22.02.2023 | Magdalena Pęcak
To pytanie z pewnością zadaje sobie każda osoba awansująca do roli kierowniczej w swojej organizacji. Kłopot z odpowiedzią może polegać przede wszystkim na tym, że bycie dobrym managerem dla każdego może prezentować się w nieco odmienny sposób. Na ten obraz składać się będą wyobrażenia o tej roli, oczekiwania wobec niej, a także dotychczasowe doświadczenia, osobiste przekonania, jak również kultura zarządzania panująca w firmie.
Warto jednocześnie zauważyć, że nikt z nas nie rodzi się managerem i tak, jak przygotowujemy się do wykonywania swoich zawodów, tak i do bycia managerem warto się przygotować. Równie istotny jest stały rozwój w ścieżce managera, który pozwala poszerzać świadomość swoich mocnych i słabych stron, poznawać nowe modele i sposoby pracy i w rezultacie dostosowywać swój styl do zmieniających się oczekiwań i potrzeb pracowników, przy jednoczesnym korzystaniu ze swoich zasobów.
W zależności od indywidualnych potrzeb oraz potrzeb organizacji, każdy wybierze dla siebie taki kurs, który będzie się koncentrował na umiejętnościach, które są mu najbardziej potrzebne. Dla początkujących managerów z pewnością interesujące będą takie kursy managerskie, które w sposób bardziej kompleksowy przygotowują do pełnienia tej roli. Wyróżnić tu możemy szereg zagadnień, które warte są poruszenia, na przykład:
W przypadku osób już pewną wiedzą i doświadczeniem, ciekawą propozycją mogą być bardziej specyficzne kursy, na przykład: zarządzanie zespołem sprzedażowym, zarządzanie zespołem rozproszonym, coachingowy styl zarządzania, udzielanie informacji zwrotnej, prowadzenie rozmów rozwojowych – wyliczać można bez końca, bo w zależności od tego, jak głęboko chcemy się zanurzyć w dane zagadnienie, możemy jeszcze bardziej konkretyzować i zawężać dany temat. Jednocześnie zauważyć można, że wyłaniają się dwa nurty tematów – jeden związany ze specyfiką zespołu, którym zarządza manager, drugi, skoncentrowany na funkcjach i zadaniach managera. W tym drugim podejściu warto zwrócić uwagę na jeszcze jedno zagadnienie, do pewnego czasu traktowane po macoszemu (bo cóż to za problem?) a w ostatnim czasie nabierające znaczenia – efektywne prowadzenie spotkań.
Z pewnością każdy z nas doświadczył spotkań, podczas których połowa uczestników odpisywała na maile, dwie osoby się spierały, niekoniecznie odwołując się do merytorycznych argumentów, kilka innych dawało jasno do zrozumienia, że ich obecność jest zbędna, a na dodatek na spotkaniu poruszono zbyt wiele tematów i w efekcie, co nie zaskakuje, mało co zostało ustalone. Takie spotkania, nie tylko są nieefektywne, ale co gorsze, mogą być źródłem frustracji zarówno dla prowadzącego managera jak i uczestniczących w nim członków zespołu. Ponadto, jeśli pomyślimy o spotkaniach, jako okazji do pracy zespołowej nad wspólnym rozwiązaniem problemu czy podjęciem decyzji, wówczas umiejętność ich prowadzenia nabiera jeszcze większego znaczenia.
Pierwsza odpowiedź, która z pewnością przychodzi do głowy, to że kończą się rezultatem, o który nam chodziło. Zanim jednak spotkanie dobiegnie końca, możemy zaobserwować pewne zachowania, które wskazują na to, że spędzony razem czas możemy nazwać efektywnym spotkaniem. Są to na przykład:
Podsumowując – zdefiniowanie pojęcia „dobry manager”, biorąc pod uwagę osobiste preferencje oraz potrzeby organizacji wydaje się istotnym punktem wyjścia do świadomego rozwoju w tej roli. Wielość zarówno niezbędnych kompetencji (pochodzących ze szkoleń managerskich) jak tych uzupełniających i jednocześnie pomocnych jest duża i wskazuje na dłuższy proces nieustannego stawania się dobrym managerem.
Jeśli interesuje Cię rozwój w ścieżce managera zobacz także artykuł pt. Jak przebiega proces coachingowy?