facebook
Młoda kobieta z okularami i notatnikiem w dłoni, siedząca na krześle

Jak zostać dobrym managerem?

Magdalena Pęcak
To pytanie z pewnością zadaje sobie każda osoba awansująca do roli kierowniczej w swojej organizacji. Kłopot z odpowiedzią może polegać przede wszystkim na tym, że bycie dobrym managerem dla każdego może prezentować się w nieco odmienny sposób. Na ten obraz składać się będą wyobrażenia o tej roli, oczekiwania wobec niej, a także dotychczasowe doświadczenia, osobiste przekonania, jak również kultura zarządzania panująca w firmie.
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 2 min

Z tego artykułu dowiesz się:

Niezależnie od tego, jak wyobrażasz sobie siebie w takiej roli, warto zauważyć, że nikt z nas nie rodzi się managerem i tak, jak przygotowujemy się do wykonywania swoich zawodów, tak i do bycia managerem warto się przygotować. Równie istotny jest stały rozwój w ścieżce managera, który pozwala poszerzać świadomość swoich mocnych i słabych stron, poznawać nowe modele i sposoby pracy i w rezultacie dostosowywać swój styl do zmieniających się oczekiwań i potrzeb pracowników, przy jednoczesnym korzystaniu ze swoich zasobów.

Jakie kursy managerskie przygotowują do bycia dobrym managerem?

W zależności od indywidualnych potrzeb oraz potrzeb organizacji, każdy wybierze dla siebie taki kurs, który będzie się koncentrował na umiejętnościach, które są mu najbardziej potrzebne. Dla początkujących managerów z pewnością interesujące będą takie kursy managerskie, które w sposób bardziej kompleksowy przygotowują do pełnienia tej roli. Wyróżnić tu możemy szereg zagadnień, które warte są poruszenia, na przykład:

  • budowanie autorytetu w roli managera,
  • różne style zarządzania zespołem,
  • budowanie zespołu,
  • komunikacja w zespole,
  • stawianie celów przed pracownikami,
  • delegowanie zadań,
  • monitorowanie pracy,
  • prowadzenie rozmów z pracownikami.

 

W przypadku osób już pewną wiedzą i doświadczeniem, ciekawą propozycją mogą być bardziej specyficzne kursy, na przykład: zarządzanie zespołem sprzedażowym, zarządzanie zespołem rozproszonym, coachingowy styl zarządzania, udzielanie informacji zwrotnej, prowadzenie rozmów rozwojowych – wyliczać można bez końca, bo w zależności od tego, jak głęboko chcemy się zanurzyć w dane zagadnienie, możemy jeszcze bardziej konkretyzować i zawężać dany temat. Jednocześnie zauważyć można, że wyłaniają się dwa nurty tematów – jeden związany ze specyfiką zespołu, którym zarządza manager, drugi, skoncentrowany na funkcjach i zadaniach managera. W tym drugim podejściu warto zwrócić uwagę na jeszcze jedno zagadnienie, do pewnego czasu traktowane po macoszemu (bo cóż to za problem?), a w ostatnim czasie nabierające znaczenia – efektywne prowadzenie spotkań.

Dlaczego efektywne prowadzenie spotkań jest istotną umiejętnością dobrego managera?

Z pewnością każdy z nas doświadczył spotkań, podczas których połowa uczestników odpisywała na maile, dwie osoby się spierały, niekoniecznie odwołując się do merytorycznych argumentów, kilka innych dawało jasno do zrozumienia, że ich obecność jest zbędna, a na dodatek na spotkaniu poruszono zbyt wiele tematów i w efekcie, co nie zaskakuje, mało co zostało ustalone. Takie spotkania, nie tylko są nieefektywne, ale co gorsze, mogą być źródłem frustracji zarówno dla prowadzącego managera jak i uczestniczących w nim członków zespołu. Ponadto, jeśli pomyślimy o spotkaniach, jako okazji do pracy zespołowej nad wspólnym rozwiązaniem problemu czy podjęciem decyzji, wówczas umiejętność ich prowadzenia nabiera jeszcze większego znaczenia. 

Po czym poznać efektywne spotkania?

Pierwsza odpowiedź, która z pewnością przychodzi do głowy, to że kończą się rezultatem, o który nam chodziło. Zanim jednak spotkanie dobiegnie końca, możemy zaobserwować pewne zachowania, które wskazują na to, że spędzony razem czas możemy nazwać efektywnym spotkaniem. Są to na przykład:

  • Zaangażowanie wszystkich uczestników w rozmowę,
  • merytoryczna dyskusja oparta o argumenty,
  • wspólne dążenie do osiągnięcia rezultatu, a więc również unikanie zbyt wielu dygresji czy podrzucania dodatkowych tematów,
  • gotowość do wzięcia odpowiedzialności za wdrożenie podjętych podczas spotkania decyzji.

Podsumowując – zdefiniowanie pojęcia „dobry manager”, biorąc pod uwagę osobiste preferencje oraz potrzeby organizacji wydaje się istotnym punktem wyjścia do świadomego rozwoju w tej roli. Wielość zarówno niezbędnych kompetencji (pochodzących ze szkoleń managerskich) jak tych uzupełniających i jednocześnie pomocnych jest duża i wskazuje na dłuższy proces nieustannego stawania się dobrym managerem.

Jeśli interesuje Cię rozwój w ścieżce managera przeczytaj artykuł: Po co managerowi kompetencje facylitatorskie?

Może Cię jeszcze zainteresować:

Kultura uczenia się

Jednym z etapów ewolucji roli specjalisty L&D jest odejście od wizerunku dostawcy zewnętrznych usług rozwojowych na rzecz architekta wewnętrznych procesów uczenia się. Aby być w

więcej »

Strategia Learning&Development

Wielu specjalistów L&D stoi przed wyzwaniem wdrożenia całościowej polityki rozwojowej w ich organizacjach. Kryje się za tym potrzeba realizacji uporządkowanych i zaplanowanych działań, które będą

więcej »
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.    Polityka prywatności   
Zgoda

wszechnica
uniwersytetu
jagiellońskiego

Projektujemy i realizujemy różnorodne sesje i warsztaty facylitowane dopasowane do potrzeb organizacji: 

  • sesje strategiczne,
  • sesje kreatywne,
  • sesje wymiany wiedzy i doświadczeń, 

Realizujemy szkolenia dla określonych przez organizację grup pracowników, głownie dla:

  • trenerów zainteresowanych poszerzeniem swoich kompetencji i rozwojem w roli wewnętrznych facylitatorów,
  • menedżerów chcących korzystać z umiejętności facylitacyjnych podczas prowadzenia spotkań ze swoimi zespołami,
  • koordynatorów projektów zainteresowanych usprawnieniem zespołowego planowania i podziału zadań podczas wspólnych spotkań,
  • scrum masterów, którzy szukają sposobów na zwiększenie zaangażowania członków zespołów w realizację zadań.
 
Pracujemy zarówno stacjonarnie, jak i online.