facebook
Wybór
Międzynarodowa Szkoła Coachów

Przewodnik po uzyskaniu certyfikatu ICF i wyborze odpowiedniego szkolenia coachingowego

Izabela Dołęgiewicz
Niezależnie od tego, czy chcesz zostać profesjonalnym coachem, czy też zajmujesz się coachingiem od wielu lat, prawdopodobnie towarzyszyła Ci myśl: „Czy warto uzyskać akredytację coachingową?”.
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 8 min

W tym artykule znajdziesz:

Przewodnik po uzyskaniu certyfikatu ICF i wyborze odpowiedniego szkolenia coachingowego

Niezależnie od tego, czy chcesz zostać profesjonalnym coachem, czy też zajmujesz się coachingiem od wielu lat, prawdopodobnie towarzyszyła Ci myśl: „Czy warto uzyskać akredytację coachingową?” Branża coachingowa jest nieuregulowana, w tym sensie, że każdy może nazywać siebie „coachem” – nawet osoby, które nie są odpowiednio przygotowane lub nawet nie praktykują coachingu.

Profesjonalne organizacje, takie jak International Coaching Federation (ICF), wyznaczają standardy określając czym coaching jest, a czym nie jest, jakie umiejętności i zachowania coachingowe należy opanować jako praktyk, czy jaki kodeks etyczny należy przyjąć. Certyfikat nie jest obowiązkowy, ale pokazuje zaangażowanie w przestrzeganie kluczowych zasad etycznego prowadzenia coachingu i rozwijanie siebie jako profesjonalisty w tej dziedzinie.

W tym artykule omówię drogę do uzyskania certyfikatu w ICF, a także podzielę się wskazówkami dotyczącymi wyboru szkolenia przygotowującego do roli coacha. Poniższe elementy nie są obowiązkowe, ale zapewnią, że będziesz mieć wystarczające informacje, aby podjąć decyzję.

Co przed przystąpieniem do akredytacji ICF?

KROK 1 ROZWAŻANIA 

Zanim wyruszysz w tę podróż, aby zostać coachem, zadaj sobie poniższe pytania oraz zapoznaj się z badaniami, literaturą skierowaną do tej branży.

  • Jakie są warunki, aby zostać coachem?
  • Dlaczego chcesz zostać coachem?
  • Czym jest coaching, a czym nie jest?
  • Czy interesuje mnie wspieranie ludzi w poszukiwaniu ich własnych rozwiązań?
  • Co mogę zaoferować potencjalnym klientom?
  • Czy posiadasz odpowiednie kompetencje interpersonalne, empatię, umiejętność słuchania itp.?
  • Jak obecne doświadczenie możesz połączyć z rolą coacha?

Rozważ swoje motywacje oraz to, czy są one odpowiednie dla tego zawodu. Zastanów się nad swoim doświadczeniem życiowym i zawodowym, które może wpłynąć na Twoje podejście do pracy jako coach.

KROK 2 EDUKACJA COACHINGOWA

Jeśli chcesz rozwijać się w roli coacha, jedną z ważniejszych decyzji, które musisz podjąć, jest wybór szkolenia coachingowego. Wpisując w wyszukiwarkę internetową „coaching szkolenie”, otrzymasz bardzo dużo wyników. Na co zwrócić uwagę, by jak najlepiej wykorzystać czas i pieniądze? Poniżej znajdziesz 7 wskazówek.

Akredytacja szkolenia coachingowego – ICF oraz EMCC

  1. Akredytacja

Myśląc o rozwoju w tej roli, warto przejść przez profesjonalny kurs lub szkolenie, najlepiej z akredytacją międzynarodową np. International Coach Federation (ICF), bądź European Mentoring & Coaching Council (EMCC). Mimo że akredytacja programu nie gwarantuje, że będzie on dla Ciebie odpowiedni, jest to znak, że program został zweryfikowany przez niezależną organizację coachingową i spełnił określone wymagania w zakresie edukacji i merytoryki.

Akredytacje szkoleniowe dla coachów mają znaczenie dla Ciebie jako coacha (niezależnie od tego, czy jesteś początkującym, czy ekspertem), ponieważ szkolenie jakie wybierzesz wpływa na Twój własny proces certyfikacji. Podczas wyszukiwania informacji na temat standardów coachingu i akredytacji ICF napotkasz wiele skrótów, które są niezbędne do zrozumienia i rozróżnienia.

