SZKOLENIA
COACHING
tu jakieś hasło potrzeba
Strona główna » Szkolenia » coaching
COACHING
Czym jest coaching?
Współczesny coaching, zakorzeniony w psychologii humanistycznej, psychologii pozytywnej i teorii uczenia się dorosłych, to profesjonalna metoda pracy z ludźmi, której głównym celem jest wspieranie klientów w realizacji określonych przez nich celów oraz wprowadzanie pożądanych zmian. Nie jest on celem samym w sobie, lecz to narzędzie służące do świadomego rozwoju i samodoskonalenia. Coaching opiera się na partnerskiej relacji między coachem a klientem, w której kluczowe znaczenie mają autonomia, odpowiedzialność oraz samodzielność.
Coaching stanowi odrębną metodę pracy, różniącą się istotnie od innych form wsparcia, takich jak doradztwo, szkolenia, mentoring, terapia czy motywacyjne wystąpienia. Zgodnie z definicją International Coaching Federation (ICF) jest to „partnerska współpraca z klientami w kreatywnym i prowokującym do myślenia procesie, który inspiruje ich do maksymalizacji osobistego i zawodowego potencjału” (ICF, coachingfederation.org). W przeciwieństwie do doradców czy mentorów, coach nie pełni roli eksperta ani nie dostarcza gotowych rozwiązań – zamiast tego wspiera klienta w odkrywaniu własnych zasobów, identyfikowaniu celów oraz wdrażaniu pożądanych zmian w sposób świadomy i odpowiedzialny. Coaching koncentruje się na wspieraniu klienta w procesie rozwoju, zwiększaniu jego samoświadomości oraz skutecznym dążeniu do realizacji celów.
Zastosowanie coachingu
Coaching znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach życia, zarówno w sferze zawodowej, jak i osobistej:
- Samodzielna rola zawodowa:
Profesjonalni coachowie, wykorzystując swoją wiedzę, doświadczenie i odpowiednie przygotowanie do tej roli zawodowej (międzynarodowe akredytacje jak ICF, ECI, EMCC), wspierają klientów w osiąganiu celów i rozwoju osobistym lub zawodowym. Pracują z ludźmi z różnych środowisk i w różnych sytuacjach, pomagając im w radzeniu sobie z wyzwaniami, podejmowaniu decyzji i korzystaniu z pełnego potencjału.
- Niezbędny zestaw kompetencji:
Umiejętności coachingowe, takie jak aktywne słuchanie, zadawanie pytań, budowanie relacji, empatia i jasna komunikacja, są przydatne w wielu zawodach, zwłaszcza tych związanych z pracą z ludźmi. Menedżerowie, liderzy, nauczyciele, psycholodzy, prawnicy, medycy i wiele innych profesji może wykorzystać te umiejętności do efektywniejszej komunikacji, budowania silniejszych relacji i wspierania rozwoju innych.
- Narzędzie rozwoju pracowników:
W organizacjach coaching może być wykorzystywany do podnoszenia efektywności, rozwoju talentów, wspierania liderów i budowania bardziej zrównoważonej kultury organizacyjnej. Coaching może pomóc pracownikom w rozwoju kompetencji, poprawie wyników i osiąganiu celów zawodowych. Firmy inwestujące w coaching często obserwują wzrost zaangażowania pracowników, poprawę komunikacji, lepsze samopoczucie, co przekłada się na wyniki finansowe. Badania wskazują, że coaching w miejscu pracy jest skuteczny w osiąganiu pozytywnych wyników organizacyjnych.
- Sposobem na lepszą komunikację:
Coaching może pomóc w budowaniu silniejszych relacji , rozwiązywaniu konfliktów i poprawie komunikacji . Poprzez rozwój umiejętności komunikacyjnych, takich jak aktywne słuchanie, asertywność i empatia, coaching może przyczynić się do stworzenia bardziej harmonijnego środowiska pracy.

