facebook
sala szkoleniowa

Tworzenie efektywnych programów szkoleniowych dla dorosłych

Magdalena Pęcak
To może się wydawać takie proste – skoro mam wiedzę i doświadczenie, zjadłam czy zjadłem zęby na danym temacie, to przecież dam radę dzielić się tym z innymi. Pewnie w nieformalnej formie, jak najbardziej, jednak gdy dochodzi do poprowadzenia profesjonalnego szkolenia dla grupy dorosłych osób, okazuje się, że pojawia się wiele pytań. Jednym z nich z pewnością będzie: Jak zaprojektować efektywne szkolenie dla dorosłych? I tym zajmujemy się w tym artykule.
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 6 min

W tym artykule znajdziesz:

Jak uczą się dorośli?

Jeśli uczestniczyliście kiedykolwiek, będąc już dorosłymi osobami, w szkoleniach, studiach podyplomowych czy innych kursach „z prawdziwego zdarzenia” z pewnością zauważyliście, że ich przebieg jest nieco inny, niż ten, którego doświadczyliście siedząc w ławce w szkole podstawowej. Na bazie spostrzeżeń, intuicji i już posiadanej wiedzy z pewnością każdy z Was byłby w stanie wskazać kilka różnic i być może nawet uzasadnić dlaczego to inne podejście jest potrzebne. To dokładnie dowód na to, że dorośli uczą się inaczej, niż dzieci. Rozpoczynając zatem przygodę z uczeniem osób dorosłych warto sięgnąć do andragogiki i jej zasad i przyjrzeć się, jak mogą się one przekładać na tworzenie programów szkoleniowych dla dorosłych.

Przede wszystkim osoby dorosłe potrzebują wiedzieć dlaczego mają się czegoś uczyć, jaki jest cel, dlaczego właśnie tę wiedzę mają zdobywać, dlaczego właśnie tę umiejętność mają rozwijać. Potrzebują widzieć i rozumieć cel na poziomie całego szkolenia, jak również cele poszczególnych ćwiczeń i aktywności. Będąc trenerką zdarzyło mi się usłyszeć pytanie z sali „po co robiliśmy to ćwiczenie?” – to dowód na to, że jeśli uczestnicy nie widzą pomostu pomiędzy daną aktywnością a celami, które chcą osiągnąć, trudno jest im się uczyć. Oczywiście przyjęłam to pytanie jako informację zwrotną dla mnie, cenną zarówno w kontekście tego szkolenia, jak i każdego kolejnego.

Kolejną potrzebą, powiązaną z celowością nauki, jest zorientowanie na rozwiązywanie problemów i praktyczne zastosowanie wiedzy w codziennym życiu lub pracy. Liczne rozmowy z uczestnikami szkoleń tylko potwierdzają tę tezę. Jeżeli dana osoba praktykuje w danym obszarze i napotyka na problemy np. jako menedżer ma kłopot z delegowaniem zadań, to najważniejsze będzie dla niej, by na szkoleniu pojawiły się aktywności dotyczące rozwijania tej umiejętności, najlepiej jeszcze osadzone w kontekście, który jest jej bliski. Warto więc podkreślić, że jasny cel nauki i możliwość praktycznego jej zastosowania są kluczowe w procesie uczenia się dorosłych.

W tym kontekście ważny jest jeszcze aspekt pewnej dowolności i wyboru – czego chcę się uczyć, jak chcę się uczyć, w jakiej formie, w jakiej kolejności. To stąd istotnym elementem przygotowania szkolenia dla dorosłych jest analiza potrzeb szkoleniowych uczestników, ale o tym w dalszej części artykułu.