Pierwszy zestaw skrótów dotyczy trzech poziomów akredytacji ICF, które mogą uzyskać coachowie:

  • Associate Certified Coach (ACC) – Ukończenie 60 godzin szkolenia specjalistycznego dla coachów i 100 godzin doświadczenia w prowadzeniu coachingu.
  • Professional Certified Coach (PCC) – Ukończenie 125 godzin szkolenia specjalistycznego dla coachów i 500 godzin doświadczenia w prowadzeniu coachingu.
  • Master Certified Coach (MCC) – posiadanie akredytacji PCC i ukończenie 200 godzin szkolenia specjalistycznego i 2500 godzin doświadczenia w prowadzeniu coachingu.

Drugi zestaw dotyczy poziomów akredytacji, uzyskiwanych przez organizacje szkolące:

  • Poziom 1 (dawniej ACSTH) jest przeznaczony dla organizacji, które oferują co najmniej 60 godzin nauki i 10 godzin mentoringu. Edukacja na poziomie 1 jest wyznaczona jako ścieżka do akredytacji ACC.
  • Poziom 2 (dawniej ACTP) jest przeznaczony dla organizacji, które oferują co najmniej 125 godzin nauki i 10 godzin mentoringu. Edukacja na poziomie 2 jest wyznaczona jako ścieżka do poświadczenia PCC. 
  • Poziom 3, nowa oferta, jest przeznaczona dla organizacji, które oferują co najmniej 75 godzin zaawansowanej nauki i 10 godzin mentoringu (trener na poziomie MCC). Edukacja na poziomie 3 jest wyznaczona jako droga do poświadczeń MCC.  

W SKRÓCIE

  • Jeśli chcesz ubiegać się o ACC, należy ukończyć program na poziomie 1 lub 2.
  • Jeśli chcesz aplikować o PCC, należy ukończyć program poziomu 2 lub kilka programów poziomu 1, aby zgromadzić co najmniej 125 godzin akredytowanego szkolenia.
  • Jeśli chcesz aplikować o MCC, należy ukończyć program poziomu 3, ale dopiero po otrzymaniu akredytacji PCC.

Moja rekomendacja: Jeśli masz taką możliwość wybierz szkolenie akredytowane na poziomie 2 (ACTP).

Najlepszym sposobem przejścia przez proces akredytacji ICF (i przez najlepsze rozumiem najłatwiejszy, najszybszy i najbardziej pewny) jest ukończenie szkolenia akredytowanego na poziomie 2 (ACTP) przez ICF. Szkolenia te są programami, które oferują szkolenie od początku do końca. Standardy są bardzo wysokie i trzeba pomyślnie przejść końcową ocenę ewaluacyjną. Kiedy już uzyskasz certyfikat szkolenia akredytowany na poziomie 2 (ACTP), jedyne co należy zrobić to dostarczyć dokumenty i zdać egzamin testowy (który każdy kandydat musi przejść niezależnie od szkoły czy poziomu). Szkolenia te zazwyczaj trwają ponad 125 godzin, więc pozwolą Ci aplikować na poziom PCC. Minusem jest to, że programy te są zwykle droższe i wymagają dłuższego zaangażowania czasowego od samego początku. Ale jeśli możesz sobie na to pozwolić (zarówno pod względem pieniędzy, jak i czasu), są tego warte.

Podsumowanie wszystkich dostępnych ścieżek i poziomów akredytacji znajdziesz na stronie ICF:

Pamiętaj, że posiadanie akredytacji na poziomie 1 (ACSTH) lub 2 (ACTP) to nie to samo co zapewnienie ilości godzin, które są wymagane do akredytacji! Wiele firm przedstawia swoją ofertę właśnie w ten sposób. Uważaj na ten aspekt i zawsze pytaj o akredytację programu.

Na tej stronie znajdziesz akredytowane programy:  https://apps.coachingfederation.org/eweb/DynamicPage.aspx?webcode=ESS

  1. Program kursu

Program kursu coachingowego zawiera informacje na temat tego, co jest omawiane podczas programu, a także w jaki sposób odbywa się nauka. Zazwyczaj jest on dostępny na stronie programu lub w formie pliku do pobrania. Jeśli nie widzisz żadnych informacji na temat programu nauczania, skontaktuj się z dostawcą szkolenia, aby o to zapytać. Sprawdź, ile godzin trwa szkolenie, w jakiej formie jest ono realizowane (online vs. stacjonarnie). Dwudniowy kurs nie pozwoli Ci nabyć takich umiejętności, jakich oczekiwałbyś od osoby, z którą sam chciałbyś pracować. Online czy stacjonarnie? To zależy już wyłącznie od Twoich preferencji uczenia się. Kryterium może być również sposób pracy, w którym sam chcesz pracować z klientami.

Kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę:

  • Ile jest praktyki, a ile teorii?
  • Na jakich umiejętnościach koncentruje się program?
  • W jaki sposób są prowadzone zajęcia?
  • Czy uczestnicy otrzymują informacje zwrotne?
  • Kto prowadzi zajęcia? Czy trenerzy posiadają akredytację?

  1. Podejście

Coaching to szerokie spektrum praktyk, modeli i podejść, dlatego ważne jest, by wcześniej upewnić się, o którym z tych podejść będziesz się uczyć. Zazwyczaj jest to dostępne na stronie programu. To co jest istotne w tym punkcie to fakt, iż podejście będzie uzupełnieniem programu, co oznacza, że każdy akredytowany program przez ICF ma za zadanie przygotować uczestnika w podobny sposób do roli coacha bazując na kodeksie etycznym i kluczowych kompetencjach coacha ICF. Podejście zatem będzie kierunkiem i uzupełnieniem warsztatu i sposobu myślenia o tej roli.

  1. Kwalifikacje i doświadczenie trenera

Oprócz merytorycznego poziomu i sposobu organizacji szkolenia, warto również przyjrzeć się referencjom i doświadczeniu trenera. Istotne jest, aby trenerzy programu coachingowego sami byli doświadczonymi coachami (najlepiej z akredytacją na poziomie PCC), aby mogli zademonstrować umiejętności, których będą uczyć. Istotnym punktem są również obserwowane sesje coachingowe na żywo i przekazywanie informacji zwrotnych uczestnikom zarówno w trakcie zajęć, jak i w trakcie całego programu pomiędzy modułami/spotkaniami. Z mojego punktu widzenia użyteczne jest również doświadczenie trenerów w obszarze edukacji, psychologii, psychoterapii czy neurobiologii. 

  1. Korzyści dla absolwentów

Co oferuje dostawca usług szkoleniowych poza szkoleniem dla coachów? Jest to pytanie, które warto zadać, ponieważ szkolenie, w którym będziesz uczestniczyć, to dopiero początek nauki jako coach. Czy dostawca szkoleń oferuje usługi takie jak dostęp do platformy edukacyjnej, zasobów, społeczności coachingowej? Czy zapewnia Ci dodatkowe zasoby wspierające twoją praktykę? Czy oferuje coaching mentorski i superwizję? Mogą one być kontynuacją zaraz po szkole objęte dodatkową zniżką dla absolwentów.

  1. Opinie i recenzje absolwentów

Jakie są ogólne opinie od byłych uczestników? Zamiast przyglądać się każdej opinii lub recenzji z osobna, poszukaj wzorców. Jakie tematy powracają w opiniach? Warto rozejrzeć się na portalach społecznościowych, w szczególności na LinkedIn. Być może uda Ci się znaleźć absolwenta danego szkolenia i napisać do niego z prośbą o informacje o danej organizacji.

  1. Obsługa klienta

Kolejnym ważnym elementem, który należy wziąć pod uwagę, jest obsługa klienta zapewniana przez dostawcę szkoleń. Czy dana organizacja odpowiada na pytania, czy jest dostępna pomoc w trakcie szkolenia, jak i po jego zakończeniu?

Poniżej znajdziesz listę pytań do przemyślenia, przed wyborem szkolenia/kursu.

  • Jakie są moje ogólne odczucia dotyczące tego dostawcy?
  • Czy mam wystarczająco dużo informacji na temat kursu?
  • Czy mogę im zaufać w kwestii mojego rozwoju coachingowego?
  • Czy podoba mi się ich podejście?
  • Jaki jest program kursu?
  • Jaka jest filozofia coachingu lub podejście firmy?
  • Czy szkolenie jest akredytowane?
  • Jakie są referencje i doświadczenie trenerów?
  • Czy istnieją referencje od byłych uczestników?
  • Jakie korzyści oferują swoim absolwentom?
  • Jak wygląda obsługa klienta?
  • Jakie jest twoje przeczucie?

Mam nadzieję, że te wskazówki, pomogą Ci zdecydować, które szkolenie trenerskie jest dla Ciebie odpowiednie.

Jakie są następne kroki po ukończeniu szkolenia w drodze do akredytacji ICF?