Rodzaje coachingu
- Life coaching: Skupia się na poprawie jakości życia i osiąganiu równowagi między życiem osobistym a zawodowym. Pomaga w radzeniu sobie z emocjami, realizacji planów i budowaniu satysfakcjonujących relacji.
- Executive coaching: Wspiera kadrę zarządzającą w rozwoju kompetencji przywódczych, efektywnym zarządzaniu i osiąganiu celów biznesowych.
- Business coaching: Koncentruje się na rozwoju kompetencji zawodowych i osiąganiu założonych celów w obszarze biznesowym.
- Career coaching: Pomaga w planowaniu i określeniu ścieżki zawodowej, poszukiwaniu pracy i rozwoju kariery.
- Team coaching: Wspiera zespoły w budowaniu efektywnej współpracy, rozwiązywaniu konfliktów i osiąganiu wspólnych celów.




Kluczowe obszary działania i wartość dla klientów i organizacji
Strategie Rozwoju w Roli Coacha
Coaching to wszechstronna metoda pracy z ludźmi, znajdująca zastosowanie w różnych aspektach życia osobistego i zawodowego, ma też wiele odmian. Poniżej kluczowe obszary, w których coaching odgrywa istotną rolę.
Rozwój osobisty
Coaching w obszarze rozwoju osobistego wspiera klientów w budowaniu samoświadomości, zarządzaniu emocjami oraz wzmacnianiu pewności siebie i asertywności. Pomaga także w zmianie nawyków, efektywnym zarządzaniu czasem i osiąganiu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Dzięki refleksji i samodzielnej analizie własnych przekonań osoby korzystające z coachingu mogą skuteczniej radzić sobie ze stresem, podejmować bardziej świadome decyzje i budować satysfakcjonujące relacje.
Coaching zawodowy
Coaching zawodowy wspiera osoby w określeniu ścieżki kariery, planowaniu zmian i rozwijaniu kompetencji. Pomaga także w budowaniu marki osobistej, zwiększaniu motywacji oraz doskonaleniu umiejętności komunikacyjnych w środowisku pracy. Klienci korzystają z niego, aby dostosować się do nowych wyzwań, skuteczniej zarządzać swoją karierą i wykorzystywać swoje talenty w najbardziej efektywny sposób.
Coaching menedżerski
Coaching menedżerski wspiera liderów w budowaniu autentycznego stylu zarządzania, skutecznej komunikacji, delegowaniu zadań oraz wdrażaniu zmian organizacyjnych. Pomaga również w efektywnym zarządzaniu czasem, rozwiązywaniu konfliktów i rozwijaniu umiejętności negocjacyjnych. Menedżerowie korzystający z coachingu uczą się także, jak skutecznie motywować zespoły, tworzyć inspirujące środowisko pracy oraz wprowadzać długofalowe strategie rozwoju organizacyjnego.
Coaching biznesowy i organizacyjny
W obszarze biznesu coaching koncentruje się na rozwoju strategii firmowych, wzmacnianiu kompetencji przedsiębiorczych, budowaniu efektywnych zespołów i zwiększaniu innowacyjności. Przedsiębiorcy korzystają z coachingu, aby lepiej zarządzać firmą, podejmować strategiczne decyzje i optymalizować procesy wewnętrzne. Coaching pomaga także w rozwijaniu kultury organizacyjnej, podnoszeniu efektywności pracy oraz tworzeniu środowiska sprzyjającego kreatywności i rozwojowi pracowników.
Coaching zdrowia i wellness
Coaching zdrowia pomaga klientom w kształtowaniu zdrowych nawyków, zarządzaniu stresem i odnalezieniu równowagi między pracą a życiem osobistym. Wspiera także w budowaniu motywacji do długoterminowych zmian prowadzących do poprawy jakości życia. Osoby korzystające z tej formy coachingu często pracują nad zmianą stylu życia, zwiększeniem odporności psychicznej oraz rozwijaniem postaw sprzyjających dobrostanowi fizycznemu i psychicznemu.
