05.10.2021 | Aneta Marek
Troska o dobrostan psychiczny pracowników, ich rezyliencję (odporność na trudne sytuacje i łatwość adaptacji do zmian), to wzmacniający się trend w obszarze zainteresowania pracodawców. Coraz większa złożoność otoczenia skłania organizacje do poszukiwania systemowych rozwiązań gwarantujących wsparcie pracownikom w sposób skuteczny i łatwo dostępny. Jednym z takich rozwiązań jest EAP – Employee Assistance Program – wsparcie psychologiczne dla pracowników przez linię telefoniczną. Aby dobrze zrozumieć, czym jest usługa EAP, warto być świadomym dwóch poziomów rezultatów, które uzyskuje się dzięki wprowadzeniu programu w organizacji.
Z perspektywy indywidualnego pracownika osiągamy efekt, który jest istotny tu i teraz. Umożliwiamy każdej osobie w organizacji rozmowę z profesjonalistą, gdy okoliczności przekraczają jego dotychczasowe sposoby radzenia sobie z wyzwaniami. W momencie kryzysu i przytłoczenia konstruktywne sposoby myślenia oraz kompetencje, którymi dysponujemy wydają się niedostępne. Celem indywidualnej rozmowy w ramach EAP jest odzyskanie dostępu do tych obszarów i znalezienie sposobu na poradzenie sobie z wymagającą sytuacją. Gdy pracownik zmaga się z trudnością, czy to zawodową, czy prywatną, może zaufać, że po drugiej strony słuchawki jest ktoś, kto go wysłucha, będzie prowadzić rozmowę w taki sposób, aby odzyskał równowagę, odkrył w sobie wystarczające zasoby do podjęcia dobrego dla siebie działania.
Po stronie pracodawcy może rodzić się zastanowienie, z jakimi sprawami zgłaszają się pracownicy w rozmowach. Oto przykłady spraw: trudności wynikające z sytuacji kryzysowych (śmierć, wypadek, choroba), problemy w środowisku zawodowym (współpraca z członkami zespołu, przełożonym, podwładnym, stres, kłopoty z efektywnością, spadek motywacji, wypalenie), objawy lęku, niepokoju, obniżenia nastroju, wymagające sytuacje życiowe (rozwód, żałoba), zaburzenia funkcjonowania psychicznego, depresja, kłopoty w relacjach rodzinnych, uzależnienia, troska o los bliskich w czasie pandemii, zagadnienia rozwojowe itd. Liczne przykłady tematów, które poruszają pracownicy, pokazują jak holistycznym wsparciem jest EAP.
Drugi poziom rezultatów dotyczy tego, jak EAP i współpraca z konsultantami prowadzącymi program wpływa na kulturę organizacyjną. Interwencyjne rozmowy EAP oraz inicjatywy wzmacniające widoczność programu w firmie sprawiają, że dbałość o zdrowie psychiczne zaczyna być czymś powszechnym w świadomości pracowników. Znika tabu wokół zdrowia psychicznego. Ludzie coraz bardziej otwarcie mówią o tym, że zmagają się z kłopotami. Zaczynają coraz lepiej sobie z nimi radzić, bo czują, że to jest akceptowane – wszystko jest z nimi w porządku, mają prawo przeżywać i zmagać się z trudnościami. Obiecującą wizją jest samoorganizująca się wokół zdrowia psychicznego organizacja, w której ludzie wiedzą, jak wspierać się wzajemnie, jak oferować sobie pomoc i lepiej rozumieją się, gdy ta pomoc jest potrzebna. Budujemy zdrowe środowisko pracy, które pomaga ludziom wzrastać. Takie rozumienie włączania programu EAP w kulturę firmy wykracza poza myślenie o nim w kategoriach kolejnego benefitu. Przeciwnie, wdrożenie programu jest strategicznym posunięciem. Prowadzi do stworzenia miejsca pracy, w którym ludzie czują się dobrze, efektywnie pracują a w trudnych chwilach uzyskują zrozumienie, wsparcie i szansę na odzyskanie równowagi. Równowaga ta przekłada się na zdrowie całej organizacji, dzięki czemu firmy, mając ludzi na pokładzie, mogą realizować swoją misję i skupić się na celu, do którego zostały powołane.
Mądre wprowadzenie programu EAP w organizacji może sprawić, że nie pozostanie on wyłącznie jedną z kolejnych atrakcji przyciągających uwagę kandydatów do pracy, z którego będą rzadko korzystać, a stanie się nieodłącznym elementem organizmu – układu odpornościowego organizacji. Przy wdrażaniu programu EAP warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań.
Program Employee Assistance, pozornie prosty i łatwy do kupienia u dostawcy, może w bardzo rożny sposób wprowadzić jakościową zmianę w organizacji – od benefitowego wsparcia dla pracowników po systemowe i strategiczne narzędzie wzmacniania odporności organizacji i ludzi w niej pracujących.
Uzgadniając wprowadzenie programu do firmy, rozważmy jakiej zmiany oczekujemy. Dlaczego chcemy wprowadzić EAP? Co chcemy osiągnąć? Jaki efekt będzie dla nas interesujący? Interwencyjne rozmowy z pracownikami to nie wszystko, co jest możliwe do osiągnięcia. EAP może stać się elementem kultury, gdy wynika z autentycznej troski o dobrostan pracowników i jest zgodny z przekonaniem, że wzmacnianie zdrowego środowiska pracy sprzyja budowaniu gotowości do mierzenia się z wyzwaniami, jakie czekają na nas w przyszłości.
Head of Organizational Development, Consultant of Organizational Development, Trainer, Facilitator
514 206 346