Strona główna » Wyniki wyszukiwania » Tworzenie efektywnych programów szkoleniowych dla dorosłych
Tworzenie efektywnych programów szkoleniowych dla dorosłych
Magdalena Pęcak
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 6 min
W tym artykule znajdziesz:
Jak uczą się dorośli?
Jeśli uczestniczyliście kiedykolwiek, będąc już dorosłymi osobami, w szkoleniach, studiach podyplomowych czy innych kursach „z prawdziwego zdarzenia” z pewnością zauważyliście, że ich przebieg jest nieco inny, niż ten, którego doświadczyliście siedząc w ławce w szkole podstawowej. Na bazie spostrzeżeń, intuicji i już posiadanej wiedzy z pewnością każdy z Was byłby w stanie wskazać kilka różnic i być może nawet uzasadnić dlaczego to inne podejście jest potrzebne. To dokładnie dowód na to, że dorośli uczą się inaczej, niż dzieci. Rozpoczynając zatem przygodę z uczeniem osób dorosłych warto sięgnąć do andragogiki i jej zasad i przyjrzeć się, jak mogą się one przekładać na tworzenie programów szkoleniowych dla dorosłych.
Przede wszystkim osoby dorosłe potrzebują wiedzieć dlaczego mają się czegoś uczyć, jaki jest cel, dlaczego właśnie tę wiedzę mają zdobywać, dlaczego właśnie tę umiejętność mają rozwijać. Potrzebują widzieć i rozumieć cel na poziomie całego szkolenia, jak również cele poszczególnych ćwiczeń i aktywności. Będąc trenerką zdarzyło mi się usłyszeć pytanie z sali „po co robiliśmy to ćwiczenie?” – to dowód na to, że jeśli uczestnicy nie widzą pomostu pomiędzy daną aktywnością a celami, które chcą osiągnąć, trudno jest im się uczyć. Oczywiście przyjęłam to pytanie jako informację zwrotną dla mnie, cenną zarówno w kontekście tego szkolenia, jak i każdego kolejnego.
Kolejną potrzebą, powiązaną z celowością nauki, jest zorientowanie na rozwiązywanie problemów i praktyczne zastosowanie wiedzy w codziennym życiu lub pracy. Liczne rozmowy z uczestnikami szkoleń tylko potwierdzają tę tezę. Jeżeli dana osoba praktykuje w danym obszarze i napotyka na problemy np. jako menedżer ma kłopot z delegowaniem zadań, to najważniejsze będzie dla niej, by na szkoleniu pojawiły się aktywności dotyczące rozwijania tej umiejętności, najlepiej jeszcze osadzone w kontekście, który jest jej bliski. Warto więc podkreślić, że jasny cel nauki i możliwość praktycznego jej zastosowania są kluczowe w procesie uczenia się dorosłych.
W tym kontekście ważny jest jeszcze aspekt pewnej dowolności i wyboru – czego chcę się uczyć, jak chcę się uczyć, w jakiej formie, w jakiej kolejności. To stąd istotnym elementem przygotowania szkolenia dla dorosłych jest analiza potrzeb szkoleniowych uczestników, ale o tym w dalszej części artykułu.
Pamiętajmy jednocześnie, że osoba dorosła rozpoczynająca proces uczenia się w danej formule czy tematyce ma już swoje doświadczenie. Może być ono ściśle związane z zagadnieniami omawianymi na szkoleniu lub nie, ale nawet jeśli temat jest dla niej nowością, to i tak wnosi już posiadane kompetencje, spostrzeżenia i intuicje z życia zawodowego oraz prywatnego. Zwykle jest więc dla niej ważne, by móc się tym doświadczeniem podzielić i by czerpać z doświadczenia innych osób; by nadbudowywać już posiadane fundamenty, łączyć nowości z już posiadanymi zasobami, tworząc silne wewnętrzne struktury wiedzy i umiejętności. Mówiąc o doświadczeniu uczestników warto dodać aspekt partnerskiego traktowania i uznania eksperctwa uczestników, stają się oni wówczas równorzędnymi uczestnikami procesu, odchodząc od relacji mistrz – uczeń.
I wreszcie ostatnie, choć nie najmniej ważne zagadnienie – motywacja. Osoby dorosłe często mają wewnętrzną motywację – chęć rozwoju osobistego czy zawodowego, chęć rozwiązania jakiegoś problemu, zwiększenia poczucia satysfakcji czy poczucia kompetencji. Bywa, że taką motywację „wspiera” obietnica awansu. Za każdym razem jednak kluczowe staje się pytanie „Dlaczego chcę się tego uczyć?”. Motywacja napędza proces uczenia się, a to paliwo, z którego może skorzystać trener.