Coaching relacji
Coaching relacji wspiera klientów w budowaniu zdrowych, satysfakcjonujących więzi międzyludzkich poprzez rozwój inteligencji emocjonalnej, umiejętności komunikacyjnych, asertywności oraz skutecznego rozwiązywania konfliktów. Pomaga również w nauce efektywnego wyrażania emocji, zwiększaniu świadomości interpersonalnej oraz doskonaleniu technik skutecznej komunikacji.


Coaching a inne formy pracy z ludźmi
Coaching a terapia
Coaching i terapia to dwa różne podejścia do pracy z ludźmi, choć czasem ich ścieżki mogą się przecinać. Terapia koncentruje się na diagnozowaniu i leczeniu trudności emocjonalnych, pomagając osobom, które doświadczają cierpienia, lęków, depresji czy innych problemów psychicznych. Coaching natomiast wspiera rozwój, pomaga uporządkować myśli, wzmacnia samoświadomość i towarzyszy klientowi w realizacji jego aspiracji – zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.
Zgodnie z definicją WHO, zdrowie psychiczne to coś więcej niż brak choroby – to stan pełnego dobrostanu psychicznego, fizycznego i społecznego. I właśnie tutaj pojawia się kluczowa różnica: terapia koncentruje się na trudnościach i ich źródłach, podczas gdy coaching opiera się na możliwościach i przyszłości.
Coach nie stawia diagnozy i nie zajmuje się leczeniem. Jeśli klient nie jest w stanie określić swoich celów, zmaga się z długotrwałym cierpieniem lub jego trudności dotyczą wielu obszarów życia, prawdopodobnie lepszym wyborem będzie terapia. Umiejętność rozpoznania tej granicy jest jedną z najważniejszych kompetencji odpowiedzialnego i działającego zgodnie z etyką pracy – coacha.
Coaching a mentoring
Coaching i mentoring to dwie formy wsparcia rozwojowego, ale różnią się podejściem. Mentoring, zgodnie z EMCC, to relacja oparta na uczeniu się, w której mentor dzieli się wiedzą, doświadczeniem i umiejętnościami, ale jednocześnie sam rozwija swoje kompetencje, takie jak empatia czy aktywne słuchanie. To partnerska wymiana, która przynosi korzyści obu stronom.
Coaching natomiast nie opiera się na przekazywaniu doświadczeń – coach nie doradza ani nie sugeruje rozwiązań, lecz poprzez pytania i refleksję pomaga klientowi samodzielnie odkrywać odpowiedzi. To klient wyznacza kierunek, a coach tworzy przestrzeń do jego rozwoju.Mentoring łączy elementy coachingowe z transferem wiedzy. Kluczowa różnica polega na roli prowadzącego – mentor może przekazywać swoją wiedzę,
doświadczenie, a coach towarzyszy w procesie odkrywania. Obie formy są wartościowe, ale odpowiadają na inne potrzeby – mentoring sprawdza się tam, gdzie pojawia się potrzeba wskazówek, inspiracji od bardziej doświadczonej osoby, a coaching tam, gdzie kluczowa jest indywidualna refleksja i samodzielne poszukiwanie rozwiązań.
Coaching a wystąpienia motywacyjne i poradniki
Coaching nie ma nic wspólnego z wystąpieniami motywacyjnymi, poradnikami rozwojowymi czy inspirującymi filmami, które bazują na jednostronnym przekazie. W tego typu formach wsparcia kluczowa jest rola „inspirującego” nadawcy i „inspirowanego” odbiorcy, który biernie przyswaja podawane mu treści. Coaching działa zupełnie inaczej – na zasadzie interakcji. Klient nie jest biernym słuchaczem, lecz aktywnym uczestnikiem procesu, który poprzez refleksję, dialog i działanie kształtuje własną drogę rozwoju.
