facebook
spotkanie zespołu

Szkoła Facylitorów z perspektywy uczestniczki moduł II

Marta Jankowska
Szkoła Facylitatorów to nie tylko nauka narzędzi i technik pracy z grupą – to również osobista podróż rozwojowa. Marta Jakowska, uczestniczka akredytowanego programu, dzieli się swoimi refleksjami po każdym module, pokazując Szkołę Facylitatorów od środka – z perspektywy osoby uczącej się. Jej relacje łączą merytoryczne treści z autentycznym doświadczeniem, ukazując zarówno wyzwania, jak i inspirujące momenty tej drogi.
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 3 min

W tym artykule znajdziesz:

Szkoła Facylitatorów z perspektywy uczestniczki

Proces nauki w Szkole Facylitatorów to wielowymiarowe doświadczenie, które umożliwia rozwój umiejętności w zakresie prowadzenia pracy grup i zespołów. Udział w programie pozwala zdobywać wiedzę, doskonalić kompetencje oraz mierzyć się z wyzwaniami charakterystycznymi dla roli facylitatora. Zaprosiłam Martę Jakowską, uczestniczkę jednej z edycji Akredytowanej Szkoły Facylitatorów, by podjęła się regularnego dzielenia się swoimi refleksjami po każdym module, wzbogacając treści o autentyczne spostrzeżenia z perspektywy osoby uczącej się. 

Publikowane artykuły przedstawiają zarówno merytoryczne aspekty Szkoły Facylitatorów, jak i osobiste doświadczenia. Zawarte w nich obserwacje uwidaczniają inspirujące momenty procesu kształcenia, wskazują na trudności, które pojawiają się na drodze rozwoju, oraz podkreślają cenne elementy edukacji w ramach programu facylitacyjnego z międzynarodową akredytacją. 

Zapraszam do lektury treści stanowiących wartościowe źródło wiedzy dla osób zainteresowanych facylitacją. 

Aneta Marek
Konsultantka Akredytowanej Szkoły Facylitatorów Wszechnicy UJ 

MODUŁ II - Metody facylitacyjne służące tworzeniu nowych produktów oraz rozwiązywaniu problemów

Twórcze myślenie

Do chwili wzięcia udziału w Szkole Facilitatorów myślałam, że twórcze myślenie jest zarezerwowane dla artystów i ludzi o wyjątkowych zdolnościach. Wydawało mi się, że twórcze myślenie to jakiś niesprecyzowany rodzaj talentu, wykorzystywany przez nielicznych.

Zagłębiając się w Module II poczułam i rozpoznałam niezliczone możliwości mojej twórczej natury. A praca w grupie jeszcze bardziej ją rozwinęła i pogłębiła. Z zachwytem przekonałam się, że każdy człowiek jest twórczy a kreatywność jest umiejętnością i można ją rozwijać!

Nauczyłam się w trakcie tego II Modułu, że: kreatywność (myślenie twórcze) to wytwarzanie nowych i wartościowych (według kryteriów przyjętych przez określoną grupę społeczną) pomysłów.

Doświadczyłam w trakcie licznych ćwiczeń, że zgromadzenie dużej liczby różnorodnych pomysłów, jest kluczowe w rozwiązywaniu problemów. Kreatywność pozwala na popatrzenie na problem z innej strony, niż dotychczas; dostrzeżenie w problemie tego, czego nikt jeszcze wcześniej nie dostrzegł; poszukiwanie nowych rozwiązań problemu czy też krytyczną ocenę rozwiązań.

Rozgrzewki kreatywne

Rozgrzewki były mi znane, choć nigdy nie łączyłam ich z kreatywnością. Po Module II zostanie ze mną poczucie, że naprawdę warto „rozgrzać” grupę, ponieważ dzięki temu otwiera się przestrzeń do rozbudzenia kreatywności.

Wartą zapamiętania była rozgrzewka pt: „Bazgroł”, która niesamowicie szybko uruchomiła potencjał pojedynczej osoby a potem całej grupy. Finalnie został z nami zestaw obrazków, które stały się przyczynkiem do zapisanej wspólnie zabawnej historii. Postał naprawdę wartościowy, bogaty i kreatywny materiał – który zaczął się od pojedynczego niepozornego rysunku.

Byłam zachwycona kreatywnością grupy, ponieważ powstało „coś” z „niczego”.

I gdyby to było takie łatwe … ale nie jest. Ponieważ cokolwiek wprowadzamy do pracy zespołowej, musimy wiedzieć: po co to robimy? Co chcemy uzyskać?

Burza mózgów

Chyba pierwszy raz byłam świadkiem tak precyzyjnie i konstruktywnie przeprowadzonej burzy mózgów.

