facebook
balans_ZO

Zdrowa organizacja – równowaga, wsparcie, przyszłość

Magdalena Pęcak
ZDROWA ORGANIZACJA to szerokie pojęcie, można w nim zawrzeć wiele różnych charakterystyk czy kryteriów zdrowia, jednak wydaje się, że wśród wielorakich opisów zdrowych organizacji, których może dokonać każdy z nas, znalazłby się wspólny trzon. Ubiegłoroczna praca koncepcyjna ekspertów Wszechnicy UJ skupiona była właśnie wokół stworzenia takiej głównej osi, wokół której chcemy rozmawiać o zdrowiu organizacji. Myśli było wiele, pokusę by uwzględnić wszystkie pomysły trudno było odrzucić, jednocześnie wyraźnie wybijała się potrzeba uproszczenia, by wyłowić, to co szczególnie ważne i by uporządkować w logiczny i dający się uchwycić sposób tą wielość zagadnień zaczerpniętą z różnych źródeł i własnych przemyśleń. I tak powstał we Wszechnicy UJ model zdrowej organizacji, któremu towarzyszy metafora organizacji jako organizmu.
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 2 min

Z tego artykułu dowiesz się:

Czym charakteryzuje się zdrowa organizacja? Jak w kompleksowy i uporządkowany sposób rozmawiać o zdrowiu organizacji?

W naszym modelu występują trzy kluczowe słowa: równowaga, wsparcie, przyszłość.

Równowaga

Organizacja żyje w pewny środowisku, otoczeniu, z którego czerpie i do którego coś wnosi. Jeśli myślimy o zdrowej organizacji, to o takiej, która zachowuje w równowadze te dwa procesy, co więcej, przynosi otoczeniu więcej korzyści, niż kosztów. W praktyce oznacza to, że choć zysk jest niezbędnym elementem funkcjonowania wielu organizacji, to w przypadku zdrowych organizacji, nie jest ich jedynym i nadrzędnym celem.

Wsparcie

Zdrowa organizacja dostarcza swoim pracownik wsparcia, by mogli skupić się na swoich zadaniach, skoncentrować na tym, co najważniejsze w ich roli. Jeśli marnujemy zasoby, przeciążamy ludzi fizycznie i emocjonalnie i pozostawiamy ich samymi sobie, to nie możemy mówić o zdrowej kulturze czy procesach.

Przyszłość

Organizacje, które myślą w kategoriach przyszłości, transformują się zgodnie z przewidywanymi zmianami zewnętrznymi, zachęcają do rozwoju i uczenia się, przyglądają się otoczeniu i myślą strategicznie. Organizacje, które działają z uwzględnieniem przyszłości, to zdrowe organizacje.

Na ile organizacja, w której pracuję, jest zdrowa?

ZDROWA ORGANIZACJA, to zdrowi ludzie, zdrowe zespoły i oczywiście zdrowe środowisko, w którym funkcjonują – kultura organizacji, struktura, procesy, styl przywództwa. Czy można zbadać poziom zdrowia organizacji? Jednoznacznie wskazać obszary zmian i sposoby ich realizacji? Niestety nie jest to takie proste. Mamy co prawda w planach stworzenie narzędzia diagnostycznego, wciąż jednak mówiąc o kulturze organizacji i jej poziomie zdrowotności, trudno sobie wyobrazić tabelkę, wskaźniki, wykresy i wygenerowany plan działań operacyjnych. To natomiast, czym możemy posłużyć się już dziś, to badanie jakościowe pozwalające przyjrzeć się temu, jak organizacja funkcjonuje.

Na dobry początek odpowiedzmy sobie na dwa pytania:

  • Na ile organizacja skupia się na tym, do czego została powołana?
  • Na ile struktury zarządzania dostarczają ludziom wsparcia pomocnego w najlepszym wykonywaniu zadań?

Jak zdrowie organizacji przejawia się w relacjach z pracownikami?

ZDROWA ORGANIZACJA = ZDROWY CZŁOWIEK w tej organizacji, każdy, bez wyjątku. Wiele już zostało powiedziane na ten temat, szczególnie w dobie pandemii. Czy jednak poruszając temat zdrowia w kontekście pracowników, chodzi wyłącznie o wsparcie emocjonalne i psychologiczne w momencie kryzysowym? A może idąc głąbiej tym tropem, o nieustanną troskę, daleko wykraczającą poza sferę potrzeb, na które może realnie odpowiadać miejsce pracy? Myśląc o zdrowych organizacjach w kontekście indywidualnym, nie sposób nie wrócić do pojęcia równowagi i kluczowego pytania:

Czy wymiana z organizacją jest korzystna dla obu stron?

W zdrowych organizacjach praca człowieka wnosi realną wartość a wysiłek ponoszony jest na rzecz tego, co rzeczywiście ważne. Pracownik ma możliwość stwarzania dla siebie warunków, które sprzyjają realizacji i rozwojowi jego potencjału oraz uzyskaniu wsparcia w sytuacjach problemowych.

Czym charakteryzują się zespoły w zdrowych organizacjach?

ZDROWA ORGANIZACJA = ZDROWE ZESPOŁY, prowadzone przez zdrowych menedżerów. Co to oznacza w praktyce? Odnosząc się do modelu zdrowej organizacji możemy popatrzeć na zespoły z trzech perspektyw:

  1. Zewnętrznej
  2. Wewnętrznej
  3. Przyszłości

 

W zdrowych organizacjach zespoły poprzez efektywną pracę spełniają potrzeby organizacji. Jednocześnie ich potrzeby w zakresie dostępu do informacji czy narzędzi są spełnione, dzięki czemu mogą realizować swoje zadania bez zbędnego obciążenia i rozwiązywać pojawiające się problemy. Zdrowe zespoły to zespoły uczące się, wspierające się nawzajem w dostosowywaniu się do zmian i radzeniu sobie z przewidywanymi wyzwaniami przyszłości.

Wspieranie ludzi, by wzmacniali zdrowe nawyki w organizacjach, czyniąc je coraz bardziej zdrowymi jest ambitnym i interesującym zadaniem.

Może Cię jeszcze zainteresować:

Kultura uczenia się

Jednym z etapów ewolucji roli specjalisty L&D jest odejście od wizerunku dostawcy zewnętrznych usług rozwojowych na rzecz architekta wewnętrznych procesów uczenia się. Aby być w

więcej »

Strategia Learning&Development

Wielu specjalistów L&D stoi przed wyzwaniem wdrożenia całościowej polityki rozwojowej w ich organizacjach. Kryje się za tym potrzeba realizacji uporządkowanych i zaplanowanych działań, które będą

więcej »
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.    Polityka prywatności   
Zgoda

wszechnica
uniwersytetu
jagiellońskiego

Projektujemy i realizujemy różnorodne sesje i warsztaty facylitowane dopasowane do potrzeb organizacji: 

  • sesje strategiczne,
  • sesje kreatywne,
  • sesje wymiany wiedzy i doświadczeń, 

Realizujemy szkolenia dla określonych przez organizację grup pracowników, głownie dla:

  • trenerów zainteresowanych poszerzeniem swoich kompetencji i rozwojem w roli wewnętrznych facylitatorów,
  • menedżerów chcących korzystać z umiejętności facylitacyjnych podczas prowadzenia spotkań ze swoimi zespołami,
  • koordynatorów projektów zainteresowanych usprawnieniem zespołowego planowania i podziału zadań podczas wspólnych spotkań,
  • scrum masterów, którzy szukają sposobów na zwiększenie zaangażowania członków zespołów w realizację zadań.
 
Pracujemy zarówno stacjonarnie, jak i online.