Strona główna » Wyniki wyszukiwania » Pewność siebie w coachingu – perspektywa klienta i coacha
Pewność siebie w coachingu – perspektywa klienta i coacha
Joanna Kargol
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 5 min
W tym artykule znajdziesz:
Jak pewność siebie opisywana jest w psychologii?
Pewność siebie definiowana jest jako wynik interakcji organizmu i osobowości z warunkami oraz rzeczywistością, w jakich człowiek się znajduje i w których musi funkcjonować. W psychologii pewność siebie jest często rozumiana jako subiektywne poczucie własnej wartości oraz wiara w zdolność do osiągania zamierzonych celów. Poczucie pewności siebie definiują czynniki mające różny wymiar. Mogą to być czynniki somatyczne jak fizyczne i zdrowotne funkcjonowanie naszego organizmu czy też osobowościowe, np. samoocena, poczucie kontroli lub wyznawane wartości. Poczucie pewności siebie wzrasta, gdy człowiek odnosi powodzenia w danym obszarze, ma poczucie kontroli nad swoim otoczeniem i utrzymuje dobre relacje z innymi ludźmi. Jednak w momencie pojawienia się niepowodzeń, pogorszenia relacji międzyludzkich i odczucia dominacji przez innych, jego pewność siebie spada. Te wspomniane czynniki jakie wpływają na poczucie pewności siebie są rejestrowane przez formy i treści samoświadomości. Na przykład, osoba może mieć świadomość swojego sukcesu w pracy (treść samoświadomości), co zwiększa jej pewność siebie, podczas gdy regularna introspekcja (forma samoświadomości) może uświadomić jej, że relacje z kolegami wymagają poprawy. Dzięki tej refleksji jednostka może identyfikować obszary do rozwoju oraz podejmować działania mające na celu poprawę swojego samopoczucia i interakcji społecznych. W ten sposób samoświadomość staje się kluczowym elementem w budowaniu i utrzymywaniu zdrowej pewności siebie.
Pewność siebie jest efektem wynikającym z przetwarzania różnorodnych treści zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych, takich jak oczekiwania, ambicje, dotychczasowe sukcesy i niepowodzenia. Jest ona budowana na podstawie wielu ocen siebie, które pojawiają się w codziennych sytuacjach, ocen innych osób oraz wydarzeń, w których człowiek uczestniczy. Dlatego zdarza się, że człowiek ma silną pewność siebie w jednym obszarze życia, a znacznie mniejszą w innym, na przykład może wykazywać dużą pewność w realizacji zawodowych planów i celów, ale małą pewność w relacjach z współpracownikami lub w życiu prywatnym.
Jak łatwo zauważyć, na pewność siebie jednostki wpływa również otoczenie, w jakim funkcjonuje oraz grupa, z jaką najczęściej przebywa i wchodzi w interakcje. Środowisko społeczne odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu naszego poczucia własnej wartości i możliwości. Przebywanie w środowisku nie sprzyjającym, z osobami przejawiającymi złe zachowania, stopniowo osłabia naszą pewność siebie. Negatywne komentarze, krytyka, brak akceptacji czy ciągłe porównywanie się z innymi mogą prowadzić do stopniowego osłabienia wiary we własne możliwości. Wynika to z głęboko zakorzenionej potrzeby człowieka jako istoty społecznej do akceptacji i pozytywnego wsparcia ze strony otoczenia.
Na odczuwanie pewności siebie znaczący wpływ mają nasze emocje. Stany emocjonalne bezpośrednio kształtują sposób, w jaki postrzegamy siebie i swoje możliwości. Emocje negatywne, takie jak złość, smutek czy przygnębienie, mogą osłabiać wiarę w siebie, powodując obniżenie zdolności do podejmowania wyzwań. Przeciwnie, emocje pozytywne – zadowolenie, radość i spokój – sprzyjają wzrostowi pewności siebie, aktywując mechanizmy motywacyjne i poznawcze. Relacja między emocjami a pewnością siebie jest złożona i dynamiczna, wymagająca ciągłej uwagi i samoświadomości.
Pewność siebie jako częsty temat w coachingu
Powszechnym jest stwierdzenie, że pewność siebie to jeden z czynników, jakie pomagają ludziom odnosić sukcesy. Dotyka każdej dziedziny życia człowieka, więc jej wysoki poziom może oddziaływać zarówno na wybory związane z aspektami zawodowymi, jak i życiem prywatnym. Tematyka pewności siebie i często utożsamiana z nią prawidłowa samoocena to częste zagadnienia z jakimi klienci chcą pracować w czasie sesji coachingowych. Może to być praca od początku skierowana na wzrost pewności siebie lub podczas pracy nad inaczej nazwanym celem okazuje się, że trudność w danym obszarze związana jest z brakiem pewności siebie w tej dziedzinie życia.
Jak zatem coaching pomaga klientom w osiąganiu pewności siebie?
Jedna z największych organizacji zrzeszających profesjonalnych coachów, jaką jest ICF, definiuje coaching jako metodę, która pozwala w efektywny sposób wytyczać i zdobywać cele klienta, podnosić jego satysfakcję z życia oraz świadomość w różnych obszarach. Coaching wykorzystuje potencjał i umiejętności, które klient posiada, pomaga rozpoznać trudności i wypracować sposoby ich pokonywania. Bardzo ważnym elementem jest właśnie ten potencjał i umiejętności klienta. Coaching skoncentrowany na rozwiązaniach zakłada, że klient posiada wszystkie niezbędne zasoby do pracy nad swoimi celami. Coach rozpoczyna każdą sesję z głębokim przekonaniem o zasobach i potencjale klienta, jednocześnie pomaga identyfikować istniejące trudności i radzić sobie z nimi. Ułatwia spojrzenie na nie z innej perspektywy oraz wspólnie z klientem podejmuje próbę analizy procesu myślowego, a następnie zachowań i postaw związanych z daną trudnością. Takie podejście jest bardzo pomocne, gdyż koncentruje się na możliwościach i strategiach osiągnięcia obranego celu, zamiast skupiać się na przeszkodach. Dzięki temu klient koncentruje się na swoich mocnych stronach, a jego postrzeganie siebie zmienia się na bardziej pozytywne. To wszystko ma wpływ na zwiększenie pewności siebie.