Pamiętajmy jednocześnie, że osoba dorosła rozpoczynająca proces uczenia się w danej formule czy tematyce ma już swoje doświadczenie. Może być ono ściśle związane z zagadnieniami omawianymi na szkoleniu lub nie, ale nawet jeśli temat jest dla niej nowością, to i tak wnosi już posiadane kompetencje, spostrzeżenia i intuicje z życia zawodowego oraz prywatnego. Zwykle jest więc dla niej ważne, by móc się tym doświadczeniem podzielić i by czerpać z doświadczenia innych osób; by nadbudowywać już posiadane fundamenty, łączyć nowości z już posiadanymi zasobami, tworząc silne wewnętrzne struktury wiedzy i umiejętności. Mówiąc o doświadczeniu uczestników warto dodać aspekt partnerskiego traktowania i uznania eksperctwa uczestników, stają się oni wówczas równorzędnymi uczestnikami procesu, odchodząc od relacji mistrz – uczeń.

I wreszcie ostatnie, choć nie najmniej ważne zagadnienie – motywacja. Osoby dorosłe często mają wewnętrzną motywację – chęć rozwoju osobistego czy zawodowego, chęć rozwiązania jakiegoś problemu, zwiększenia poczucia satysfakcji czy poczucia kompetencji. Bywa, że taką motywację „wspiera” obietnica awansu. Za każdym razem jednak kluczowe staje się pytanie „Dlaczego chcę się tego uczyć?”. Motywacja napędza proces uczenia się, a to paliwo, z którego może skorzystać trener.

Projektowanie szkoleń dla dorosłych – od czego zacząć?

Zanim przejdziemy do bardziej twórczej czy operacyjnej pracy nad programem, warto zatrzymać się, popatrzeć szerzej i zadać sobie pytanie, jak ja mogę tworzyć warunki do uczenia się? Jak zadbać o środowisko, w którym ludzie będą chętniej i efektywniej się uczyć? Wracając do zagadnienia motywacji – z pewnością trener nie ma wpływu na motywację wewnętrzną uczestników szkolenia, jednak  na tworzenie warunków, w których można się uczyć, w których można uruchomić swoją wewnętrzną motywację, już tak. Gdybyśmy chcieli się odnieść do powyższych potrzeb związanych z uczeniem się dorosłych, to odnajdziemy konkretne praktyki trenera, które będą szalenie istotne dla procesu uczenia się. Ujmijmy je w formie kilku pytań wartych zadania sobie:

  • Jak zaspokoję potrzebę emocjonalnego bezpieczeństwa uczestników mojego szkolenia? Jak przeprowadzę ich przez ćwiczenia praktyczne? Jak wesprę, by nie wycofali się z obawy, że nie dadzą rady lub przed utratą wizerunku? 
  • Jak zadbam o uważność i uwagę dla każdej osoby?
  • W jaki sposób będę wprowadzać poszczególne ćwiczenia i łączyć je w całość? Jak będę mówić o korzyściach i przydatności poszczególnych fragmentów szkolenia, szczególnie gdy będą one wymagające dla uczestników?
  • W jaki sposób i kiedy udzielę informacji zwrotnej? Jak zadbam o poczucie sukcesu i wskazanie mocnych stron? Jak opowiem o postępach? Jak o obszarach do rozwoju? Czy umiem to zrobić?

Jeśli nawet przy niektórych (lub wszystkich) pytaniach pojawia Wam się w głowie pustka lub jakiekolwiek wątpliwości, to mam dobrą wiadomość – można się tego nauczyć.

Jak przebiega proces tworzenia szkoleń dla dorosłych?

Przechodzą do bardziej „twardych” kroków do wykonania, spojrzyjmy najpierw z lotu ptaka na proces tworzenia szkoleń dla dorosłych. Już samo słowo „proces” sugeruje, że są tu jakieś etapy, kroki, zależności. Przyjrzyjmy się im na przykładzie szkolenia zamkniętego, próbując odpowiedzieć na pytanie „Jak zaprojektować efektywne szkolenie dla dorosłych?”.

