facebook
kobieta i mężczyzna siedzą i rozmawiają

Z czego szkolić menedżerów?

Maciej Kocurek
Zanim zaczniesz rozwijać menedżerów sprawdź z czym naprawdę się mierzą w swojej codziennej pracy. Pozwoli to na wybór tematów szkoleń i rozwijanych kompetencji tak, aby były one przydatne w radzeniu sobie z tymi wyzwaniami.
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 5 min

W tym artykule znajdziesz:

Szkolenia dopasowane do potrzeb

To podejście proponowania kompetencji i szkoleń „szytych na wyzwania” ma co najmniej dwie zalety: 

  • Ułatwia proces diagnozy potrzeb rozwojowych. Ludziom dużo łatwiej odpowiedzieć na pytania dotyczące trudnych sytuacji w pracy niż na pytanie o potrzebne im kompetencje. <br><br>
  • Umożliwia realne zaangażowanie menedżerów w program rozwojowy. Jeżeli zrozumieją, że proponowane szkolenie ma im pomóc w tym co jest dla nich trudne, albo realnie oszczędzić ich czas, jeżeli zobaczą, że treści szkolenia adekwatnie odwołują się do ich prawdziwych wyzwań prawdopodobnie będą chcieli wziąć w nim udział. 

Przyjrzyjmy się zatem kilku wyzwaniom menedżerów, które powszechnie występują w wielu organizacjach i zastanówmy się jakie kompetencje mogą w tej sytuacji realnie pomóc menedżerom. 

Przeciążenie

Najbardziej oczywistą przyczyną przeciążenia jest zbyt duża liczba zadań w stosunku do czasu, którym dysponuje menedżer. Często jednak istota problemu tkwi nie tyle w liczbie, a w ciężarze gatunkowym spraw, którymi zajmują się menedżerowie. Na przykład często są one wobec siebie konkurencyjne. Menedżer musi godzić sprzeczne interesy swoich przełożonych, podwładnych i klientów. Rozstrzyganie tych dylematów zajmuje sporo czasu i energii. Problemy, z którymi mierzy się menedżer są także dużo bardziej złożone niż kiedyś. Menedżerowie w coraz mniejszym stopniu zajmują się zarządzaniem bieżącą pracą ich zespołów i radzeniem sobie prostymi kłopotami, z którymi mieli do czynienia już wcześniej. Coraz więcej uwagi poświęcać muszą na tworzenie nowych rozwiązań, adaptację do zmian, optymalizację sposobów działania, uwzględnienie różnorodności potrzeb klientów. Rozwój jakich kompetencji może zatem przydać się menedżerom w radzeniu sobie z tak rozumianym przeciążeniem? 

  • Budowanie odporności psychicznej
    Długotrwała praca w przeciążeniu prowadzi do frustracji, silnego napięcia, grozi wypaleniem. Z pewnością traci się również satysfakcję i radość z pracy. Dlatego szczególnie ważne wydaje się wyposażenie menedżerów w kompetencje, które pozwolą im samodzielnie budować własną odporność psychiczną. Chodzi nie tylko o wiedzę dotyczącą różnych rodzajów stresu i bodźców, które go powodują. W grę wchodzą także narzędzia radzenia sobie ze stresem, a także wskazówki dotyczące prowadzenia higienicznego, zrównoważonego stylu życia, a zatem także zdrowego sposobu realizacji zadań zawodowych. To wreszcie praca z postawą – budowanie otwartości i zgody na to, że menedżer nie musi zawsze wszystkiego wiedzieć i umieć. Zdejmowanie presji bycia doskonałym szefem, tworzenie warunków do doświadczenia własnej bezradności. Zachęcenie menedżera do resetu i odpoczynku, który jest czasem ładowania baterii.  
  • Kompetencje poznawcze związane z myśleniem 
    Stwierdzenie, że będziemy ludzi uczyć myślenia brzmi nieco arogancko, ale to właśnie tej aktywności w tym złożonym i zmiennym otoczeniu w coraz większym stopniu wymaga się od menedżerów. Po pierwsze, chodzi o zbudowanie pewnych nawyków związanych z pracą koncepcyjną, tak aby stała się ona naturalnym elementem pracy. Po drugie, to kompetencje związane z higieną i efektywnością pracy umysłowej, uważność i praca głęboka w przebodźcowanym środowisku zdalnym. Dopiero w dalszych krokach warto zająć się kreatywnością, tworzeniem innowacji, niestandardowym myśleniem poza schematami. 
  • Rozwijanie pracowników i delegowanie odpowiedzialności 
    Nie bez powodu połączono te dwie powyższe kategorie, ponieważ w kontekście radzenia sobie z przeciążeniem są one nierozerwalnie złączone. Chodzi tutaj nie tylko o struktury prowadzenia rozmów delegujących, ale przede wszystkim o świadome myślenie o potencjale zespołu jakim dysponuje menedżer oraz o możliwościach delegowania nie tyle zadań, co większej odpowiedzialności. Aby to jednak zrobić menedżer musi dysponować ludźmi, którzy są do tego przygotowani. Szefowie rozwijają zatem ludzi po to, aby móc obdarzyć ich odpowiedzialnością, odciążyć siebie, zlikwidować wąskie gardła i zwiększyć efektywność zespołu.

