– Czy uda nam się przygotować pracowników do innych zadań, czy będziemy musieli pożegnać się z większością z nich?
– Czy nasza organizacja będzie w przyszłości atrakcyjna dla dobrej klasy specjalistów?
– Co możemy zrobić, by ich przyciągnąć i utrzymać?
– Jaki wpływ wywiera nasza organizacja na środowisko?
– Kiedy przestanie to być tematem pobocznym, a stanie się sprawą kluczową dla jej przetrwania?
– Jak zareaguje nasza organizacja na nagłą zmianę regulacji dotyczących branży? W jaki sposób konflikty na kluczowym rynku mogą ułatwić lub pogrążyć realizację strategicznych celów?
Cztery wymienione powyżej tematy powtarzają się w naszej pracy z liderami bardzo różnych organizacji. Być może podobnie jest w Twojej firmie – ludzie zastanawiają się, jak długo wytrzyma aktualny model działania, lub jak można wykorzystać pojawiające się szanse. Presja krótkoterminowych celów utrudnia nawet rozpoczęcie rozmowy o wyzwaniach przyszłości, a tym bardziej doprowadzenie jej do konstruktywnych, twórczych wniosków.
Brak rzetelnej rozmowy o przyszłości prowadzi zwykle kadrę zarządzającą do dwóch, pozornie przeciwstawnych, konkluzji:
Wspólną częścią tych pozornie bardzo różnych podejść jest pomijanie istotnych szans i zagrożeń. Co, jeśli przyszłość nie będzie po prostu liniowym rozwinięciem teraźniejszości? Wiemy, że niemal na pewno tak będzie, a jednak działamy, jakby nie było to prawdą. Indywidualne mierzenie się z niepewnością nie służy organizacjom. Obawy osób, które dostrzegają w otoczeniu niepokojące sygnały mogą skutkować mniejszym zaangażowaniem i przeniesieniem uwagi na osobiste „strategie przetrwania”, takie jak znalezienie innej pracy.
Rozmowę o wyzwaniach przyszłości warto podjąć wprost, zapraszając do niej szersze grono pracowników. Pozwoli to:
Zaproszenie szerszego grona pracowników do rozmowy na temat przyszłości firmy to odważna decyzja. Aby przyniosło korzyści, potrzeba:
Krótki projekt diagnostyczny, pozwalający na syntetyczny, jakościowy opis kultury organizacji w zestawieniu ze stojącymi przed nią wyzwaniami strategicznymi. Połączenie perspektywy pracowników z różnych szczebli z zewnętrznym oglądem konsultantów i ścisłe dopasowanie pytań do kontekstu i potrzeb firmy.
Średniej wielkości projekt strategiczny angażujący uczestników w dialog na temat przyszłości firmy i zmieniających się warunków jej funkcjonowania. Wykorzystuje planowanie scenariuszowe i elementy metody Future Search, aby opisać zmieniające się realia i skonfrontować z nimi aktualną strategię biznesową.
Kompleksowy, długofalowy projekt zmiany wybranych elementów kultury organizacyjnej, obejmujący pogłębioną diagnozę, określenie strategicznych kierunków zmiany, a następie stworzenie mechanizmu wywierającego stopniowy wpływ na postawy pracowników i normy kierujące ich zachowaniem.
Pracujemy na rzecz organizacji, które chcą osiągać wyniki dzięki zaangażowaniu i kreatywności swoich pracowników.
Pomagamy firmom stwarzać warunki dla otwartej rozmowy o szansach i wyzwaniach, a także wspólnego poszukiwania najlepszych rozwiązań. Rozszerzamy grono osób biorących udział w rozmowie, a przez to pomagamy im wziąć większą odpowiedzialność za wspólną przyszłość.
W kompleksowych projektach doradczych tworzymy interdyscyplinarny zespół, złożony z przedstawicieli Zamawiającego i wybranych konsultantów Wszechnicy UJ. Zespół określa cele i wskaźniki zmiany oraz na bieżąco nadzoruje podejmowane w jej ramach działania.
Head of Organizational Development, Consultant of Organizational Development, Trainer, Facilitator
514 206 346