Strona główna » Wyniki wyszukiwania » Metodologia nauczania na kursie The Art And Science of Coaching: od inspiracji do wdrożenia i satysfakcji
Metodologia nauczania na kursie The Art And Science of Coaching: od inspiracji do wdrożenia i satysfakcji
Artur Krupa
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 4 min
W tym artykule znajdziesz:
Struktura i założenia kursu Modułowa struktura dostosowana do procesów zmiany
Kurs składa się z czterech modułów, z każdym poświęconym innemu etapowi realizacji projektu lub zmiany. Każdy moduł odzwierciedla proces, przez który przechodzi jednostka lub zespół w trakcie pracy nad pomysłem czy projektem:
- Inspiracja – uczestnicy zgłębiają metody generowania pomysłów i budowania zaangażowania.
- Wdrożenie – uczą się, jak skutecznie realizować plany, wprowadzać pomysł w życie i zarządzać ewentualnymi wyzwaniami związanymi z działaniami wdrożeniowymi.
- Podtrzymanie zaangażowania – rozwijają umiejętności wspierania siebie i zespołów w długoterminowym działaniu, pokonywaniu momentów zwątpienia.
- Integracja osiągnięć i satysfakcja – refleksja nad wynikami, budowanie poczucia sukcesu i wyznaczanie kolejnych kroków rozwoju.
Takie podejście opiera się na założeniu, że proces zmiany nie jest jednorazowym wydarzeniem, ale cyklem składającym się z kilku etapów, każdy wymagający innych kompetencji i refleksji. Kurs adresuje kolejne znaki zapytania w klarownej strukturze, która porządkuje, buduje bezpieczeństwo i nadaje sens.
Praktyczne zastosowanie wiedzy
ednym z fundamentów kursu jest praktyczne podejście do nauki. Aż 70% zajęć to aktywności skoncentrowane na praktycznym zastosowaniu omawianej wiedzy. Zajęcia zostały zaprojektowane tak, aby uczestnicy mogli natychmiast wdrażać w praktyce poznane narzędzia i metody. Praktyczne ćwiczenia, analiza przypadków czy praca w grupach pozwalają uczestnikom doświadczać realnych wyzwań i wypracowywać autentyczne rozwiązania.
Eksperci-praktycy
Zajęcia prowadzone są przez praktykujących specjalistów, którzy potrafią łączyć teorię z codziennymi wyzwaniami zawodowymi. Dzięki temu uczestnicy nie tylko poznają teoretyczne podstawy, ale także uczą się, jak stosować je w różnorodnych sytuacjach. Takie podejście jest zgodne z teorią uczenia się dorosłych, która podkreśla znaczenie doświadczeń życiowych jako punktu odniesienia w procesie nauki.
Między modułami uczestnicy pracują w trójkach, co pozwala spojrzeć na zagadnienia z różnych perspektyw: protagonisty (osoby działającej, prowadzącej coaching), klienta (odbiorcy działań, klienta) oraz rozumnego obserwatora. Taka forma pracy wspiera rozwój empatii i umiejętności analizowania sytuacji z wielu punktów widzenia, co jest kluczowe dla budowania elastycznego obrazu rzeczywistości. Praca w trójkach jest również okazją dla uczestników do doświadczenia realnych przypadków swoich kolegów, wyzwań z różnych branż, dylematów charakterystycznych dla różnych etapów życia. Stanowi to przygotowanie do spotkania z różnorodną grupą klientów już po zakończeniu kursu.
Fundamenty metodologiczne Praca skoncentrowana na rozwiązaniach
Kurs na różnych teoriach wspierających budowanie zmian. Wiodącą bazą teoretyczną jest podejście skoncentrowane na rozwiązaniach (ang. Solution-Focused Brief Therapy, SFBT). To metoda wywodząca się z terapii krótkoterminowej, która koncentruje się na poszukiwaniu praktycznych rozwiązań zamiast analizowania problemów. Jego głównym założeniem jest przekonanie, że klient posiada w sobie zasoby i kompetencje potrzebne do wprowadzenia pozytywnych zmian w swoim życiu.