Stopniowa praca z coachem i przybliżenie się do realizacji swoich celów daje również wzrost pewności siebie. Poczucie zmierzania do przodu, przy jednoczesnym posiadaniu kogoś, kto jest dla klienta wsparciem znacznie podnosi zarówno pewność w trzymaniu się założonego kursu jak i wypracowywanie nawyków, które pomogą już po zakończeniu procesu na nim pozostać.
Jak wspomniano wcześniej ludzie mogą mieć odmienny poziom pewności siebie w różnych obszarach życia. Pracując jednak nad danym obszarem i zyskując w nim wzrost pewności siebie pozytywne emocje jakie są wtedy odczuwane powodują wzrost pewności siebie w innych aspektach.
Na prowadzonym procesie coachingowym zyskuje nie tylko klient. Prowadząc kolejne sesje i zdobywając coraz to większe doświadczenie wzrasta też pewność siebie coacha. Obserwując postępy klienta w realizacji jego celów coach odczuwa pozytywne emocje i spełnienie w roli. Te z kolei przekładają się na większą wiarę we własne możliwości.
Podczas gdy u klienta realizacja celów zakładanych w procesie coachingowym powoduje wzrost pozytywnych emocji i pewności siebie, u coacha regularność pracy i zdobywane doświadczenie również przekładają się na większą pewność w działaniu. Im więcej przepracowanych z klientami godzin, tym więcej umiejętności i doświadczenia a tym samym większa pewność w roli coacha. Większe doświadczenie przekłada się również na większe zrozumienie procesu i kontrolę nad pojawiającymi się wyzwaniami. Obcując z różnymi typami klientów i tematami jakie pojawiają się na sesjach coachingowych stopniowo wachlarz sytuacji z jakimi coach pracuje zwiększa się, a każdy kolejny przypadek, nawet jeśli nowy i zaskakujący odbierany może być bardziej jako wyzwanie i okazja do nauki. Osoby mające duże doświadczenie bywają często bardziej odporne na zdarzenia z którymi, jeśli zetknęliby się wcześniej odebraliby zupełnie inaczej.
Nie bez powodu jedną z ważnych kompetencji coacha, podkreślaną w kodeksie etycznym, jest nieustanny rozwój i doskonalenie. Dbając o to, coach ma szanse na zdobywanie nowych umiejętności, a co za tym idzie, kształtowanie wyższej pewności siebie. Organizacje takie jak ICF obligują akredytowanych coachów do nieustannego doskonalenia i zdobycia 40 punktów CCE w ciągu trzech lat od uzyskania akredytacji. Dzięki gromadzeniu punktów, na przykład poprzez kursy takie jak Psychologia dla Coachów, coach może przedłużyć akredytację na kolejne trzy lata. Wśród rozwijanych umiejętności warto też pamiętać o doskonaleniu się w zarządzaniu swoimi emocjami i praktykowaniu autorefleksji. To również okazuje się pomocne, gdy pojawiają się duże wyzwania. W sytuacjach, w których coach doświadcza dużych trudności, a jego pewność siebie spada, cennym wsparciem może być skorzystanie z superwizji, czyli pracy z bardziej doświadczonym coachem. Superwizja nie tylko pomaga przeanalizować konkretne przypadki ale również daje przestrzeń na omówienie własnych emocji i wyzwań, z jakimi coach się mierzy. Jest to ważny element samodoskonalenia, który umożliwia lepsze zrozumienie swoich działań, zaplanowanie skutecznych strategii na przyszłość i uzyskanie perspektywy zewnętrznej. Regularne korzystanie z superwizji wspiera rozwój zawodowy coacha, może wpływać na pewność siebie w roli, a także pomaga w utrzymaniu standardów etycznych i jakości pracy.
Podsumowanie
Pewność siebie jest niezwykle ważnym elementem, pojawiającym się w mapie celów wielu ludzi rozpoczynających proces coachingowy lub będących w jego trakcie. Coaching może być dla klienta skuteczną metodą pracy, która umożliwia wzrost w tym obszarze. Podobnie dla coacha – praktykowanie nieustannego rozwoju, zdobywanie nowych umiejętności oraz korzystanie z takich narzędzi jak superwizja pozwala budować coraz większą pewność siebie w tej roli zawodowej.
Izabela Dołęgiewicz
Head of Professional Development
izabela.dolegiewicz@wszechnica.uj.pl
506 006 087
Może Cię jeszcze zainteresować:
Szkola Coachów z perspektywy uczestniczki – Moduł IV
Z tej serii wpisów dowiesz się, jak przebiega proces nauki w programie, jakie umiejętności rozwija się dzięki udziałowi w Szkole Coachingu oraz jakie wyzwania pojawiają
Szkola Coachów z perspektywy uczestniczki – Moduł III
Z tej serii wpisów dowiesz się, jak przebiega proces nauki w programie, jakie umiejętności rozwija się dzięki udziałowi w Szkole Coachingu oraz jakie wyzwania pojawiają
Szkola Coachów z perspektywy uczestniczki – Moduł II
Z tej serii wpisów dowiesz się, jak przebiega proces nauki w programie, jakie umiejętności rozwija się dzięki udziałowi w Szkole Coachingu oraz jakie wyzwania pojawiają