Dodatkowo, coaching jest indywidualny i dostosowany do konkretnej osoby – nie opiera się na ogólnych zasadach czy gotowych receptach, lecz pomaga klientowi znaleźć rozwiązania najlepiej dopasowane do jego sytuacji i możliwości. W przeciwieństwie do poradników, które sugerują często jedno „uniwersalne” podejście do sukcesu, coaching pozwala na wypracowanie rozwiązań, które faktycznie pasują do życia i celów danej osoby. To nie inspiracja na chwilę, ale zazwyczaj realna zmiana oparta na świadomych decyzjach.
Kompetencje
Wszechnica UJ wspiera swoich parterów w zmianie kultury organizacyjnej oraz kształtowaniu rozwoju zawodowego.
Doradzamy jak tworzyć środowisko pracy, w którym efektywność jest skutkiem zaangażowania we wspólne cele.
Szkoląc, pomagamy w świadomym podejmowaniu nowych ról zawodowych.
- Projektowanie działań
- Praca z różnorodnością
- Efektywne przekazywanie informacji
- Aktywne słuchanie
- Zadawanie trafnych pytań
- Angażowanie i inspirowanie
- Wytyczanie i planowanie celów
- Zarządzanie postępami i zaangażowaniem
- Budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa
- Obecność i uważność
- Poszukiwanie rozwiązań
- Neutralnosć
- Uruchamianie twórczości
- Rozpoznawanie emocji
- Przekazywanie odpowiedzialności
- Rozwijanie ciekawości
- Radzenie sobie z oporem
- Zarządzanie procesami zmian
- Budowanie i wzmacnianie motywacji wewnętrznej
- Zarządzanie emocjami i stresem
- Coaching zespołowy
- Otwartość i ciekawość
- Samoświadomość i autorefleksja
- Tworzenie i realizacja jasny zasad
- Przekazywanie jasnych i zrozumiałych komunikatów
- Ustalanie celów
- Planowanie
- Zarządzanie czasem
- Tworzenie wspierającego środowiska
- Empatia
- Transparentność i otwartość
w relacji
- Obecność
- Utrzymywanie skupienia i uważności
- Zarządzanie własnymi emocjami
- Tworzenie przestrzeni na refleksję
- Zrozumienie kontekstu klienta
- Rozpoznawanie i pogłębianie rozmów
- Odzwierciedlanie i podsumowywanie komunikatów
- Pobudzanie świadomości
- Zadawanie pytań pobudzających refleksję i wgląd
- Elastyczność
- Integracja treści i myśli
- Partnerowanie w projektowaniu i realizacji celów
- Wspieranie autonomii klienta
Dla Kogo przydatne są te kompetencje?

- Freelancer coach
- Liderzy, menedżerowie i osoby zarządzające zespołami
- Scrum Masterzy, Agile Coachowie, Facylitatorzy
- Product Ownerzy, Analitycy biznesowi
- Specjaliści IT i eksperci ds. AI
- Twórcy startupów i innowatorzy
- HR-owcy i specjaliści ds. rozwoju organizacji
- Trenerzy, Nauczyciele, wykładowcy i edukatorzy
- Psychologowie, terapeuci i doradcy
- Przedsiębiorcy i freelancerzy
- Prawnicy i mediatorzy
- Specjaliści ds. marketingu i komunikacji
- Medycy i pracownicy służby zdrowia
- Każdy, kto chce lepiej komunikować się z innymi


Freelancer coach
Dla wielu osób coaching początkowo staje się dodatkowym źródłem dochodu, które w miarę rozwoju może przerodzić się w pełnoprawną ścieżkę zawodową. Wchodzenie w rolę coacha nie zawsze oznacza od razu rezygnację z dotychczasowego zawodu – często jest to proces stopniowy, który wymaga zarówno rozwijania umiejętności coachingowych, jak i budowania stabilnej bazy klientów.