Projektowanie szkoleń dla dorosłych – od czego zacząć?
Zanim przejdziemy do bardziej twórczej czy operacyjnej pracy nad programem, warto zatrzymać się, popatrzeć szerzej i zadać sobie pytanie, jak ja mogę tworzyć warunki do uczenia się? Jak zadbać o środowisko, w którym ludzie będą chętniej i efektywniej się uczyć? Wracając do zagadnienia motywacji – z pewnością trener nie ma wpływu na motywację wewnętrzną uczestników szkolenia, jednak na tworzenie warunków, w których można się uczyć, w których można uruchomić swoją wewnętrzną motywację, już tak. Gdybyśmy chcieli się odnieść do powyższych potrzeb związanych z uczeniem się dorosłych, to odnajdziemy konkretne praktyki trenera, które będą szalenie istotne dla procesu uczenia się. Ujmijmy je w formie kilku pytań wartych zadania sobie:
- Jak zaspokoję potrzebę emocjonalnego bezpieczeństwa uczestników mojego szkolenia? Jak przeprowadzę ich przez ćwiczenia praktyczne? Jak wesprę, by nie wycofali się z obawy, że nie dadzą rady lub przed utratą wizerunku?
- Jak zadbam o uważność i uwagę dla każdej osoby?
- W jaki sposób będę wprowadzać poszczególne ćwiczenia i łączyć je w całość? Jak będę mówić o korzyściach i przydatności poszczególnych fragmentów szkolenia, szczególnie gdy będą one wymagające dla uczestników?
- W jaki sposób i kiedy udzielę informacji zwrotnej? Jak zadbam o poczucie sukcesu i wskazanie mocnych stron? Jak opowiem o postępach? Jak o obszarach do rozwoju? Czy umiem to zrobić?
Jeśli nawet przy niektórych (lub wszystkich) pytaniach pojawia Wam się w głowie pustka lub jakiekolwiek wątpliwości, to mam dobrą wiadomość – można się tego nauczyć.
Jak przebiega proces tworzenia szkoleń dla dorosłych?
Przechodzą do bardziej „twardych” kroków do wykonania, spojrzyjmy najpierw z lotu ptaka na proces tworzenia szkoleń dla dorosłych. Już samo słowo „proces” sugeruje, że są tu jakieś etapy, kroki, zależności. Przyjrzyjmy się im na przykładzie szkolenia zamkniętego, próbując odpowiedzieć na pytanie „Jak zaprojektować efektywne szkolenie dla dorosłych?”.
- Analiza potrzeb szkoleniowych, to pierwszy etap, który może być bardziej lub mniej rozbudowany, w zależności od punktu startowego. Zakładając, że już wiemy o jaki obszar rozwoju chodzi i że najlepszym sposobem działania będzie szkolenie, w uproszczeniu, poszukujemy odpowiedzi na trzy pytania: Jakie kompetencje są potrzebne w tej roli czy na tym stanowisku, w danym obszarze? Jaki jest aktualny poziom kompetencji osób, które mają uczestniczyć w szkoleniu? Jaka zmiana jest oczekiwana?
- Wyznaczenie celów szkolenia, które są adekwatne do potrzeb grupy i dostępnych warunków (np. czasu szkolenia). Cele szkolenia są punktem wyjścia dla przygotowania programu, jeśli precyzyjnie i realnie je zdefiniujemy połowa drogi za nami. To dzięki celom możemy później rezygnować z elementów nadmiarowych, gdy w przypływie twórczości wymyślimy ich za dużo. Wystarczy wówczas przy każdym fragmencie zadać sobie pytanie „W jaki sposób przybliża to uczestników do osiągnięcia celu szkolenia?” Jeśli odpowiedź nas nie zadowala, mamy jasność, z czego zrezygnować.
- Dobór treści – modeli, podejść, innymi słowy zawartości merytorycznej szkolenia. To trudny moment, szczególnie jeśli mamy do dyspozycji niewiele czasu. Poszukując pomysłu na szkolenie i dokonując selekcji materiału warto przede wszystkim mieć na uwadze cele i wspomniane powyżej pytanie, informacje, których dostarczyła nam analiza potrzeb szkoleniowych, a także zasady andragogiki, o których była mowa w pierwszej części artykułu.
