Strona główna » Wyniki wyszukiwania » Serial Westword i szkolenia menedżerskie – czyli o teatralnej metodzie rozwoju liderów


Serial Westword i szkolenia menedżerskie – czyli o teatralnej metodzie rozwoju liderów
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci: 2 min
Z tego artykułu dowiesz się:
Co wspólnego ma Westworld ze szkoleniami menedżerskimi?
Wyemitowany w 2016 roku przez HBO futurystyczny serial opowiada o parku rozrywki, do którego przyjeżdżają turyści, żeby przeżyć przygodę w zaprojektowanej scenerii XIX-wiecznego Dzikiego Zachodu. Przygoda jest możliwa dzięki mieszkańcom parku – robotom doskonale imitującym ludzi (w serialu nazywane są one „hostami”). Smutna prawda jest taka, że turyści wykreowaną rzeczywistość wykorzystują głównie do bezkarnych gwałtów i zabójstw. Skutki ich działań są opłakane, choć na pozór bez poważnych konsekwencji – straty dotyczą wszak hostów. A co by się stało, gdyby taki park wykorzystać w procesie szkoleń menedżerów?
Na czym polega metoda Re-Aktor?
Na takim pomyśle bazuje właśnie szkoleniowa metoda Re-Aktor, w ramach której liderzy mogą na żywo przyglądać się swoim działaniom i ich skutkom. Oto menedżer Marek zwalnia Pawła, robi to kilkukrotnie, ale w rzeczywistości żaden pracownik o imieniu Paweł nie będzie miał jutro bólu głowy z powodu zwolnienia. Konsekwencje są, ale tylko pozytywne i dotyczą tylko menedżera Marka: może się uczyć, wielokrotnie doświadczyć sytuacji zwalniania kogoś, pomyśleć, jak można to zrobić lepiej, uświadomić sobie złożoność relacji z pomniejszonym właśnie zespołem.
W jaki sposób działa Re-Aktor? Grupa specjalnie przygotowanych aktorów odgrywa spektakl opowiadający np. historię menedżera Marka i jego zespołu. Spektakle mogą mieć różne tematy, ważne, że akcja w pewnym momencie się urywa. Uczestnicy szkoleń – menedżerowie – wchodzą wtedy na scenę i po kolei podmieniają aktora grającego menedżera. Od tej chwili zaczyna się improwizacja – w której uczestnik grający Marka próbuje poprawić sytuację firmy i zespołu. Aktorzy przygotowani są tak, by w jak najbardziej adekwatny sposób reagować na poczynania Marka-uczestnika szkolenia.
Dlaczego ta metoda się sprawdza?
Odpowiedzi może być wiele, ale uczestnicy najczęściej źródła sukcesu upatrują w realistyczności doświadczenia. „Aktorzy każdą sytuację czynią maksymalnie bliską rzeczywistości, doświadczasz jej emocjonalnie, cieleśnie, umysłowo”; „Możesz mieć tysiąc schematów przeprowadzania rozmowy motywującej, ale kiedy musisz się zmierzyć z realnymi emocjami w rozmowie żadnego schematu nie użyjesz”; „Tu czułam się bardziej zaangażowana niż w niejednej sytuacji z mojej własnej firmy” (z wypowiedzi uczestników).
Każdy z uczestników w rolę menedżera wchodzi kilkukrotnie, wybierając dowolny moment spektaklu. Czekając na swoje wejście obserwuje strategie innych, zapisuje kluczowe spostrzeżenia. Po części teatralno-doświadczeniowej zaczyna się grupowy etap analizy interwencji, refleksji i wyciągania wniosków. Całość domyka moduł teoretyczny i wypracowanie pomysłów wdrożenia nowej wiedzy we własną praktykę zarządzania.
Cały artykuł znajdziesz tutaj: Serial Westworld i szkolenia menedżerskie – czyli o teatralnej metodzie rozwoju liderów
Może Cię jeszcze zainteresować:
Grupa jako całość: Systemowo-psychodynamiczne podejście do efektywności zespołowej
Zapraszamy na seminarium online o dynamice grupy w podejściu systemowo-psychodynamicznym. Skupimy się na kluczowych aspektach dynamiki grupy, które mają istotne znaczenie dla efektywności pracy zespołowej
Bardziej wykwalifikowany trener – zastosowania wiedzy o procesie grupowym
Proces grupowy, rozumiany jako trwająca w czasie i podlegająca zmianom relacja między uczestnikami oraz uczestnikami i trenerem, jest elementem rzeczywistości szkoleniowej, nie można z niego
Jak zostać facylitatorem?
Rozmowa o kluczowych momentach uczenia się, wyzwaniach i rozwoju w Szkole Facylitatorów Wszechnicy UJ. Wywiad z kierowniczką merytoryczną Szkoły Facylitatorów, Moniką Gąsienicą.
Z