponownie inspirowany otwartymi i ogólnymi pytaniami coacha, opracowuje plan działania – kolejne kroki, jakie podejmie w drodze do realizacji swojego zamiaru. Okazuje się bowiem, że jeśli klient/coachee wybierze cel samodzielnie, sformułuje go pozytywnie i jeżeli ten cel leży w obszarze jego kontroli – nieważne jak mało prawdopodobnie by brzmiał na początku – to w każdym przypadku klient/coachee jest w stanie go zrealizować.Klient , który eksploruje własne możliwości w stanie zasobnym i staje się twórczy. Poczucie bycia kreatywnym sprawia, że wzrasta jego poczucie własnej wartości, za tym podąża siła motywacji, i w konsekwencji doświadczanie własnej sprawczości, które z kolei buduje pewność siebie i chęć „sięgania po więcej”.
W ten sposób powadzony coaching, który bazuje na zasobach klienta i koncentruje się na rozwiązaniach jest bardzo skutecznym narzędziem rozwoju osobistego we wszystkich najistotniejszych obszarach życia: począwszy od tego najbliższego sobie czyli własnego dobrostanu, dalej życia rodzinnego do zawodowego włącznie. Konkretnych benefitów jest wiele: wzrasta samoświadomość, umiejętności uruchamiania własnego potencjału, twórczy sposób podchodzenia do zadań. Dalej: zwiększa się elastyczność działania, odpowiedzialność za podejmowane zadania, produktywność i jakość pracy, jakość relacji interpersonalnych. Co skutkuje wartością niezbywalną mianowicie zwiększeniem równowagi i jakości życia.
Zawód: Coach
Coachem może zostać każdy bez względu na wykształcenie i zawodowo otwierają się przed nim zasadniczo dwie drogi.
Pierwsza to ta, w której wykorzystuje swoją wiedzę w innej dziedzinie zawodowej traktując ją komplementarnie i pomocniczo doskonaląc własny warsztat pracy, którą wykonuje np. w korporacjach oraz innych instytucjach: wdrażanie coachingowego stylu zarządzania, wspieranie rozwoju indywidualnych kompetencji, zarządzanie talentami, rozmowy rozwojowe z pracownikami, wzmacnianie zaangażowania i budowanie postawy odpowiedzialności wreszcie: planowanie i organizacja czasu, lub jeśli jest profesjonalistą pracującym z ludźmi wykorzystuje wiedzę coachingową w pracy trenera, konsultanta, facylitatora, doradcy, psychologa, terapeuty, prawnika i innych.
Druga wiąże się z rozpoczęciem własnej praktyki coachingowej. Tutaj otwierają się kolejne dwie możliwości: praca z klientami indywidualnymi tzw. life coaching (który ma na celu podniesienie osobistej efektywności klienta – rozwoju jego potencjału) oraz biznesowymi tzw. business coaching (który ma na celu podniesienie efektywności zawodowej – efektywności w roli, którą klient pełni zawodowo). Dodatkowo, z punktu widzenia procesu coachingowego, coach może zajmować się coachingiem indywidualnym, grupowym lub/i zespołowym.
W każdym z tych przypadków, w miarę zdobywanego doświadczenia prowadzonych sesji, otwiera się przed nim możliwość dalszego rozwoju zawodowego poprzez uzyskanie certyfikatu ICF (International Coach Federation) najpierw na pierwszym poziomie akredytacji ACC (Associate Certified Coach), potem na drugim PCC (Professional Coach), wreszcie trzecim MCC (Master Certified C|oach)
Jako wartość dodaną swojego zawodu coach ma możliwość doświadczania dobrodziejstw coachingu na ścieżce własnego samorozwoju, dodatkowo niezwykle inspirującym może być towarzyszenie w pracy swojego klienta.
Izabela Dołęgiewicz
Head of Professional Development
izabela.dolegiewicz@wszechnica.uj.pl
506 006 087
Może Cię jeszcze zainteresować:
Szkola Coachów z perspektywy uczestniczki – Moduł IV
Z tej serii wpisów dowiesz się, jak przebiega proces nauki w programie, jakie umiejętności rozwija się dzięki udziałowi w Szkole Coachingu oraz jakie wyzwania pojawiają
Szkola Coachów z perspektywy uczestniczki – Moduł III
Z tej serii wpisów dowiesz się, jak przebiega proces nauki w programie, jakie umiejętności rozwija się dzięki udziałowi w Szkole Coachingu oraz jakie wyzwania pojawiają
Szkola Coachów z perspektywy uczestniczki – Moduł II
Z tej serii wpisów dowiesz się, jak przebiega proces nauki w programie, jakie umiejętności rozwija się dzięki udziałowi w Szkole Coachingu oraz jakie wyzwania pojawiają