facebook
osoby w pracujące przy biurku

Konflikty w zespole – jak sobie z nimi radzić?

Konflikty w miejscu pracy są nieuniknionym elementem życia zawodowego. Mogą one wynikać m.in. z różnic w wartościach, stylu pracy czy specyfiki interakcji międzyludzkich. Do tego dochodzi jeszcze presja czasu, ograniczone zasoby czy dyrektywny model zarządzania, co może przyczynić się do eskalacji sytuacji konfliktowych. Jak się zachować w obliczu konfliktu w zespole?
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 3 min

Z tego artykułu dowiesz się:

Skuteczne zarządzanie konfliktami w pracy jest niezwykle istotne, dla zachowania atmosfery zaufania, otwartej komunikacji i efektywnej współpracy pomimo różnic. Jeśli zależy nam na rozwoju organizacji i dbaniu o dobrostan pracowników, powinniśmy nie tyle unikać konfliktów, co nauczyć się jak sobie z nimi radzić i wykorzystywać je jako okazje do wzrostu i budowania porozumienia. Warto znaleźć sposoby, które nam w tym pomogą. W tym artykule zaprezentujemy kilka z nich.

Konflikt w zespole: poznaj jego źródła

Konflikt można zdefiniować podobnie jak J. A. F Stoner, Ch. Wankel jako spór dwóch lub więcej osób albo grup, który wynika z konieczności dzielenia się ograniczonymi zasobami, zajmowania odmiennej pozycji lub różnych celów czy wartości. Chociaż źródła konfliktów mogą być różne, do najczęściej występujących należą:

● interpersonalne, które powstają między członkami grupy i mogą wynikać z różnic w temperamentach czy stylach pracy,

● strukturalne wynikające z nieprawidłowości i niedociągnięć w strukturach organizacyjnych czy z braku klarownych reguł np. awansu.

Co jest bardzo istotne i warto o tym pamiętać: niezależnie od przyczyny sporu w zespole, konflikty mogą być funkcjonalne, czyli prowadzić do nowych i bardziej skutecznych rozwiązań, oraz dysfunkcyjne, skutkujące pogorszeniem się klimatu w pracy.

Jak rozpoznać konflikty między członkami zespołu?

Jeśli chcemy uniknąć zaognienia się konfliktu, a zwłaszcza jeśli zależy nam, by ta sytuacja pomogła naszemu zespołowi się rozwinąć, warto korzystać ze sprawdzonych sposobów i działać strategicznie.

Jednym z najbardziej efektywnych środków naprawczych, który pomaga skutecznie rozpoznać konflikty jest obserwacja zachowań w zespole. Może ona ujawnić napięcia, niezgodności czy zmiany w dynamice grupy, co może sugerować istnienie konfliktu. Skrupulatna analiza interakcji między członkami zespołu pozwala zauważyć sygnały ostrzegawcze i wyciągać wnioski zarówno na bieżąco, jak i z perspektywy czasu. Dodatkowo prowadzenie obserwacji pozwala zachować obiektywizm i zachować właściwy osąd już w momencie zaognionego konfliktu.

Pomocne w zbieraniu informacji na temat atmosfery w zespole oraz ewentualnych problemów czy konfliktów są ankiety, spotkania 1 na 1, a także grupowe sesje feedbacku. Niektóre z tych metod pozwolą zachować anonimowość uzyskanych opinii.

Skuteczne rozpoznawanie konfliktów wymaga od zaangażowanych osób uważności na detale, otwartości na różne perspektywy oraz gotowości do działania w celu zapobiegania negatywnym skutkom napięć w zespole.

Strategie zarządzania konfliktami

Jeśli chcemy uniknąć zaognienia się konfliktu, a zwłaszcza jeśli zależy nam, by ta sytuacja pomogła naszemu zespołowi się rozwinąć, warto korzystać ze sprawdzonych sposobów i działać strategicznie.

Jednym z najbardziej efektywnych środków naprawczych, który pomaga skutecznie rozpoznać konflikty jest obserwacja zachowań w zespole. Może ona ujawnić napięcia, niezgodności czy zmiany w dynamice grupy, co może sugerować istnienie konfliktu. Skrupulatna analiza interakcji między członkami zespołu pozwala zauważyć sygnały ostrzegawcze i wyciągać wnioski zarówno na bieżąco, jak i z perspektywy czasu. Dodatkowo prowadzenie obserwacji pozwala zachować obiektywizm i zachować właściwy osąd już w momencie zaognionego konfliktu.

