facebook
ludzie siedzący przy stole przy wspólnej pracy

Różnorodność w miejscu pracy – wyzwania i korzyści

Wyzwania gospodarcze, geopolityczne, a także rosnąca mobilność ludzi sprawia, że firmy powinny przygotować się do większej różnorodności w miejscu pracy. Na czym to przygotowanie powinno polegać?
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 3 min

Z tego artykułu dowiesz się:

Czym jest różnorodność w miejscu pracy?

Różnorodność w pracy odnosi się do zatrudniania osób pochodzących z różnych środowisk (najszerzej ujmując). Może nas różnić kontekst kulturowy, światopogląd, płeć, orientacja seksualna, styl życia, pochodzenie, różnimy się także neurologicznie.  

Często w jednym zespole pracują osoby o bardzo odrębnej sprawności komunikacyjnej, a także eksperci kompletnie niespokrewnionych dyscyplin. W codziennej pracy to także kwestia podejścia do terminów, tego czy i jak sobie radzimy, kiedy coś idzie nie tak. W jaki sposób podchodzimy do autorytetów, czy naturalnie przychodzi nam kwestionowanie założen lub co uznajemy za tabu i czy da się o tym wspólnie pomyśleć.  

Nie podlega kwesti, że zróżnicowanym zespole mamy znacznie większą szanse na pełniejszy obraz rzeczywistości i lepsze rezultaty. Do korzyści płynących z takiego modelu nie trzeba nikogo przekonywać. Wdrożenie mozaikowości w organizacji wymaga jednak pewnego przygotowania. Potrzebna jest starannie opracowana polityka różnorodności. Procedury, które pozwolą każdemu pracownikowi czuć się dobrze i bezpiecznie bez względu na cechy wyróżniające go od innych członków zespołu. A przede wszystkim określona kultura organizacyjna. Często też przyjrzenie się przestrzeni biurowej i infrastrukturze pod kątem bariery architektoniczne. W przeciwnym razie możemy stworzyć system, który będzie punktowo wykluczający i uniemożliwi pełną współpracę lub korzystanie z potencjału pracowników. 

Wyzwania związane z różnorodnością

Przede wszystkim należy rozpocząć od uświadomienia sobie naszych własnych przekonan na temat różnorodności i założen często opartych o stereotypy. Ważne by mieć gotowość by te założenia testować i urealniać obraz rzeczywistości.  

 

Istotna jest także praca z ludźmi na stanowiskach menagerskich. Jeżeli kadra kierownicza posługuje się schematami myślowymi, to trudno będzie zbudować dobre środowisko wymiany myśli i otwartej komunikacji. Pracownicy czują, gdy ich przełożony nie do końca akceptuje cechy indywidualne, które ich wyróżniają lub gdy nie mają równego dostepu do rozwoju w organizacji. Co często jest zaczynem do nasilania się negatywnych emocje w miejscu pracy, które mogą znacząco wpływać na dynamikę grupy. 

Świadome otwarcie na większą różnorodność w organizacji to także dobry moment by przyjrzeć się lub przebudować kulturę organizacji. Na taką, która umożliwi stworzenie środowiska, w który ludzie mają okazje ujawnić swój potencjał, współpracować i uczyć się od siebie.  

Wyzwania związane z różnorodnością

Przede wszystkim należy rozpocząć od uświadomienia sobie naszych własnych przekonan na temat różnorodności i założen często opartych o stereotypy. Ważne by mieć gotowość by te założenia testować i urealniać obraz rzeczywistości.  

 

Istotna jest także praca z ludźmi na stanowiskach menagerskich. Jeżeli kadra kierownicza posługuje się schematami myślowymi, to trudno będzie zbudować dobre środowisko wymiany myśli i otwartej komunikacji. Pracownicy czują, gdy ich przełożony nie do końca akceptuje cechy indywidualne, które ich wyróżniają lub gdy nie mają równego dostepu do rozwoju w organizacji. Co często jest zaczynem do nasilania się negatywnych emocje w miejscu pracy, które mogą znacząco wpływać na dynamikę grupy. 

Świadome otwarcie na większą różnorodność w organizacji to także dobry moment by przyjrzeć się lub przebudować kulturę organizacji. Na taką, która umożliwi stworzenie środowiska, w który ludzie mają okazje ujawnić swój potencjał, współpracować i uczyć się od siebie.  

Zarządzanie różnorodnością - korzyści dla organizacji

W badaniach przeprowadzonych przez Boston Consulting Group okazało się, że firmy, które zdecydowały się na zarządzanie różnorodnością miały wyraźną przewagę nad tymi, które w swoich szeregach gromadziły osoby o bardzo podobnych cechach. Wyniki badań pokazały, że przychody firm, które miały zróżnicowaną kadrę kierowniczą, generowały 19% większe zyski dzięki bardziej nowatorskim rozwiązaniom. 

Idąc dalej tym tropem większa różnorodność wśród pracowników zwiększa się zdolność organizacji do rozumienia klientów, a tym samym skuteczniejszego trafiania w ich potrzeby. 

Przekłada się to często również na pobudzenie innowacyjności zespołu, skuteczniejsze rozwiązywanie problemów w zespole, poprzez konfrontację różnych sposobów myślenia i działania. Zderzając odrębne doświadczenie zawodowe można uzyskać znacznie ciekawsze wnioski. Wdrożenie wypracowanych w ten sposób pomysłów może przynieść nieoczekiwane efekty. 

Kompetencje przyszłości

Najnowszy raport The World Economic Forum dotyczący rynku pracy w 2030, mówi o rosnącym zapotrzebowaniu na takie kompetencje jak kreatywność, krytyczne myślenia i podejmowanie decyzji oraz umiejętność przetwarzania złożonych informacji.  

Organizacje chcąc nadążać za wyzwaniami rynku oraz zmieniającego się otocznia będą szukać swoich przewag konkurencyjnych w tworzeniu zróżnicowanych środowisk pracy. To właśnie dzięki różnorodności zyskują świeże spojrzenie na wiele tematów, co sprzyja kreatywnemu rozwiązywaniu problemów i lepszym rezultatom. 

Bibliografia:
Rawłuszko, Polityka równych szans a zarządzanie różnorodnością, [w:] Przewodnik dobrych praktyk. Firma równych szans, Gender Index, UNDP, EWUAL, Warszawa 2007, s. 28.

Może Cię jeszcze zainteresować:

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.    Polityka prywatności   
Zgoda

wszechnica
uniwersytetu
jagiellońskiego

Projektujemy i realizujemy różnorodne sesje i warsztaty facylitowane dopasowane do potrzeb organizacji: 

  • sesje strategiczne,
  • sesje kreatywne,
  • sesje wymiany wiedzy i doświadczeń, 

Realizujemy szkolenia dla określonych przez organizację grup pracowników, głownie dla:

  • trenerów zainteresowanych poszerzeniem swoich kompetencji i rozwojem w roli wewnętrznych facylitatorów,
  • menedżerów chcących korzystać z umiejętności facylitacyjnych podczas prowadzenia spotkań ze swoimi zespołami,
  • koordynatorów projektów zainteresowanych usprawnieniem zespołowego planowania i podziału zadań podczas wspólnych spotkań,
  • scrum masterów, którzy szukają sposobów na zwiększenie zaangażowania członków zespołów w realizację zadań.
 
Pracujemy zarówno stacjonarnie, jak i online.