facebook
dwie osoby siedzące na przeciwko siebie

Metodologia nauczania na kursie The Art And Science of Coaching: od inspiracji do wdrożenia i satysfakcji

Artur Krupa
Proces uczenia się dorosłych różni się od nauki dzieci i młodzieży. Dorośli uczą się przede wszystkim poprzez doświadczenie, refleksję nad swoimi działaniami i praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. Te założenia są kluczowe dla kursu, który został zaprojektowany w oparciu o nowoczesne teorie uczenia się dorosłych, takie jak teoria andragogiczna Malcolma Knowlesa czy model uczenia się przez doświadczenie Davida Kolba. Poniżej opisujemy szczegóły metodologii, na której opiera się kurs, wraz z odniesieniem do jego głównych założeń.
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 4 min

W tym artykule znajdziesz:

Struktura i założenia kursu Modułowa struktura dostosowana do procesów zmiany

Kurs składa się z czterech modułów, z każdym poświęconym innemu etapowi realizacji projektu lub zmiany. Każdy moduł odzwierciedla proces, przez który przechodzi jednostka lub zespół w trakcie pracy nad pomysłem czy projektem: 

  1. Inspiracja – uczestnicy zgłębiają metody generowania pomysłów i budowania zaangażowania. 
  1. Wdrożenie – uczą się, jak skutecznie realizować plany, wprowadzać pomysł w życie i zarządzać ewentualnymi wyzwaniami związanymi z działaniami wdrożeniowymi. 
  1. Podtrzymanie zaangażowania – rozwijają umiejętności wspierania siebie i zespołów w długoterminowym działaniu, pokonywaniu momentów zwątpienia. 
  1. Integracja osiągnięć i satysfakcja – refleksja nad wynikami, budowanie poczucia sukcesu i wyznaczanie kolejnych kroków rozwoju. 

Takie podejście opiera się na założeniu, że proces zmiany nie jest jednorazowym wydarzeniem, ale cyklem składającym się z kilku etapów, każdy wymagający innych kompetencji i refleksji. Kurs adresuje kolejne znaki zapytania w klarownej strukturze, która porządkuje, buduje bezpieczeństwo i nadaje sens.  

Praktyczne zastosowanie wiedzy

ednym z fundamentów kursu jest praktyczne podejście do nauki. Aż 70% zajęć to aktywności skoncentrowane na praktycznym zastosowaniu omawianej wiedzy. Zajęcia zostały zaprojektowane tak, aby uczestnicy mogli natychmiast wdrażać w praktyce poznane narzędzia i metody. Praktyczne ćwiczenia, analiza przypadków czy praca w grupach pozwalają uczestnikom doświadczać realnych wyzwań i wypracowywać autentyczne rozwiązania. 

Eksperci-praktycy

Zajęcia prowadzone są przez praktykujących specjalistów, którzy potrafią łączyć teorię z codziennymi wyzwaniami zawodowymi. Dzięki temu uczestnicy nie tylko poznają teoretyczne podstawy, ale także uczą się, jak stosować je w różnorodnych sytuacjach. Takie podejście jest zgodne z teorią uczenia się dorosłych, która podkreśla znaczenie doświadczeń życiowych jako punktu odniesienia w procesie nauki. 

Między modułami uczestnicy pracują w trójkach, co pozwala spojrzeć na zagadnienia z różnych perspektyw: protagonisty (osoby działającej, prowadzącej coaching), klienta (odbiorcy działań, klienta) oraz rozumnego obserwatora. Taka forma pracy wspiera rozwój empatii i umiejętności analizowania sytuacji z wielu punktów widzenia, co jest kluczowe dla budowania elastycznego obrazu rzeczywistości.  Praca w trójkach jest również okazją dla uczestników do doświadczenia realnych przypadków swoich kolegów, wyzwań z różnych branż, dylematów charakterystycznych dla różnych etapów życia. Stanowi to przygotowanie do spotkania z różnorodną grupą klientów już po zakończeniu kursu. 

Fundamenty metodologiczne Praca skoncentrowana na rozwiązaniach

Kurs na różnych teoriach wspierających budowanie zmian. Wiodącą bazą teoretyczną jest podejście skoncentrowane na rozwiązaniach (ang. Solution-Focused Brief Therapy, SFBT). To metoda wywodząca się z terapii krótkoterminowej, która koncentruje się na poszukiwaniu praktycznych rozwiązań zamiast analizowania problemów. Jego głównym założeniem jest przekonanie, że klient posiada w sobie zasoby i kompetencje potrzebne do wprowadzenia pozytywnych zmian w swoim życiu. 

W coachingu, elementy tego podejścia pozwalają skupić się na wizji przyszłości i drodze do osiągnięcia celu, zamiast szczegółowo analizować przeszłość lub trudności. W trakcie rozważań nad poszukiwaniem drogi do osiągnięcia celu zakłada się, że rozwiązanie leży poza przestrzenią, w której powstał problem.  Ważne aspekty tego podejścia to: 

  • Zorientowanie na cel: Klient definiuje, co chce osiągnąć, a sesje z coachem pomagają mu sprecyzować i zbliżyć się do realizacji tej wizji. 
  • Wzmacnianie zasobów: Coach pomaga odkryć i wykorzystać umiejętności, doświadczenia oraz wartości, które klient już posiada. 
  • Małe kroki: Zmiana jest rozumiana jako proces, który zaczyna się od niewielkich działań prowadzących do większego celu. 
  • Pytania o wyjątki: Coach często pyta o sytuacje, w których problem nie występował, co pomaga klientowi zobaczyć, jakie działania mogą być skuteczne. 

