Strona główna » Wyniki wyszukiwania » Jaka jest różnica między facylitatorem a team coachem ?


Jaka jest różnica między facylitatorem a team coachem ?
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 2 min
Z tego artykułu dowiesz się:
Facylitator zazwyczaj pomaga grupie wypracować pewien „produkt” (rozwiązanie, decyzję, rekomendację, plan). Proces współpracy grupy jest bardzo ważnym elementem, środowiskiem, w którym cała praca się odbywa, jednak niekoniecznie pierwszoplanowym tematem. Coach zespołowy natomiast najczęściej pomaga zespołowi w osiągnięciu lepszej jakości funkcjonowania „jako zespół”: tu sposób współpracy zespołu jest tematem do przepracowania.
Facylitator kieruje spotkaniem w odpowiedzi na pytanie „jak w konkretnej sytuacji powinniśmy pracować nad decyzją, by była ona najtrafniejsza”, a team coach: „jak my zazwyczaj podejmujemy decyzje i czy to jest korzystny sposób”. Proces pracy grupy jest obszarem pracy obydwu, i facylitatora i team coacha, ale w różny sposób. Gdyby proces pracy był glebą, na której wyrastają efekty pracy grupy, to facylitator podlewałby, użyźniał i spulchniał tę glebę, a team coach zaprosiłby zespół do analizy składu gleby i zaplanowania, w jaki sposób ją odżywiać.
Facylitator pracuje czasem z grupami, które na co dzień nie są zespołem, lecz gromadzą się na wspólnym spotkaniu w imię pracy nad jakimś tematem. Facylitacja może składać się z kilku spotkań, ale czasem ogranicza się też do jednego spotkania – jeśli to wystarczy do osiągnięcia rezultatu. Team coaching to proces dla zespołu na stałe współpracującego, zazwyczaj obejmuje minimum kilka spotkań.
Aby nie było tak łatwo: facylitatorzy często zachęcają grupy pod koniec spotkania do refleksji nad ich przebiegiem i wniosków jak można by uczynić kolejne spotkanie jeszcze lepszym. To rozsądne wykorzystanie szansy na uczenie się z doświadczenia. Czasami też proszeni są o facylitowanie rozmów po prostu dotyczących obszarów funkcjonowania zespołu (np. poszukiwania rozwiązań w konflikcie). Coachowie natomiast w procesie coachingu zespołowego pomagają czasem zespołowi wypracować np. rozwiązanie merytorycznego problemu.
Może Cię jeszcze zainteresować:
Komunikacja wewnętrzna w firmie – rozmowa z Magdaleną Gębalą
Jak komunikacja wewnętrzna buduje relacje, zaufanie i autentyczność w firmie? Co pomaga łączyć różne perspektywy w organizacji? Magdalena Gębala, ekspertka komunikacji wewnętrznej, trenerka i facylitatorka,
Z czego szkolić menedżerów?
Zanim zaczniesz rozwijać menedżerów sprawdź z czym naprawdę się mierzą w swojej codziennej pracy. Pozwoli to na wybór tematów szkoleń i rozwijanych kompetencji tak, aby
Rozmowa z Magdaleną Swobodą-Młynarczyk o facylitacji
Jak facylitacja zmienia sposób, w jaki prowadzimy spotkania i zespoły? Magdalena Swoboda-Młynarczyk, dyrektorka Biura Komunikacji Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego w Warszawie, w rozmowie z Anetą