KROK 3 PRAKTYKA COACHINGOWA

Coaching jest jednocześnie nauką i sztuką. Coachowie mogą nauczyć się fundamentalnych umiejętności na szkoleniu, ale ostatecznie potrzebują ćwiczeń z klientem zewnętrznym. Kiedy zaczynasz, znalezienie klientów może wydawać się trudne. Jeśli dążysz do uzyskania certyfikatu ICF, będziesz potrzebować co najmniej 100 godzin praktyki, zanim będziesz mógł ubiegać się o akredytację.

Pamiętaj, że ICF pozwala zarejestrować maksymalnie 25 godzin coachingu „pro bono” w ciągu pierwszych 100 godzin praktyki. Oznacza to, że możesz przepracować do 25% pierwszych godzin bez pobierania opłat od klientów.

Więcej informacji o zbieraniu godzin i doświadczenia w drodze starania się certyfikat ICF znajdziesz pod adresem:

Pamiętaj o zbieraniu doświadczenia według oficjalnej tabeli ICF: https://coachingfederation.org/app/uploads/2017/12/ICFClientCoachingLogTemplate-4.xls

KROK 4 MENTORING

Mentor Coaching umożliwia coachom ścisłą współpracę z doświadczonym coachem nad ich praktyką. Sesje oferują przestrzeń dla mentee (coacha, który chce rozwijać swoje umiejętności), aby otrzymać jednocześnie mentoring i coaching w zakresie swoich kompetencji. Coaching jest wykorzystywany podczas sesji, gdy mentor coacha bada z mentee ich własną praktykę, mocne strony i obszary rozwoju. Mentoring jest prowadzony poprzez informacje zwrotne i wskazówki od mentora. Osoby, które starają się o akredytacje w ICF muszą udokumentować co najmniej 10 godzin mentoringu w swojej aplikacji.

Informacje o mentoringu znajdują się pod adresem: https://coachingfederation.org/credentials-and-standards/mentor-coaching

Jak złożyć wniosek i zdać egzamin w ICF?

KROK 5 ZŁOŻENIE WNIOSKU O AKREDYTACJĘ ICF

Należy złożyć wniosek – https://coachingfederation.org/credential-path-survey, aby aplikować o akredytację w ICF. Na początku procesu wypełniamy ankietę, która wskażę nam o jaki poziom akredytacji możemy się ubiegać na podstawie naszego wykształcenia i doświadczenia w obszarze coachingu. Po wypełnieniu ankiety zostanie wyświetlony link do aplikacji na wybrany poziom.

W tym kroku należy opłacić wniosek, aby ICF mógł go uznać za gotowy do rozpatrzenia.

Porównanie ścieżek, wymagań i opłat jest dostępne pod adresem: https://coachingfederation.org/credentials-and-standards/performance-evaluations

KROK 6 EGZAMIN Z COACHINGU – AKREDYTACJA

Ostatnim etapem procesu akredytacyjnego jest przystąpienie do egzaminów.

  • Performance Evaluations – dotyczy tylko wybranych ścieżek akredytacji (np. ACSTH i Portfolio). Osoby, które ukończyły program akredytowany przez ICF na poziomie 2 i ACTP są zwolnione z tego kroku. Szczegółowe informacje dostępne pod adresem: https://coachingfederation.org/credentials-and-standards/performance-evaluations
  • ICF Credentialing Exam* – Egzamin ICF Credentialing Exam jest narzędziem zaprojektowanym do pomiaru wiedzy i umiejętności coacha w zakresie stosowania definicji coachingu ICF, zaktualizowanych kluczowych kompetencji ICF oraz kodeksu etycznego ICF. Po rozpatrzeniu aplikacji (Krok 5) ICF prześle link na e-mail do rozwiązania testu. Egzamin składa się z 81 pytań opartych na scenariuszach, które sprawdzają wiedzę kandydata i ich sposobu zastosowania w realnych rozmowach coachingowych. Na wypełnienie testu mamy 3 godziny. Każde pytanie zawiera cztery opcje odpowiedzi. Dla każdej pozycji należy wybrać najlepszą i najgorszą odpowiedź spośród przedstawionych. Mamy 60 dni na zaplanowanie i zdanie egzaminu. Szczegółowe informacje o egzaminie dostępne pod adresem: https://coachingfederation.org/credentials-and-standards/credentialing-exam

*ten egzamin przechodzą wszyscy kandydaci.

Jak odnawiać akredytację ICF?

KROK 7 PODNOSZENIE UMIEJĘTNOŚCI I ROSZERZANIE SWOJEJ SIECI

Coaching to umiejętność, którą należ rozwijać i doskonalić w miarę upływu czasu. Co 3 lata akredytowani coachowie ICF są proszeni o odnowienie akredytacji. Jednym z wymagań dla wszystkich 3 poziomów akredytacji (ACC, PCC i MCC) jest ukończenie 40 godzin ustawicznego doskonalenia zawodowego (CCE).