- Dobór metod szkoleniowych, czyli sposobu realizacji celów szkolenia. To moment, w którym konfrontujemy znane nam metody, jak na przykład wywiady, demonstracje, dyskusje, praca w małych grupach z celami i treścią szkolenia oraz specyfiką grupy i jej potrzebami w zakresie sposobu uczenia się.
- Przygotowane struktury szkolenia i planu operacyjnego, czyli ułożenie w kolejności poszczególnych działań i oszacowanie czasu potrzebnego na realizację poszczególnych etapów. Te etap, w którym może się okazać, że potrzebna jest jeszcze jedna selekcja i eliminacja zbędnych elementów. Można również pokusić się o plan B, szczególnie jeśli wybrane punkty programu wydają się być obarczone większym ryzykiem trudności w realizacji.
Później pozostaje nam „tylko” przygotowanie materiałów szkoleniowych i instrukcji czy formatek do ćwiczeń, jeśli takie zaplanowaliśmy. Dodatkowymi krokami może być zaprojektowanie działań przed i po szkoleniu, jeśli są takie możliwości i potrzeby. Warto również przemyśleć jak przebiegnie ewaluacja szkoleń.
Jedną z najbardziej powszechnych koncepcji uczenia się, wykorzystywaną przy projektowaniu szkoleń jest teoria uczenia się Davida Kolba. Teoria ta mówi o uczeniu się przez doświadczenie i oparta jest na założeniu, że to nasze własne refleksje, obserwacje i rozumienie zjawisk stają się zasobem, z którego w dowolnych okolicznościach możemy skorzystać.
Zdaniem Kolba, cykl uczenia rozpoczyna się w chwili, gdy mamy do czynienia z osobistym doświadczeniem, które następnie poddajemy refleksji, by w kolejnym kroku przełożyć ją na stworzenie ogólnych modeli i zasad. Ostatni krok to zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce.
Odwzorowanie cyklu Kolba na sali szkoleniowej polega zwykle na rozpoczęciu działań od jakiegoś rodzaju ćwiczenia lub demonstracji a następnie zaproszenia uczestniczek i uczestników do podsumowującej doświadczenie dyskusji (etap refleksji). Po tym etapie trener czy trenerka proponuje lub wypracowuje z grupą ogólny model omawianego zagadnienia, na koniec proponując aktywność, która umożliwi przetestowanie nowych umiejętności.
Podsumowując – tworzenie programów szkoleniowych dla dorosłych to kilkuetapowy proces, na który składają się konkretne elementy do wykonania, zwykle te same i w tej samej kolejności. Doświadczenie trenera z pewnością pomaga przechodzić przez ten proces szybciej i z mniejszym wysiłkiem; każdorazowo jednak warto się pochylić nad danym „przypadkiem”, rezygnują z wyciągania już dziesięć razy zrobionego szkolenia z szuflady. Nawet jeśli program świetnie się sprawdza, przeszedł już kilka zmian, dzięki czemu jest jeszcze bardziej atrakcyjny, zawsze warto spojrzeć na niego krytycznie, biorąc pod uwagę tę konkretną grupę szkoleniową – jej specyficzne potrzeby, moment w rozwoju kompetencji, kontekst organizacji. A jeśli macie mniejsze doświadczenie lub powoli brakuje Wam pomysłów na efektywne metody nauczania dorosłych, wówczas warto rozważyć rozwój kompetencji – szkoła trenerów może być dobrym rozwiązaniem.
Łukasz Baran
Project Owner
lukasz.baran@wszechnica.uj.pl +48 517 704 514
Może Cię jeszcze zainteresować:
Szkola Coachów z perspektywy uczestniczki – Moduł IV
Z tej serii wpisów dowiesz się, jak przebiega proces nauki w programie, jakie umiejętności rozwija się dzięki udziałowi w Szkole Coachingu oraz jakie wyzwania pojawiają
Szkola Coachów z perspektywy uczestniczki – Moduł III
Z tej serii wpisów dowiesz się, jak przebiega proces nauki w programie, jakie umiejętności rozwija się dzięki udziałowi w Szkole Coachingu oraz jakie wyzwania pojawiają
Szkola Coachów z perspektywy uczestniczki – Moduł II
Z tej serii wpisów dowiesz się, jak przebiega proces nauki w programie, jakie umiejętności rozwija się dzięki udziałowi w Szkole Coachingu oraz jakie wyzwania pojawiają