Wdrażanie zaawansowanych technologii przetwarzania i wymiany danych, automatyzacji, rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości czy zaawansowanych interfejsów człowiek-maszyna, stwarzają nowe wyzwania w obszarze rozwoju kompetencji pracowników. Dotychczasowe rewolucje technologiczne z jednej strony odsyłały do lamusa część zadań realizowanych przez organizacje, z drugiej zaś prowadziły do powstania nowych obszarów specjalizacji, ról czy stanowisk.
Jak organizacje mogą efektywnie adaptować się do warunków stwarzanych przez nieustanny rozwój technologii Przemysłu 4.0? Pierwszym krokiem wydaje się zidentyfikowanie tych kompetencji przyszłości, które organizacja powinna rozwijać u swoich pracowników. Dzięki temu zmiany zachodzące w rzeczywistości społecznej nie będą wyłącznie zagrożeniem dla funkcjonowania jej dotychczasowego systemu, a szansą dla twórczego rozwoju i adaptacji. Istotnym aspektem wdrażania rozwiązań technologicznych Przemysłu 4.0 będzie również zmiana postaw pracowników, w tym ich nastawienia do idei uczenia się przez całe życie. Budowanie takiego podejścia nie tylko wspiera ich rozwój, lecz także przyczynia się do zwiększenia mobilności i bezpieczeństwa na rynku pracy przyszłości. Zmiany w obszarach działalności organizacji wytworzą zapewne szereg nowych zadań. Ich efektywna realizacja zależała będzie w dużej mierze od kompetencji pracowników.
Wraz z International Development Norway, Politechniką Rzeszowską i Pratt&Whitney tworzymy ofertę szkoleniową, która umożliwi organizacjom i ich pracownikom odnalezienie się w takim scenariuszu przyszłości. Projekt oparty jest na idei kształcenia dualnego, która zakłada współpracę instytucji edukacyjnych i przedsiębiorców w procesie projektowania i wdrażania innowacyjnych rozwiązań w obszarze rozwoju pracowników.
Projekt Kształcenie dualne w kontekście wyzwań Przemysłu 4.0 korzysta z dofinansowania o wartości 182 078,50 euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach funduszy EOG. Celem projektu jest:
Projekt Kształcenie dualne w kontekście wyzwań Przemysłu 4.0 korzysta z dofinansowania z budżetu Rzeczpospolitej Polskiej, stanowiącego 15% wartości dofinansowania tj. 32 131,50 euro.
szukająca efektywności ekonomicznej, przewagi konkurencyjnej wynikającej z wdrażania nowych technologii, a także big picture procesu przemian;
zainteresowani rozwojem kompetencji przyszłości w organizacjach
projektujący działania rozwojowe w organizacji, wspierający pracowników w rozwoju
poszukujących sposobów budowania motywacji, samodzielności i odpowiedzialności pracowników w warunkach szybko zmieniających się technologii
wspierający pracę organizacji i jej zespołów w procesie nabywania kompetencji przyszłości, w kształtowaniu odpowiedniej struktury, czy rozwoju kompetencji liderów Przemysłu 4.0
Adresaci projektu uzyskają dostęp do innowacyjnej oferty doradczo-szkoleniowej uwzględniającej kontekst wdrażania technologii Przemysłu 4.0 w polskich przedsiębiorstwach produkcyjnych, ich efektywność biznesową oraz potrzebę rozwoju kompetencji przyszłości u pracowników.
Planowane rezultaty projektu:
Program szkoleniowy rozwijający kompetencje kluczowe w kontekście Przemysłu 4.0
Gra szkoleniowa Plantacja wspierająca rozwój interdyscyplinarnych zespołów
Kurs obsługi stacji zrobotyzowanych w virtual reality (liderem produktu jest Politechnika Rzeszowska)
Head of Organizational Development, Consultant of Organizational Development, Trainer, Facilitator
Odpowiadam za kontakt i budowanie relacji z klientami organizacyjnymi Wszechnicy UJ. Projektuję i wspieram firmy w wyborze programów rozwojowych najlepiej dopasowanych do ich potrzeb. Zarządzam portfelem projektów szkoleniowo-doradczych i zaangażowaniem projektowym członków zespołu konsultantów. Pracuję z klientami w roli konsultanta, trenera oraz facylitatora.
We Wszechnicy UJ odpowiadam za przygotowanie i prawidłową realizację projektów ze środków zewnętrznych oraz współpracę z partnerami zagranicznymi. Wspólnie z kierownikami merytorycznymi tworzę koncepcję realizacji projektu oraz zapewniam jego obsługę administracyjną, prawną oraz finansową.
Doświadczenie projektowe zdobywałem w sektorze pozarządowym jako wolontariusz, współpracownik oraz członek zarządu organizacji non-profit.
Programme Director, Consultant of Organizational Development, Trainer, Coach
Odpowiadam za rozwój oferty szkoleniowej Wszechnicy UJ. Współpracuję z naszymi klientami w kompleksowych projektach doradczych dotyczących projektowania strategii i zmiany kultury organizacyjnej. Szkolę rozwijających się trenerów i coachów, dostarczając im praktycznej wiedzy psychologicznej.