W trakcie zajęć uczestnicy uczą się, jak budować rozwiązania na podstawie tego, co już działa, oraz jak wykorzystywać swoje mocne strony w procesie zmiany. 

Grupa jako przestrzeń nauki

Zajęcia prowadzone są w grupie, co umożliwia uczestnikom aktywny udział i dzielenie się wiedzą. Taka współpraca pozwala doświadczać na żywo wyzwań wynikających z różnych temp uczenia się i adaptacji. Uczestnicy widzą, jak proces zmiany może przebiegać u różnych osób, co wzmacnia ich wyrozumiałość i umiejętności pracy zespołowej. 

Realne przykłady i autentyczne wyzwania

W trakcie kursu bazuje się na realnych przykładach i problemach, z którymi uczestnicy mogą się spotkać w codziennej pracy. Takie podejście pozwala uczestnikom doświadczać autentycznych przemian i obserwować efekty swoich działań, co znacząco wzmacnia proces uczenia się. 

Całość kursu trwa 16 dni, co daje uczestnikom możliwość obserwowania zarówno swojego, jak i grupowego procesu rozwoju – od etapu inspiracji do osiągnięcia wyznaczonego celu. Długość kursu pozwala także na gruntowne przepracowanie omawianych zagadnień i doświadczenie realnych zmian, łącznie z wypracowaniem podstaw do budowania nawyków w codziennym życiu. 

Kolejne kroki rozwojowe

Po zakończeniu kursu uczestnicy mogą kontynuować swój rozwój dzięki dostępnym opcjom, takim jak proces certyfikacyjny, mentoring czy dodatkowe kursy (np. kurs Psychologia dla Coachów). Takie podejście umożliwia nie tylko pogłębianie wiedzy, ale także trwałe rozwijanie umiejętności i integrację ich z codzienną praktyką. 

Kurs jest przykładem nowoczesnego podejścia do nauczania dorosłych, łączącego teorię z praktyką i uwzględniającego specyfikę procesów zmiany. Praktyczne zastosowanie wiedzy, praca w trójkach, aktywny udział grupy oraz oparcie o metodologię skoncentrowaną na rozwiązaniach pozwalają uczestnikom na doświadczenie rzeczywistych wyzwań i przemian. Kurs nie tylko wyposaża uczestników w konkretne narzędzia, ale także inspiruje do dalszego rozwoju i refleksji nad własnym procesem uczenia się. 

Dołącz do kolejnej edycji Międzynarodowej Szkoły Coachów Kraków, Warszawa, online. 

 

 

Może Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.    Polityka prywatności   
Zgoda

ACSTH, MODUŁY I-I

Moduł I

Czas trwania: 4 dni /34h

Fundamenty i założenia profesjonalnego coachingu

  • Podstawowe założenia coachingu;
  • Umiejętności komunikacyjne coacha;
  • Struktura rozmowy coachingowej;
  • Zawieranie kontraktu i definiowanie rezultatów sesji;
  • Wykorzystanie wyobraźni i zmiany perspektywy;
  • Wprowadzenie w profil kompetencji ICF;
  • Formułowanie pytań coachingowych.

Moduł II

Czas trwania: 4 dni /34h

Coaching planowania i tworzenia rozwiązań

  • Wyznaczanie priorytetów;
  • Planowanie i zarządzanie czasem;
  • Wspieranie twórczości i projektowania rozwiązań;
  • Wewnętrzny krytyk i poszukiwanie wsparcia;
  • Mistrzostwo i wspieranie wytrwałości w uczeniu się;
  • Długofalowa relacja coachingowa.

Moduł III

Czas trwania: 4 dni /34h

Coaching wartości i samoświadomości

  • Odkrywanie i doświadczanie wartości;
  • Kulturowy i społeczny aspekt wartości;
  • Pogłębianie motywacji i praca ze strategiami motywowania siebie;
  • Stawianie wyzwań i prowokowanie;
  • Radzenie sobie z obiekcjami.

Moduł IV

Czas trwania: 4 dni /34h

Integracja – wielopoziomowe budowanie sukcesu

  • Doskonalenie i integracja umiejętności;
  • Rozpoznawanie kompetencji coachingowych; przygotowanie do dalszej pracy rozwojowej i certyfikacji;
  • Projektowanie własnej praktyki coachingowej;
  • Rozpoznawanie potrzeb i preferencji klientów;
  • Wspieranie klientów w definiowaniu i docenianiu sukcesu życiowego/zawodowego.

wszechnica
uniwersytetu
jagiellońskiego

Projektujemy i realizujemy różnorodne sesje i warsztaty facylitowane dopasowane do potrzeb organizacji: 

  • sesje strategiczne,
  • sesje kreatywne,
  • sesje wymiany wiedzy i doświadczeń, 

Realizujemy szkolenia dla określonych przez organizację grup pracowników, głownie dla:

  • trenerów zainteresowanych poszerzeniem swoich kompetencji i rozwojem w roli wewnętrznych facylitatorów,
  • menedżerów chcących korzystać z umiejętności facylitacyjnych podczas prowadzenia spotkań ze swoimi zespołami,
  • koordynatorów projektów zainteresowanych usprawnieniem zespołowego planowania i podziału zadań podczas wspólnych spotkań,
  • scrum masterów, którzy szukają sposobów na zwiększenie zaangażowania członków zespołów w realizację zadań.
 
Pracujemy zarówno stacjonarnie, jak i online.