 

Zmienność i nieoznacznie

Wielość i dynamika zmian, której obecnie doświadczamy nie wymaga szerszego komentarza. W szczególny sposób doświadczają jej menedżerowie, ponieważ zmiany te dotyczą równocześnie kilku nakładających się na siebie obszarów: potrzeb klientów, oczekiwań pracowników, wewnętrznych warunków zarządzania i celów jakie stawia organizacja. Ciągłej zmienności towarzyszy także niepokojący stan niepewności i nieoznaczenia, w którym nie wiemy na czym stoimy, trudno nam podejmować decyzje i znaleźć punkty odniesienia. Menedżerowie muszą poradzić sobie sami z otaczającą ich zmiennością. Wymaga się od nich także skutecznego przeprowadzania zespołów przez kolejne zmiany. Jakie kompetencje mogą im w tym pomóc? 

  • Odporność psychiczna w procesie zmiany 
    Umieszczenie opisanych już powyżej kompetencji w kontekście zmiany. To po pierwsze rozumienie zjawiska oporu przed zmianą, pozwolenie sobie na doświadczanie i przeżywanie emocji z nim związanych. Akceptacja ich u siebie pozwoli je także akceptować wśród pracowników i zapewnić im możliwość ich ujawnienia i „wnetylacji”. 

 

  • Myślenie w szerszym kontekście 
    Ponownie odwołujemy się do kompetencji poznawczych. Tym razem chodzi o otworzenie się na kontakt z otoczeniem i świadome gromadzenie informacji, które z niego pochodzą. Ich analiza pozwoli dostrzec trendy i prognozować czekające nas zmiany. Umożliwi to także otworzenie się na wielość możliwych scenariuszy, uelastyczni sposób myślenia. 

 

  • Rozumienie zmiennej rzeczywistości 
    Zdefiniowanie, nazwanie, zrozumienie i akceptacja zmiennej rzeczywistości, w której żyjemy. Refleksja dotycząca tego w jaki sposób funkcjonować w takim środowisku, do jakich działań i sposobów myślenia się odwoływać. Narzędziem umożliwiającym tego typu refleksje jest na przykład praca z akronimami VUCA i BANI. 

 

  • Nowe podejście do zarządzania zmianą 
    Trudno dziś mówić o klasycznym modelu zarządzania zmianą, która ma swój początek i koniec. Lewinowskie zamrażanie często nie zdąży dojść do skutku, bo nowa zmiana wypiera starą. Bardziej niż o zarządzanie pojedynczą zmianą, chodzi o ciągły proces adaptacji do zmian. Ważne wydaje się tutaj budowanie przez menedżera zdolności zespołu do samodzielnego dostrzegania zmian oraz wypracowywania i wdrażania rozwiązań adaptacyjnych. Szczególnie ważne w tym procesie wydają się być facylitacyjne kompetencje menedżera oraz partycypacyjny styl przywództwa. 
     

Innym, nowym wątkiem w obszarze zarządzania zmianą jest zarządzanie… stabilnością. Wielość zmian, w którymi mierzą się ludzie budzi w nich potrzebę zrównoważenia, spokoju i stabilności właśnie. Z jednej strony zaprasza to menedżerów do bardziej odpowiedzialnego inicjowania zmian, z uwzględnieniem tego co jest realnie możliwe do wdrożenia. Z drugiej zachęca ich do poszukiwania tego co dla ludzi w ich zespołach może stać się stabilizującym zmienność punktem odniesienia, kotwicą, która utrzyma okręt podczas burzy zmian. 

Utrzymanie pracowników

To z jednej strony starania o to, aby ludzie pracowali w moim zespole jak najdłużej. Z drugiej strony to radzenie sobie z sytuacją wakatu, w której mniejszy kadrowo zasób ma realizować te same zadania. To także kłopot związany z czasem, który należy poświęcić na właściwe wdrożenie nowych pracowników. Jakie kompetencje mogą w tym pomóc menedżerom? 