Development Director, Consultant of Organizational Development, Trainer, Coach, Facilitator
Dyrektor ds. Rozwoju, konsultant organizacji, trener, coach, facylitator
Odpowiadam za tworzenie i kierownictwo merytoryczne kompleksowych projektów szkoleniowo-doradczych dla klientów organizacyjnych.
Współtworzę standardy kształcenia dla profesjonalistów zajmujących się edukacją i rozwojem osób dorosłych. Prowadzę indywidualny i zespołowy coaching oraz facylitację procesów zespołowego rozwiązywania problemów.
Pierwszym etapem przygotowania programu była wymiana doświadczeń między partnerami projektu i sesje wspólnego uczenia się, które dotyczyły różnych aspektów transformacji Przemysłu 4.0. Przegląd literatury przedmiotu oraz wnioski ze spotkań umożliwiły opracowanie analizy potrzeb kompetencyjnych pracowników przemysłu, w szczególności operatorów oraz menedżerów. W trakcie prac towarzyszyło nam pytanie w jakim stopniu efektywne wdrażanie technologii Przemysłu 4.0 wymaga również zmiany w zakresie modeli biznesowych oraz systemów organizacyjnych firm produkcyjnych. Na podstawie swoich doświadczeń eksperci z International Development Norway przygotowali studia przypadku opisujące wyzwania, z którymi mierzą się firmy produkcyjne w trakcie wdrożeń. Produkt składa się z: 1) 4 problemowych studiów przypadku, 2) elektronicznego podręcznika uczestnika, 3) podręcznika trenera w postaci planu szkoleń i sposobu powiązania ich ze studium przypadku oraz prezentacji szkoleniowych. Program rozwojowy zakłada realizację 3 modułów szkoleniowych dotyczących 1) Wprowadzenia do Przemysłu 4.0, 2) Myślenia i rozwiązywania problemów, 3) Współpracy w zespołach interdyscyplinarnych.
Moduł I – Wprowadzenie do Przemysłu 4.0. Materiały szkoleniowe.
Moduł II – Myślenie i rozwiązywanie problemów w Przemyśle Przyszłości. Materiały szkoleniowe.
Moduł III – Współpraca w zespołach interdyscyplinarnych. Materiały szkoleniowe
Moduł I – Wprowadzenie do Przemysłu 4.0. Prezentacja szkoleniowa
Moduł II – Myślenie i rozwiązywanie problemów. Prezentacja szkoleniowa
Moduł III – Współpraca w zespołach interdyscyplinarnych. Prezentacja szkoleniowa
Moduł I – Wprowadzenie do Przemysłu 4.0. Program szkolenia
Moduł II – Myślenie i rozwiązywanie problemów. Program szkolenia
Moduł III – Współpraca w zespołach interdyscyplinarnych. Program szkolenia
Studium przypadku I Rozwiązania dla Przemysłu 4.0 a rozwój działalności
Studium przypadku II Wsparcie pracowników w przystosowaniu się do transformacji Przemysłu 4.0
Studium przypadku III Wysoko precyzyjna produkcja w Norwegii Konserwacja predykcyjna i monitorowanie
Studium przypadku – fabryka świeczek
Studium przypadku – dzień z życia inżyniera
Mini-studia przypadku – obciążenie poznawcze
Mini-studia przypadku – obciążenia poznawcze – materiały dla uczestników
Gra szkoleniowa Plantacja jest elementem programu rozwojowego przygotowanego przez Wszechnicę UJ w roku 2008. Podstawowym zadaniem uczestników gry jest zarządzanie plantacją w interdyscyplinarnym zespole ekspertów, solidarnie odpowiedzialnym za jej ostatecznym wynik. Jak sprawdzić jednak aby firma przynosiła stabilny dochód, gdy zarządzający muszą stale mierzyć się ze złożonością relacji rynkowych i przeciążeniem danymi czy koniecznością uwzględnienia potrzeb środowiska naturalnego? Na podstawie szczegółowej specyfikacji zaprojektowane zostały podstawowe mechaniki gry, interfejs wraz z panelami graczy oraz przygotowano infrastrukturę techniczną VPS konieczną do utrzymywania gry w chmurze. W przygotowaniu do rozgrywki pomoże Ci zamieszczony poniżej Podręcznik trenera. Gra dostępna jest pod linkiem: https://app.plantation.cloud/.
W ramach przygotowywania kursu wykonano cyfrowego bliźniaka pomieszczenia laboratoryjnego zawierającego roboty IRB 1600 oraz IRB 2400. Otrzymana cyfrowa reprezentacja otoczenia została wykorzystana do zaprojektowania 4 typów kursów z zakresu serwisowania i obsługi stacji zrobotyzowanych. Technologia wirtualnej rzeczywistości polega na kreowaniu obrazów i zdarzeń. Jej wykorzystanie umożliwia użytkownikom zdobywanie umiejętności w przeprowadzaniu czynności charakterystycznych dla stacji zrobotyzowanych pracujących w przemyśle. Do tej pory przygotowano:
Kurs wymiany baterii w robocie IRB 1600 oraz jego kalibrację
Kurs wymiany oleju w przekładni osi 5 i 6 w robocie IRB 1600
Kurs kontroli napięcia pasów oraz inspekcji amortyzatorów w robocie IRB 1600
Obsługa sytuacji awaryjnych w systemach zrobotyzowanych