Pomocne w zbieraniu informacji na temat atmosfery w zespole oraz ewentualnych problemów czy konfliktów są ankiety, spotkania 1 na 1, a także grupowe sesje feedbacku. Niektóre z tych metod pozwolą zachować anonimowość uzyskanych opinii.

Skuteczne rozpoznawanie konfliktów wymaga od zaangażowanych osób uważności na detale, otwartości na różne perspektywy oraz gotowości do działania w celu zapobiegania negatywnym skutkom napięć w zespole.

Facylitacja jako narzędzie rozwiązywania konfliktów

Facylitacja pomaga stworzyć przestrzeń, w której strony konfliktu mogą otwarcie komunikować się i wspólnie pracować nad znalezieniem rozwiązania. Facylitator, który pełni rolę neutralnego pośrednika, wspiera uczestników konfliktu w identyfikowaniu ich potrzeb, interesów oraz wspólnego obszaru porozumienia. Jednym z elementów facylitacji jest konstruktywny dialog, w którym aktywne słuchanie i zrozumienie dla perspektyw wszystkich uczestników są priorytetem. Dzięki temu pracownicy rozwijają umiejętności komunikacyjne, co sprzyja budowaniu zaufania w zespole.

Facylitator, korzystając z różnych narzędzi, pozwala uczestnikom doświadczyć różnych perspektyw i zrozumieć, jak skutecznie komunikować swoje potrzeby. Jasne zasady współpracy i zapewnienie, że w trakcie procesu facylitacji można bezpiecznie wyrażać swoje poglądy, sprzyjają budowaniu zaufania. Z kolei sesje twórczego myślenia, gdzie uczestnicy generują pomysły i nowatorskie rozwiązania, prowadzą do odkrycia nowych perspektyw i alternatywnych dróg działania.

Szkolenia z facylitacji – tak czy nie?

Jeśli szukamy w organizacji sposobu, by obronną, a nawet wzmocnioną ręką wychodzić z konfliktów w zespole, warto rozważyć szkolenia z facylitacji. Pozwalają one liderom doskonalić umiejętności komunikacyjne, co przekłada się na bardziej empatyczne zarządzanie zespołem i rozwiązywanie konfliktów. Liderzy po przeszkoleniu z facylitacji stają się lepsi w moderowaniu spotkań, zarządzaniu dyskusją i wspieraniu zespołu w osiąganiu wspólnych celów. Zaś pracownicy zyskują możliwość prowadzenia grupowych dyskusji w

bezpiecznym środowisku, a także dzielenia się swoją perspektywą. Stają się również autorami wypracowywanych rozwiązań.

 

Efektywne zarządzanie konfliktami w zespole sprzyja tworzeniu harmonijnego środowiska pracy i lepszemu wykorzystaniu potencjału pracowników. Jednym z narzędzi, które sprzyjają rozwiązywaniu konfliktów w zespole, jest facylitacja. Szkolenia z narzędzi facylitacyjnych to inwestycja w przyszłość, której długoterminowe efekty mogą pozytywnie zaskoczyć.

Może Cię jeszcze zainteresować:

Kultura uczenia się

Jednym z etapów ewolucji roli specjalisty L&D jest odejście od wizerunku dostawcy zewnętrznych usług rozwojowych na rzecz architekta wewnętrznych procesów uczenia się. Aby być w

więcej »

Strategia Learning&Development

Wielu specjalistów L&D stoi przed wyzwaniem wdrożenia całościowej polityki rozwojowej w ich organizacjach. Kryje się za tym potrzeba realizacji uporządkowanych i zaplanowanych działań, które będą

więcej »
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.    Polityka prywatności   
Zgoda

wszechnica
uniwersytetu
jagiellońskiego

Projektujemy i realizujemy różnorodne sesje i warsztaty facylitowane dopasowane do potrzeb organizacji: 

  • sesje strategiczne,
  • sesje kreatywne,
  • sesje wymiany wiedzy i doświadczeń, 

Realizujemy szkolenia dla określonych przez organizację grup pracowników, głownie dla:

  • trenerów zainteresowanych poszerzeniem swoich kompetencji i rozwojem w roli wewnętrznych facylitatorów,
  • menedżerów chcących korzystać z umiejętności facylitacyjnych podczas prowadzenia spotkań ze swoimi zespołami,
  • koordynatorów projektów zainteresowanych usprawnieniem zespołowego planowania i podziału zadań podczas wspólnych spotkań,
  • scrum masterów, którzy szukają sposobów na zwiększenie zaangażowania członków zespołów w realizację zadań.
 
Pracujemy zarówno stacjonarnie, jak i online.