Dla biznesu
FACYLITACJA
Prowadzimy sesje facylitowane, doskonalimy umiejętności facylitacyjne menedżerów.
Strona główna » Dla biznesu » Facylitacja
Praktyka facylitacji
Facylitacja to sposób pracy, który wpisuje się w nasze podejście do budowania zdrowych organizacji. Pozwala czerpać z potencjału członków grupy czy zespołu i efektywnie pracować, osiągając zaskakujące rezultaty w postaci nowatorskich pomysłów, decyzji, co do których wszyscy są zgodni, jak również rozwiązań, które godzą interesy różnych stron. Dzięki facylitacji możemy wspólnie budować organizacje oparte na dialogu, partnerskich relacjach i współpracy.
W codziennej praktyce facylitacja pozwala:
- zwiększyć zaangażowanie uczestników spotkania,
- uruchamiać kreatywność zespołu,
- budować w grupach poczucie współodpowiedzialności za efekty wspólnej pracy,
- wprowadzać kulturę otwartej komunikacji i współpracy,
- wdrażać partycypacyjny styl zarządzania.
Z facylitacji korzystamy w wielu obszarach:
- rozwiązywania problemów,
- zespołowego podejmowania decyzji i planowania działań,
- tworzenia oraz usprawniania rozwiązań,
- kreowania innowacyjnych produktów,
- optymalizacji procesów,
- wymiany wiedzy.
Nasza oferta
Masz pytania?
Chętnie pomożemy!
Consultant of Organizational Development
Aneta Marek
Head of Organizational Development
aneta.marek@wszechnica.uj.pl
515 206 346
Case study
Stworzyliśmy przestrzeń do wymiany spostrzeżeń i projektowania rozwiązań
Facylitowane spotkanie, służące zdiagnozowaniu potrzeb organizacji, było częścią większego przedsięwzięcia związanego z wspieraniem instytucji edukacyjnych. Dyrekcja jednego z zespołów szkół, który przystąpił do przedsięwzięcia, postanowiła przeprowadzić w swojej szkole badanie potrzeb organizacji. Głównym założeniem było to, by pracownicy sami zdefiniowali potrzeby, określili kierunki działań i potrzebne wsparcie. Spotkanie miało być krótkie (4h) i jednocześnie miało doprowadzić do konkretnych rezultatów, które wskazywałyby na sensowność angażowania kadry do tego typu pracy.
Pierwszym krokiem było spotkanie kontraktowe z dyrektor szkoły, podczas którego w toku dyskusji wyłoniliśmy temat spotkania – „doskonalenie współpracy w gronie pedagogicznym” – uznany przez dyrektor za najbardziej wartościowy dla dalszej pracy, a jednocześnie taki, na który kadra ma możliwie duży wpływ. Ustaliliśmy również kryteria doboru uczestników, w oparciu o które dyrektor wyłoniła 12 osób.
Spotkanie facylitowane składało się z czterech istotnych kroków:
- Wprowadzenie dyrektor oraz rozmowa o celach spotkania, pozwalająca na zgłoszenie przez uczestników obaw i wątpliwości oraz omówienie ich w oparciu o wcześniejsze przygotowanie.
- Zdefiniowanie wyzwań i wyłonienie kluczowych obszarów tematycznych.
- Praca nad wybranymi obszarami tematycznymi (w podgrupach), zakończona przygotowaniem projektów z określonymi celami, działaniami, terminami i osobami zaangażowanymi.
- Zaplanowanie najbliższych kroków związanych z decyzjami o wdrożeniu projektów. Zaplanowanie sposobu pracy nad pozostałymi obszarami tematycznymi.
W rezultacie uczestnicy spotkania:
- zdefiniowali grupy wyzwań w obszarze współpracy w gronie pedagogicznym;
- przygotowali trzy plany projektów doskonalenia współpracy, wstępnie zaaprobowane przez dyrektor, wymagające jeszcze decyzji o wdrożeniu i włączeniu innych pracowników w zespoły projektowe;
- docenili zaproponowany sposób działania, wskazując jako istotne to, że pracowali nad konkretnymi sprawami, które zajmują ich na co dzień, oraz że mogli rozmawiać nie tylko o problemach, lecz także pracować nad rozwiązaniami.
Może Cię również zainteresować
Przeprowadzamy diagnozę kultury organizacji, definiujemy kierunki jej zmiany oraz projektujemy działania, które pozwalają świadomie kształtować ją w zgodzie z potrzebami i oczekiwaniami.
Rozwijamy kompetencje menedżerów, uwzględniając wyzwania, z którymi się mierzą. Wzmacniamy umiejętności, potrzebne do budowania efektywnych zespołów, w których panują partnerskie relacje.
Rozwijamy pracowników z myślą o efektywności ich pracy oraz dobrostanie. Zapewniamy rozwój kompetencji osobistych, trenerskich, radzenia sobie ze stresem. Stawiamy na podnoszenie jakości współpracy i synergii w zespołach.