W swojej istocie technika ta służy do zbierania nowatorskich pomysłów. Opiera się na złożeniu, że dzięki propozycjom poszczególnych członków grupy, pozostali uczestnicy, na zasadzie skojarzeń i uzupełnień wytwarzają nowe pomysły, które również stanowią podstawę dalszych idei.

Najpierw generowaliśmy pomysły, a potem je analizowaliśmy, ocenialiśmy i doprecyzowaliśmy.

Wspaniale poprowadziła to ćwiczenie trenerka, która zbierając i pisząc pomysły na flipcharcie, od razu je porządkowała i pogłębiała. Nieustannie poruszała naszą kreatywność dopytując co nieoczywistego przychodzi nam do głowy? Co jeszcze może zapisać? Jakie mamy skojarzenia?

Finalnie byłam zauroczona i zachwycona potencjałem grupy, który się ujawnił. Proces kreatywny był dotykalny w grupie… zadziała się magia.

Warto podkreślić, że facylitacja nie służy do rozwijania ludzi. Oczywiście ludzie są ważni, ale nie są ważniejsi od problemu/zadania, który jest facylitowany. Przydaje się tu neutralna postać facylitatora, który powinien odejść od swoich własnych przekonań, oraz jego umiejętności do kreatywnego poprowadzenia sesji.

Z perspektywy czasu widzę i rozumiem, jak przydatna może stać się sytuacja w której dochodzi do twórczego myślenia i pojawiają się nowe odkrycia, zaskakujące i

nieoczywiste. Jednym z takich momentów jest redefinicja problemu, która w moim odczuciu, ma niesamowitą siłę/energię do osiągnięcia czegoś nowego. A przecież o rozwiązanie problemu w tym wszystkim tak naprawdę chodzi …

Marta Jakowska

Może Cię jeszcze zainteresować:

Raport Stan Facylitacji w Polsce 2024

Raport rzuca nowe światło na profesję facylitatora w Polsce, przedstawiając charakterystykę tej społeczności, inspirując do rozwoju kompetencji w projektowaniu i prowadzeniu spotkań, pobudzając dyskusję i

więcej »

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

ACSTH, MODUŁY I-I

Moduł I

Czas trwania: 4 dni /34h

Fundamenty i założenia profesjonalnego coachingu

  • Podstawowe założenia coachingu;
  • Umiejętności komunikacyjne coacha;
  • Struktura rozmowy coachingowej;
  • Zawieranie kontraktu i definiowanie rezultatów sesji;
  • Wykorzystanie wyobraźni i zmiany perspektywy;
  • Wprowadzenie w profil kompetencji ICF;
  • Formułowanie pytań coachingowych.

Moduł II

Czas trwania: 4 dni /34h

Coaching planowania i tworzenia rozwiązań

  • Wyznaczanie priorytetów;
  • Planowanie i zarządzanie czasem;
  • Wspieranie twórczości i projektowania rozwiązań;
  • Wewnętrzny krytyk i poszukiwanie wsparcia;
  • Mistrzostwo i wspieranie wytrwałości w uczeniu się;
  • Długofalowa relacja coachingowa.

Moduł III

Czas trwania: 4 dni /34h

Coaching wartości i samoświadomości

  • Odkrywanie i doświadczanie wartości;
  • Kulturowy i społeczny aspekt wartości;
  • Pogłębianie motywacji i praca ze strategiami motywowania siebie;
  • Stawianie wyzwań i prowokowanie;
  • Radzenie sobie z obiekcjami.

Moduł IV

Czas trwania: 4 dni /34h

Integracja – wielopoziomowe budowanie sukcesu

  • Doskonalenie i integracja umiejętności;
  • Rozpoznawanie kompetencji coachingowych; przygotowanie do dalszej pracy rozwojowej i certyfikacji;
  • Projektowanie własnej praktyki coachingowej;
  • Rozpoznawanie potrzeb i preferencji klientów;
  • Wspieranie klientów w definiowaniu i docenianiu sukcesu życiowego/zawodowego.

wszechnica
uniwersytetu
jagiellońskiego

Projektujemy i realizujemy różnorodne sesje i warsztaty facylitowane dopasowane do potrzeb organizacji: 

  • sesje strategiczne,
  • sesje kreatywne,
  • sesje wymiany wiedzy i doświadczeń, 

Realizujemy szkolenia dla określonych przez organizację grup pracowników, głownie dla:

  • trenerów zainteresowanych poszerzeniem swoich kompetencji i rozwojem w roli wewnętrznych facylitatorów,
  • menedżerów chcących korzystać z umiejętności facylitacyjnych podczas prowadzenia spotkań ze swoimi zespołami,
  • koordynatorów projektów zainteresowanych usprawnieniem zespołowego planowania i podziału zadań podczas wspólnych spotkań,
  • scrum masterów, którzy szukają sposobów na zwiększenie zaangażowania członków zespołów w realizację zadań.
 
Pracujemy zarówno stacjonarnie, jak i online.