Budowanie motywacji i zaangażowania 
Szeroka grupa kompetencji, która rozpoczyna się od umiejętności rozpoznawania potrzeb pracowników, słuchania, dostępności i uważności na to co mówią i deklarują. Wiąże się z tym także otwartość menedżerów na feedback. To także refleksja dotycząca tego wokół czego mam angażować mój zespół (Wspólnego celu? Poczucia sensu pracy? Samodzielności i autonomii ludzi?) oraz jak im to zapewnić. 

Rozwijanie pracowników 
Tym razem w kontekście wdrażania nowych ludzi. Kluczowa wydaje się wiedza dotycząca tego w jaki sposób sformułować proces onboardingowy. Od oceny poziomu kompetencji, z którym ludzie przychodzą, po świadomość tego czego chcemy ich nauczyć i klarownych wskaźników sprawdzenia tego, czy już się nauczyli. Prowadzi to nas do decyzji dotyczącej tego, ile czasu potrzeba na tą naukę oraz jak powinna ona wyglądać (możliwość popełniania błędów, czas na realne ćwiczenie zdobytych umiejętności), a także kto będzie odpowiedzialny za wdrożenie. W przypadku dużej liczby nowych pracowników albo dużej częstotliwości realizacji tego procesu warto zastanowić się w jaki sposób można go uprościć lub zautomatyzować.

Jeśli chcecie pogłębić swoją wiedzę na temat diagnozy oraz właściwego doboru szkoleń do potrzeb managerów i organizacji zapraszamy do Szkoły L&D managment. 

Może Cię jeszcze zainteresować:

Raport Stan Facylitacji w Polsce 2024

Raport rzuca nowe światło na profesję facylitatora w Polsce, przedstawiając charakterystykę tej społeczności, inspirując do rozwoju kompetencji w projektowaniu i prowadzeniu spotkań, pobudzając dyskusję i

więcej »

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

ACSTH, MODUŁY I-I

Moduł I

Czas trwania: 4 dni /34h

Fundamenty i założenia profesjonalnego coachingu

  • Podstawowe założenia coachingu;
  • Umiejętności komunikacyjne coacha;
  • Struktura rozmowy coachingowej;
  • Zawieranie kontraktu i definiowanie rezultatów sesji;
  • Wykorzystanie wyobraźni i zmiany perspektywy;
  • Wprowadzenie w profil kompetencji ICF;
  • Formułowanie pytań coachingowych.

Moduł II

Czas trwania: 4 dni /34h

Coaching planowania i tworzenia rozwiązań

  • Wyznaczanie priorytetów;
  • Planowanie i zarządzanie czasem;
  • Wspieranie twórczości i projektowania rozwiązań;
  • Wewnętrzny krytyk i poszukiwanie wsparcia;
  • Mistrzostwo i wspieranie wytrwałości w uczeniu się;
  • Długofalowa relacja coachingowa.

Moduł III

Czas trwania: 4 dni /34h

Coaching wartości i samoświadomości

  • Odkrywanie i doświadczanie wartości;
  • Kulturowy i społeczny aspekt wartości;
  • Pogłębianie motywacji i praca ze strategiami motywowania siebie;
  • Stawianie wyzwań i prowokowanie;
  • Radzenie sobie z obiekcjami.

Moduł IV

Czas trwania: 4 dni /34h

Integracja – wielopoziomowe budowanie sukcesu

  • Doskonalenie i integracja umiejętności;
  • Rozpoznawanie kompetencji coachingowych; przygotowanie do dalszej pracy rozwojowej i certyfikacji;
  • Projektowanie własnej praktyki coachingowej;
  • Rozpoznawanie potrzeb i preferencji klientów;
  • Wspieranie klientów w definiowaniu i docenianiu sukcesu życiowego/zawodowego.

wszechnica
uniwersytetu
jagiellońskiego

Projektujemy i realizujemy różnorodne sesje i warsztaty facylitowane dopasowane do potrzeb organizacji: 

  • sesje strategiczne,
  • sesje kreatywne,
  • sesje wymiany wiedzy i doświadczeń, 

Realizujemy szkolenia dla określonych przez organizację grup pracowników, głownie dla:

  • trenerów zainteresowanych poszerzeniem swoich kompetencji i rozwojem w roli wewnętrznych facylitatorów,
  • menedżerów chcących korzystać z umiejętności facylitacyjnych podczas prowadzenia spotkań ze swoimi zespołami,
  • koordynatorów projektów zainteresowanych usprawnieniem zespołowego planowania i podziału zadań podczas wspólnych spotkań,
  • scrum masterów, którzy szukają sposobów na zwiększenie zaangażowania członków zespołów w realizację zadań.
 
Pracujemy zarówno stacjonarnie, jak i online.