Strona główna » Wyniki wyszukiwania » Jaka jest różnica między facylitatorem a team coachem ?
Jaka jest różnica między facylitatorem a team coachem ?
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 2 min
Z tego artykułu dowiesz się:
Facylitator zazwyczaj pomaga grupie wypracować pewien „produkt” (rozwiązanie, decyzję, rekomendację, plan). Proces współpracy grupy jest bardzo ważnym elementem, środowiskiem, w którym cała praca się odbywa, jednak niekoniecznie pierwszoplanowym tematem. Coach zespołowy natomiast najczęściej pomaga zespołowi w osiągnięciu lepszej jakości funkcjonowania „jako zespół”: tu sposób współpracy zespołu jest tematem do przepracowania.
Facylitator kieruje spotkaniem w odpowiedzi na pytanie „jak w konkretnej sytuacji powinniśmy pracować nad decyzją, by była ona najtrafniejsza”, a team coach: „jak my zazwyczaj podejmujemy decyzje i czy to jest korzystny sposób”. Proces pracy grupy jest obszarem pracy obydwu, i facylitatora i team coacha, ale w różny sposób. Gdyby proces pracy był glebą, na której wyrastają efekty pracy grupy, to facylitator podlewałby, użyźniał i spulchniał tę glebę, a team coach zaprosiłby zespół do analizy składu gleby i zaplanowania, w jaki sposób ją odżywiać.
Facylitator pracuje czasem z grupami, które na co dzień nie są zespołem, lecz gromadzą się na wspólnym spotkaniu w imię pracy nad jakimś tematem. Facylitacja może składać się z kilku spotkań, ale czasem ogranicza się też do jednego spotkania – jeśli to wystarczy do osiągnięcia rezultatu. Team coaching to proces dla zespołu na stałe współpracującego, zazwyczaj obejmuje minimum kilka spotkań.
Aby nie było tak łatwo: facylitatorzy często zachęcają grupy pod koniec spotkania do refleksji nad ich przebiegiem i wniosków jak można by uczynić kolejne spotkanie jeszcze lepszym. To rozsądne wykorzystanie szansy na uczenie się z doświadczenia. Czasami też proszeni są o facylitowanie rozmów po prostu dotyczących obszarów funkcjonowania zespołu (np. poszukiwania rozwiązań w konflikcie). Coachowie natomiast w procesie coachingu zespołowego pomagają czasem zespołowi wypracować np. rozwiązanie merytorycznego problemu.
Może Cię jeszcze zainteresować:
Obiekcje uczestników szkolenia: przeszkoda czy błogosławieństwo?
Niniejszy artykuł stanowi próbę skonfrontowania ze sobą pozytywnych i negatywnych aspektów obiekcji w kontekście szkolenia – jego celem jest stworzenie możliwie wyważonego obrazu, który pomoże
Metodologia nauczania na kursie The Art And Science of Coaching: od inspiracji do wdrożenia i satysfakcji
Proces uczenia się dorosłych różni się od nauki dzieci i młodzieży. Dorośli uczą się przede wszystkim poprzez doświadczenie, refleksję nad swoimi działaniami i praktyczne zastosowanie
Cykl wydarzeń Learning & Development Network
Dlaczego spotkań dla specjalistów L&D jest tak niewiele? Zapraszamy na cykl wydarzeń online na który składają się:
-> Wyzwania Learning&Development vs. wyzwania rozwojowe organizacji<br