Strona główna » Think tank » Narzędzie diagnozy kultury uczenia się
"Kultura uczenia się" - narzędzie diagnozy
Czy Twoja organizacja stwarza sprzyjające warunki dla uczenia się? W jakim stopniu sama jest zdolna do rozwoju i zmiany?
Niniejszy kwestionariusz, to nowe narzędzie diagnozy kultury organizacji, które powstało w ramach projektu „Kreowanie środowiska zorientowanego na uczącego się – rozwój kultury jakości w edukacji”, realizowanego przez Wszechnicę UJ, Polską Izbę Firm Szkoleniowych i International Development Norway.
Zapraszamy do skorzystania z narzędzia.
Masz pytania dotyczące diagnozy? Chętnie odpowiemy.
maciej.kocurek@wszechnica.uj.pl
+48 506 006 066
Narzędzie diagnozy kultury uczenia się w organizacji
Mówiąc o uczeniu, mamy na myśli jego szeroką definicję, zgodnie z którą uczyć mogą się nie tylko ludzie, ale także tworzone przez nich systemy. Interesuje nas więc zarówno to, czy organizacja zapewnia swoim członkom szkolenia lub inne działania rozwojowe, jak i to, czy sama zmienia się pod wpływem doświadczeń płynących z otoczenia. Narzędzie skupia się na tych wymiarach kultury organizacyjnej, które wiążą się z uczeniem, rozwojem i dopasowaniem do otoczenia. Umożliwia identyfikację mocnych stron i obszarów wymagających większej uwagi w budowaniu dobrych warunków do uczenia się w organizacji.
Narzędzie jest dostępne bezpłatnie w formie kwestionariusza online jak również arkusza do pobrania. Kwestionariusz składa się z 25 stwierdzeń, które w mniejszym lub większym stopniu opisują organizację, w której pracujesz. Wiele ze stwierdzeń odnosi się do całej organizacji – zapraszamy do odpowiadania zgodnie z posiadaną wiedzą.
Dodatkowo udostępniamy arkusz z uporządkowanymi stwierdzeniami występującymi w kwestionariuszu, zgodnie z opisanymi poniżej wymiarami. Zapraszamy do korzystania.
Wymiary kultury uczenia się
Na podstawie analizy literatury wyodrębniliśmy 6 najważniejszych aspektów kultury sprzyjającej uczeniu się:
- Praca sprzyjająca uczeniu – złożoność i różnorodność zadań zawodowych oraz wykorzystywanie ich przez organizację jako narzędzia uczenia.
- Środowisko uczenia się – atmosfera współpracy i nieformalne postawy związane z dzieleniem się wiedzą, uczeniem z doświadczenia i otwartą komunikacją.
- Procesy i narzędzia – rozwiązania w bezpośredni sposób wspierające uczenie się oraz przeznaczany na to czas i zasoby.
- Rozumienie otoczenia i networking – otwartość organizacji na pozyskiwanie informacji z zewnątrz i dopasowanie do zmieniających się warunków.
- Strategiczna rola uczenia – rola uczenia się osób i organizacji w strategii firmy.
Jak powstał kwestionariusz?
Na przełomie 2022/23 wraz z PIFS i IDN przeprowadziliśmy badania, które umożliwiły konstrukcje kwestionariusza do szybkiej, wstępnej oceny kultury uczenia się w organizacji. Przeprowadziliśmy badania pilotażowe zestawiając ankiety 188 osób reprezentujących organizacje. Próba nie była reprezentatywna dla polskich firm, a wyniki są oparte na subiektywnej ocenie osób uczestniczących w badaniu. Mamy nadzieję, że wyniki dostarczą inspiracji dla dalszych poszukiwań i działań rozwojowych.
Grantodawcy
Narzędzie powstało w ramach projektu
Kwestionariusz powstał w ramach projektu Kreowanie środowiska zorientowanego na uczącego się – rozwój kultury jakości w edukacji korzysta z dofinansowania o wartości 114 639,50 euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach funduszy EOG.
Celem projektu jest:
1. Nabycie wiedzy na temat wykorzystania nowych technologii w edukacji, tworzenia zintegrowanego środowiska uczenia się oraz budowania kultury jakości w usługach edukacyjnych przez 10 przedstawicieli kadry zarządzającej instytucji partnerskich dzięki wizycie studyjnej w Oslo oraz wspólnemu opracowaniu produktów edukacyjnych opracowanie we współpracy z IDN i PIFS produktów skierowanych do edukatorów, wspierających rozwój kultury jakości oraz rozwój paradygmatu humanistycznego w uczeniu się.
2. Zacieśnienie współpracy z IDN i PIFS w celu tworzenia ekosystemu wsparcia organizacji sektora edukacji w zmianie kultury organizacyjnej, podejmowaniu nowego paradygmatu uczenia się sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz integracji oferowanych usług realizowanych w różnych formach.
Projekt Kreowanie środowiska zorientowanego na uczącego się – rozwój kultury jakości w edukacji korzysta z dofinansowania z budżetu Rzeczpospolitej Polskiej, stanowiącego 15% wartości dofinansowania tj. 20 230,50 euro
Może Cię także zainteresować:
Przeprowadzamy diagnozę kultury organizacji, definiujemy kierunki jej zmiany oraz projektujemy działania, które pozwalają świadomie kształtować ją w zgodzie z potrzebami i oczekiwaniami.
Rozwijamy pracowników z myślą o efektywności ich pracy oraz dobrostanie. Zapewniamy rozwój kompetencji osobistych, trenerskich, radzenia sobie ze stresem. Stawiamy na podnoszenie jakości współpracy i synergii w zespołach.
Stawiamy na rozwój umiejętności projektowania środowiska pracy, które sprzyja pracy nad wspólnymi celami, rozwiązywaniu problemów oraz wykorzystaniu różnorodności, aby osiągać jakościowe rozwiązania.
Inspiracje:
Proces grupowy podczas szkolenia
Od szkolenia w nowym rozumieniu oczekuje się, że będzie dynamiczne, angażujące i skuteczne – ma być inkubatorem zmian. Jakkolwiek istotna jest sama treść szkolenia, klucz
Organizacja gotowa na przyszłość - kultury uczenia się w miejscu pracy
Zapraszamy na webinar, który poprowadzi Iwona Sołtysińska i Rafal Stożek. Tematem, będzie odporność organizacji, która pomaga jej przetrwać w wymagających czasach i jest efektem konkretnych
Spiesz się powoli. Kreatywne rozwiązywanie problemów jako sztuka powstrzymywania rozwiązań
Wyobraźmy sobie spotkanie zespołu odpowiedzialnego za rekrutację w dużej firmie BPO. Wszystkie punkty agendy zostały odłożone, by zrobić miejsce na kluczowy temat: właśnie podpisany kontrakt