  1. Analiza potrzeb szkoleniowych, to pierwszy etap, który może być bardziej lub mniej rozbudowany, w zależności od punktu startowego. Zakładając, że już wiemy o jaki obszar rozwoju chodzi i że najlepszym sposobem działania będzie szkolenie, w uproszczeniu, poszukujemy odpowiedzi na trzy pytania: Jakie kompetencje są potrzebne w tej roli czy na tym stanowisku, w danym obszarze? Jaki jest aktualny poziom kompetencji osób, które mają uczestniczyć w szkoleniu? Jaka zmiana jest oczekiwana?

  2. Wyznaczenie celów szkolenia, które są adekwatne do potrzeb grupy i dostępnych warunków (np. czasu szkolenia). Cele szkolenia są punktem wyjścia dla przygotowania programu, jeśli precyzyjnie i realnie je zdefiniujemy połowa drogi za nami. To dzięki celom możemy później rezygnować z elementów nadmiarowych, gdy w przypływie twórczości wymyślimy ich za dużo. Wystarczy wówczas przy każdym fragmencie zadać sobie pytanie „W jaki sposób przybliża to uczestników do osiągnięcia celu szkolenia?” Jeśli odpowiedź nas nie zadowala, mamy jasność, z czego zrezygnować.

  3. Dobór treści – modeli, podejść, innymi słowy zawartości merytorycznej szkolenia. To trudny moment, szczególnie jeśli mamy do dyspozycji niewiele czasu. Poszukując pomysłu na szkolenie i dokonując selekcji materiału warto przede wszystkim mieć na uwadze cele i wspomniane powyżej pytanie, informacje, których dostarczyła nam analiza potrzeb szkoleniowych, a także zasady andragogiki, o których była mowa w pierwszej części artykułu.

  4. Dobór metod szkoleniowych, czyli sposobu realizacji celów szkolenia. To moment, w którym konfrontujemy znane nam metody, jak na przykład wywiady, demonstracje, dyskusje, praca w małych grupach z celami i treścią szkolenia oraz specyfiką grupy i jej potrzebami w zakresie sposobu uczenia się.

  5. Przygotowane struktury szkolenia i planu operacyjnego, czyli ułożenie w kolejności poszczególnych działań i oszacowanie czasu potrzebnego na realizację poszczególnych etapów. Te etap, w którym może się okazać, że potrzebna jest jeszcze jedna selekcja i eliminacja zbędnych elementów. Można również pokusić się o plan B, szczególnie jeśli wybrane punkty programu wydają się być obarczone większym ryzykiem trudności w realizacji.

Później pozostaje nam „tylko” przygotowanie  materiałów szkoleniowych i instrukcji czy formatek do ćwiczeń, jeśli takie zaplanowaliśmy. Dodatkowymi krokami może być zaprojektowanie działań przed i po szkoleniu, jeśli są takie możliwości i potrzeby. Warto również przemyśleć jak przebiegnie ewaluacja szkoleń. 

Jedną z najbardziej powszechnych koncepcji uczenia się, wykorzystywaną przy projektowaniu szkoleń jest teoria uczenia się Davida Kolba. Teoria ta mówi o uczeniu się przez doświadczenie i oparta jest na założeniu, że to nasze własne refleksje, obserwacje i rozumienie zjawisk stają się zasobem, z którego w dowolnych okolicznościach możemy skorzystać. 

Zdaniem Kolba, cykl uczenia rozpoczyna się w chwili, gdy mamy do czynienia z osobistym doświadczeniem, które następnie poddajemy refleksji, by w kolejnym kroku przełożyć ją na stworzenie ogólnych modeli i zasad. Ostatni krok to zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce.

Odwzorowanie cyklu Kolba na sali szkoleniowej polega zwykle na rozpoczęciu działań od jakiegoś rodzaju ćwiczenia lub demonstracji a następnie zaproszenia uczestniczek i uczestników do podsumowującej doświadczenie dyskusji (etap refleksji). Po tym etapie trener czy trenerka proponuje lub wypracowuje z grupą ogólny model omawianego zagadnienia, na koniec proponując aktywność, która umożliwi przetestowanie nowych umiejętności.

