Strona główna » Wyniki wyszukiwania » Różnorodność w miejscu pracy – wyzwania i korzyści
Różnorodność w miejscu pracy – wyzwania i korzyści
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 3 min
Z tego artykułu dowiesz się:
Czym jest różnorodność w miejscu pracy?
Różnorodność w pracy odnosi się do zatrudniania osób pochodzących z różnych środowisk (najszerzej ujmując). Może nas różnić kontekst kulturowy, światopogląd, płeć, orientacja seksualna, styl życia, pochodzenie, różnimy się także neurologicznie.
Często w jednym zespole pracują osoby o bardzo odrębnej sprawności komunikacyjnej, a także eksperci kompletnie niespokrewnionych dyscyplin. W codziennej pracy to także kwestia podejścia do terminów, tego czy i jak sobie radzimy, kiedy coś idzie nie tak. W jaki sposób podchodzimy do autorytetów, czy naturalnie przychodzi nam kwestionowanie założen lub co uznajemy za tabu i czy da się o tym wspólnie pomyśleć.
Nie podlega kwesti, że zróżnicowanym zespole mamy znacznie większą szanse na pełniejszy obraz rzeczywistości i lepsze rezultaty. Do korzyści płynących z takiego modelu nie trzeba nikogo przekonywać. Wdrożenie mozaikowości w organizacji wymaga jednak pewnego przygotowania. Potrzebna jest starannie opracowana polityka różnorodności. Procedury, które pozwolą każdemu pracownikowi czuć się dobrze i bezpiecznie bez względu na cechy wyróżniające go od innych członków zespołu. A przede wszystkim określona kultura organizacyjna. Często też przyjrzenie się przestrzeni biurowej i infrastrukturze pod kątem bariery architektoniczne. W przeciwnym razie możemy stworzyć system, który będzie punktowo wykluczający i uniemożliwi pełną współpracę lub korzystanie z potencjału pracowników.
Wyzwania związane z różnorodnością
Przede wszystkim należy rozpocząć od uświadomienia sobie naszych własnych przekonan na temat różnorodności i założen często opartych o stereotypy. Ważne by mieć gotowość by te założenia testować i urealniać obraz rzeczywistości.
Istotna jest także praca z ludźmi na stanowiskach menagerskich. Jeżeli kadra kierownicza posługuje się schematami myślowymi, to trudno będzie zbudować dobre środowisko wymiany myśli i otwartej komunikacji. Pracownicy czują, gdy ich przełożony nie do końca akceptuje cechy indywidualne, które ich wyróżniają lub gdy nie mają równego dostepu do rozwoju w organizacji. Co często jest zaczynem do nasilania się negatywnych emocje w miejscu pracy, które mogą znacząco wpływać na dynamikę grupy.
Świadome otwarcie na większą różnorodność w organizacji to także dobry moment by przyjrzeć się lub przebudować kulturę organizacji. Na taką, która umożliwi stworzenie środowiska, w który ludzie mają okazje ujawnić swój potencjał, współpracować i uczyć się od siebie.
Wyzwania związane z różnorodnością
Przede wszystkim należy rozpocząć od uświadomienia sobie naszych własnych przekonan na temat różnorodności i założen często opartych o stereotypy. Ważne by mieć gotowość by te założenia testować i urealniać obraz rzeczywistości.
Istotna jest także praca z ludźmi na stanowiskach menagerskich. Jeżeli kadra kierownicza posługuje się schematami myślowymi, to trudno będzie zbudować dobre środowisko wymiany myśli i otwartej komunikacji. Pracownicy czują, gdy ich przełożony nie do końca akceptuje cechy indywidualne, które ich wyróżniają lub gdy nie mają równego dostepu do rozwoju w organizacji. Co często jest zaczynem do nasilania się negatywnych emocje w miejscu pracy, które mogą znacząco wpływać na dynamikę grupy.
Świadome otwarcie na większą różnorodność w organizacji to także dobry moment by przyjrzeć się lub przebudować kulturę organizacji. Na taką, która umożliwi stworzenie środowiska, w który ludzie mają okazje ujawnić swój potencjał, współpracować i uczyć się od siebie.
Zarządzanie różnorodnością - korzyści dla organizacji
W badaniach przeprowadzonych przez Boston Consulting Group okazało się, że firmy, które zdecydowały się na zarządzanie różnorodnością miały wyraźną przewagę nad tymi, które w swoich szeregach gromadziły osoby o bardzo podobnych cechach. Wyniki badań pokazały, że przychody firm, które miały zróżnicowaną kadrę kierowniczą, generowały 19% większe zyski dzięki bardziej nowatorskim rozwiązaniom.
Idąc dalej tym tropem większa różnorodność wśród pracowników zwiększa się zdolność organizacji do rozumienia klientów, a tym samym skuteczniejszego trafiania w ich potrzeby.
Przekłada się to często również na pobudzenie innowacyjności zespołu, skuteczniejsze rozwiązywanie problemów w zespole, poprzez konfrontację różnych sposobów myślenia i działania. Zderzając odrębne doświadczenie zawodowe można uzyskać znacznie ciekawsze wnioski. Wdrożenie wypracowanych w ten sposób pomysłów może przynieść nieoczekiwane efekty.
Kompetencje przyszłości
Najnowszy raport The World Economic Forum dotyczący rynku pracy w 2030, mówi o rosnącym zapotrzebowaniu na takie kompetencje jak kreatywność, krytyczne myślenia i podejmowanie decyzji oraz umiejętność przetwarzania złożonych informacji.
Organizacje chcąc nadążać za wyzwaniami rynku oraz zmieniającego się otocznia będą szukać swoich przewag konkurencyjnych w tworzeniu zróżnicowanych środowisk pracy. To właśnie dzięki różnorodności zyskują świeże spojrzenie na wiele tematów, co sprzyja kreatywnemu rozwiązywaniu problemów i lepszym rezultatom.
Bibliografia:
Rawłuszko, Polityka równych szans a zarządzanie różnorodnością, [w:] Przewodnik dobrych praktyk. Firma równych szans, Gender Index, UNDP, EWUAL, Warszawa 2007, s. 28.
Może Cię jeszcze zainteresować:
Coaching – rozwój osobisty i zawodowy
W tym artykule dowiesz się o coachingu skoncentrowanym na rozwiązaniach, który uaktywnia nasz „zamrożony” potencjał i sankcjonuje naszą zasobność jako wystarczającą do zrealizowania celu.
Kultura uczenia się
Jednym z etapów ewolucji roli specjalisty L&D jest odejście od wizerunku dostawcy zewnętrznych usług rozwojowych na rzecz architekta wewnętrznych procesów uczenia się. Aby być w
Strategia Learning&Development
Wielu specjalistów L&D stoi przed wyzwaniem wdrożenia całościowej polityki rozwojowej w ich organizacjach. Kryje się za tym potrzeba realizacji uporządkowanych i zaplanowanych działań, które będą