Inwestowanie w rozwój zawodowy może również pomóc w rozszerzeniu sieci kontaktów. Uczestnictwo w konferencjach, warsztatach i innych wydarzeniach (akredytowanych na poziomie CCE) może zapewnić możliwość nawiązania kontaktu z innymi, dzielenia się wiedzą i doświadczeniami oraz budowania relacji. Dobrym kierunkiem jest rozwój swojej marki osobistej wykorzystując profil LinkedIn lub Instagram.

Istnieje wiele społeczności coachingowych i możliwość przynależności do takich organizacji jak ICF.

Istota doboru szkolenia z coachingu

Podsumowując, w dynamicznie rozwijającej się branży, tak nieuregulowanej jak coaching, trudno jest poruszać się – zarówno dla coachów, jak i klientów – po różnych praktykach, podejściach i stylach coachingu. Ta ogromna różnorodność jest zaletą, ponieważ umożliwia ludziom znalezienie coacha, który pomoże odpowiedzieć na ich specyficzne potrzeby. Drugą stroną medalu jest to, że jakość i profesjonalizm nie zawsze są czymś oczywistym. W tym kontekście przestrzeganie norm etycznych i wybór profesjonalnego coacha ma ogromne znaczenie.

Izabela Górska
Izabela Dołęgiewicz
Head of Professional Development
izabela.dolegiewicz@wszechnica.uj.pl
506 006 087

Może Cię jeszcze zainteresować:

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.    Polityka prywatności   
Zgoda

ACSTH, MODUŁY I-I

Moduł I

Czas trwania: 4 dni /34h

Fundamenty i założenia profesjonalnego coachingu

  • Podstawowe założenia coachingu;
  • Umiejętności komunikacyjne coacha;
  • Struktura rozmowy coachingowej;
  • Zawieranie kontraktu i definiowanie rezultatów sesji;
  • Wykorzystanie wyobraźni i zmiany perspektywy;
  • Wprowadzenie w profil kompetencji ICF;
  • Formułowanie pytań coachingowych.

Moduł II

Czas trwania: 4 dni /34h

Coaching planowania i tworzenia rozwiązań

  • Wyznaczanie priorytetów;
  • Planowanie i zarządzanie czasem;
  • Wspieranie twórczości i projektowania rozwiązań;
  • Wewnętrzny krytyk i poszukiwanie wsparcia;
  • Mistrzostwo i wspieranie wytrwałości w uczeniu się;
  • Długofalowa relacja coachingowa.

Moduł III

Czas trwania: 4 dni /34h

Coaching wartości i samoświadomości

  • Odkrywanie i doświadczanie wartości;
  • Kulturowy i społeczny aspekt wartości;
  • Pogłębianie motywacji i praca ze strategiami motywowania siebie;
  • Stawianie wyzwań i prowokowanie;
  • Radzenie sobie z obiekcjami.

Moduł IV

Czas trwania: 4 dni /34h

Integracja – wielopoziomowe budowanie sukcesu

  • Doskonalenie i integracja umiejętności;
  • Rozpoznawanie kompetencji coachingowych; przygotowanie do dalszej pracy rozwojowej i certyfikacji;
  • Projektowanie własnej praktyki coachingowej;
  • Rozpoznawanie potrzeb i preferencji klientów;
  • Wspieranie klientów w definiowaniu i docenianiu sukcesu życiowego/zawodowego.

wszechnica
uniwersytetu
jagiellońskiego

Projektujemy i realizujemy różnorodne sesje i warsztaty facylitowane dopasowane do potrzeb organizacji: 

  • sesje strategiczne,
  • sesje kreatywne,
  • sesje wymiany wiedzy i doświadczeń, 

Realizujemy szkolenia dla określonych przez organizację grup pracowników, głownie dla:

  • trenerów zainteresowanych poszerzeniem swoich kompetencji i rozwojem w roli wewnętrznych facylitatorów,
  • menedżerów chcących korzystać z umiejętności facylitacyjnych podczas prowadzenia spotkań ze swoimi zespołami,
  • koordynatorów projektów zainteresowanych usprawnieniem zespołowego planowania i podziału zadań podczas wspólnych spotkań,
  • scrum masterów, którzy szukają sposobów na zwiększenie zaangażowania członków zespołów w realizację zadań.
 
Pracujemy zarówno stacjonarnie, jak i online.