Podsumowując – tworzenie programów szkoleniowych dla dorosłych to kilkuetapowy proces, na który składają się konkretne elementy do wykonania, zwykle te same i w tej samej kolejności. Doświadczenie trenera z pewnością pomaga przechodzić przez ten proces szybciej i z mniejszym wysiłkiem; każdorazowo jednak warto się pochylić nad danym „przypadkiem”, rezygnują z wyciągania już dziesięć razy zrobionego szkolenia z szuflady. Nawet jeśli program świetnie się sprawdza, przeszedł już kilka zmian, dzięki czemu jest jeszcze bardziej atrakcyjny, zawsze warto spojrzeć na niego krytycznie, biorąc pod uwagę tę konkretną grupę szkoleniową – jej specyficzne potrzeby, moment w rozwoju kompetencji, kontekst organizacji. A jeśli macie mniejsze doświadczenie lub powoli brakuje Wam pomysłów na efektywne metody nauczania dorosłych, wówczas warto rozważyć rozwój kompetencji – szkoła trenerów może być dobrym rozwiązaniem.

Może Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.    Polityka prywatności   
Zgoda

ACSTH, MODUŁY I-I

Moduł I

Czas trwania: 4 dni /34h

Fundamenty i założenia profesjonalnego coachingu

  • Podstawowe założenia coachingu;
  • Umiejętności komunikacyjne coacha;
  • Struktura rozmowy coachingowej;
  • Zawieranie kontraktu i definiowanie rezultatów sesji;
  • Wykorzystanie wyobraźni i zmiany perspektywy;
  • Wprowadzenie w profil kompetencji ICF;
  • Formułowanie pytań coachingowych.

Moduł II

Czas trwania: 4 dni /34h

Coaching planowania i tworzenia rozwiązań

  • Wyznaczanie priorytetów;
  • Planowanie i zarządzanie czasem;
  • Wspieranie twórczości i projektowania rozwiązań;
  • Wewnętrzny krytyk i poszukiwanie wsparcia;
  • Mistrzostwo i wspieranie wytrwałości w uczeniu się;
  • Długofalowa relacja coachingowa.

Moduł III

Czas trwania: 4 dni /34h

Coaching wartości i samoświadomości

  • Odkrywanie i doświadczanie wartości;
  • Kulturowy i społeczny aspekt wartości;
  • Pogłębianie motywacji i praca ze strategiami motywowania siebie;
  • Stawianie wyzwań i prowokowanie;
  • Radzenie sobie z obiekcjami.

Moduł IV

Czas trwania: 4 dni /34h

Integracja – wielopoziomowe budowanie sukcesu

  • Doskonalenie i integracja umiejętności;
  • Rozpoznawanie kompetencji coachingowych; przygotowanie do dalszej pracy rozwojowej i certyfikacji;
  • Projektowanie własnej praktyki coachingowej;
  • Rozpoznawanie potrzeb i preferencji klientów;
  • Wspieranie klientów w definiowaniu i docenianiu sukcesu życiowego/zawodowego.

wszechnica
uniwersytetu
jagiellońskiego

Projektujemy i realizujemy różnorodne sesje i warsztaty facylitowane dopasowane do potrzeb organizacji: 

  • sesje strategiczne,
  • sesje kreatywne,
  • sesje wymiany wiedzy i doświadczeń, 

Realizujemy szkolenia dla określonych przez organizację grup pracowników, głownie dla:

  • trenerów zainteresowanych poszerzeniem swoich kompetencji i rozwojem w roli wewnętrznych facylitatorów,
  • menedżerów chcących korzystać z umiejętności facylitacyjnych podczas prowadzenia spotkań ze swoimi zespołami,
  • koordynatorów projektów zainteresowanych usprawnieniem zespołowego planowania i podziału zadań podczas wspólnych spotkań,
  • scrum masterów, którzy szukają sposobów na zwiększenie zaangażowania członków zespołów w realizację zadań.
 
Pracujemy zarówno stacjonarnie, jak i online.