W coachingu, elementy tego podejścia pozwalają skupić się na wizji przyszłości i drodze do osiągnięcia celu, zamiast szczegółowo analizować przeszłość lub trudności. W trakcie rozważań nad poszukiwaniem drogi do osiągnięcia celu zakłada się, że rozwiązanie leży poza przestrzenią, w której powstał problem. Ważne aspekty tego podejścia to:
- Zorientowanie na cel: Klient definiuje, co chce osiągnąć, a sesje z coachem pomagają mu sprecyzować i zbliżyć się do realizacji tej wizji.
- Wzmacnianie zasobów: Coach pomaga odkryć i wykorzystać umiejętności, doświadczenia oraz wartości, które klient już posiada.
- Małe kroki: Zmiana jest rozumiana jako proces, który zaczyna się od niewielkich działań prowadzących do większego celu.
- Pytania o wyjątki: Coach często pyta o sytuacje, w których problem nie występował, co pomaga klientowi zobaczyć, jakie działania mogą być skuteczne.
W trakcie zajęć uczestnicy uczą się, jak budować rozwiązania na podstawie tego, co już działa, oraz jak wykorzystywać swoje mocne strony w procesie zmiany.
Grupa jako przestrzeń nauki
Zajęcia prowadzone są w grupie, co umożliwia uczestnikom aktywny udział i dzielenie się wiedzą. Taka współpraca pozwala doświadczać na żywo wyzwań wynikających z różnych temp uczenia się i adaptacji. Uczestnicy widzą, jak proces zmiany może przebiegać u różnych osób, co wzmacnia ich wyrozumiałość i umiejętności pracy zespołowej.
Realne przykłady i autentyczne wyzwania
W trakcie kursu bazuje się na realnych przykładach i problemach, z którymi uczestnicy mogą się spotkać w codziennej pracy. Takie podejście pozwala uczestnikom doświadczać autentycznych przemian i obserwować efekty swoich działań, co znacząco wzmacnia proces uczenia się.
Całość kursu trwa 16 dni, co daje uczestnikom możliwość obserwowania zarówno swojego, jak i grupowego procesu rozwoju – od etapu inspiracji do osiągnięcia wyznaczonego celu. Długość kursu pozwala także na gruntowne przepracowanie omawianych zagadnień i doświadczenie realnych zmian, łącznie z wypracowaniem podstaw do budowania nawyków w codziennym życiu.
Kolejne kroki rozwojowe
Po zakończeniu kursu uczestnicy mogą kontynuować swój rozwój dzięki dostępnym opcjom, takim jak proces certyfikacyjny, mentoring czy dodatkowe kursy (np. kurs Psychologia dla Coachów). Takie podejście umożliwia nie tylko pogłębianie wiedzy, ale także trwałe rozwijanie umiejętności i integrację ich z codzienną praktyką.
Kurs jest przykładem nowoczesnego podejścia do nauczania dorosłych, łączącego teorię z praktyką i uwzględniającego specyfikę procesów zmiany. Praktyczne zastosowanie wiedzy, praca w trójkach, aktywny udział grupy oraz oparcie o metodologię skoncentrowaną na rozwiązaniach pozwalają uczestnikom na doświadczenie rzeczywistych wyzwań i przemian. Kurs nie tylko wyposaża uczestników w konkretne narzędzia, ale także inspiruje do dalszego rozwoju i refleksji nad własnym procesem uczenia się.
Dołącz do kolejnej edycji Międzynarodowej Szkoły Coachów Kraków, Warszawa, online.
Izabela Dołęgiewicz
Head of Professional Development
izabela.dolegiewicz@wszechnica.uj.pl
506 006 087
Może Cię jeszcze zainteresować:
Szkola Coachów z perspektywy uczestniczki – Moduł IV
Z tej serii wpisów dowiesz się, jak przebiega proces nauki w programie, jakie umiejętności rozwija się dzięki udziałowi w Szkole Coachingu oraz jakie wyzwania pojawiają
Szkola Coachów z perspektywy uczestniczki – Moduł III
Z tej serii wpisów dowiesz się, jak przebiega proces nauki w programie, jakie umiejętności rozwija się dzięki udziałowi w Szkole Coachingu oraz jakie wyzwania pojawiają
Szkola Coachów z perspektywy uczestniczki – Moduł II
Z tej serii wpisów dowiesz się, jak przebiega proces nauki w programie, jakie umiejętności rozwija się dzięki udziałowi w Szkole Coachingu oraz jakie wyzwania pojawiają