Na początku ścieżki ważne są:
Ukończenie akredytowanego szkolenia coachingowego – zdobycie umiejętności zgodnych np. ze standardami ICF oraz praktyka w prowadzeniu sesji. Szkolenia międzynarodowe z podwójną akredytacją stanowią dodatkowy atut, zwiększając wiarygodność coacha i otwierając możliwości pracy na rynkach globalnych.
Zdobywanie pierwszych klientów – często poprzez polecenia, networking lub współpracę z organizacjami oferującymi coaching dla swoich pracowników.
Łączenie coachingu z inną pracą zawodową – wielu początkujących coachów nadal pracuje w swoich branżach (np. HR, sprzedaż, edukacja, psychologia, zarządzanie) i wdraża coaching jako dodatkową usługę, zanim zdecyduje się na pełnoetatowe prowadzenie praktyki.
Jak przekształcić coaching w pełnowartościową ścieżkę kariery? Poniżej kilka możliwości:
Rozwijanie marki osobistej – pozycjonowanie się jako ekspert w określonej dziedzinie (np. coaching kariery, coaching skoncentrowany na rozwiązaniach, coaching biznesowy, coaching zespołowy).
Rozwój umiejętności biznesowych – nauka skutecznej sprzedaży usług, zarządzania własną działalnością, budowania trwałych relacji z klientami oraz doskonalenie kompetencji w zakresie marketingu i promocji.
Podnoszenie kwalifikacji i zdobywanie certyfikacji ICF – co zwiększa wiarygodność i otwiera drogę do pracy z większymi organizacjami, dofinansowaniami np. BUR oraz lepiej płatnymi klientami.
Umiejętności coachingowe nie są zarezerwowane tylko dla profesjonalnych coachów – coraz częściej stają się kluczowym narzędziem w różnych branżach. Dzięki nim menedżerowie mogą skuteczniej zarządzać zespołami, edukatorzy angażować słuchaczy, a HR-owcy budować lepsze relacje w organizacjach. Współczesny świat wymaga od nas nie tylko wiedzy i doświadczenia, ale także umiejętności słuchania, zadawania właściwych pytań, wspierania innych w ich rozwoju, a także świadomego zarządzania emocjami i budowania atmosfery zaufania.
Tradycyjne podejście do zarządzania opierało się na delegowaniu i rozliczaniu wyników. Dziś coraz większą rolę odgrywa budowanie zaufania i wspieranie odpowiedzialności. Menedżerowie, zamiast narzucać rozwiązania, mogą dzięki coachingowi rozwijać samoświadomość swoich pracowników, budować kulturę współpracy i wzmacniać ich motywację do działania. Uważność i umiejętność zarządzania emocjami są tu kluczowe – lider, który potrafi utrzymać obecność w rozmowie i słuchać bez oceniania, tworzy przestrzeń, w której ludzie chętniej angażują się w swoją pracę.
W środowisku zwinnych metod pracy (Agile, Scrum) zespoły muszą działać samodzielnie i sprawnie rozwiązywać problemy. Utrzymywanie obecności i zadawanie właściwych pytań pomaga Scrum Masterom wspierać zespoły w odkrywaniu najlepszych rozwiązań, zamiast narzucać gotowe odpowiedzi. Dzięki coachingowi rozwija się poczucie odpowiedzialności i kreatywność, co może przełożyć się na większą efektywność zespołów.
W edukacji coaching staje się skutecznym narzędziem do rozwijania myślenia krytycznego i samodzielności. Zamiast podawać gotowe odpowiedzi, nauczyciele mogą inspirować uczniów do zadawania pytań i poszukiwania własnych rozwiązań. Budowanie relacji i zaufania jest tu kluczowe – jeśli uczeń czuje się wysłuchany, jest bardziej zaangażowany w proces nauki. Umiejętność zarządzania emocjami pomaga nauczycielom w pracy z różnorodnymi grupami i tworzeniu atmosfery, która sprzyja rozwojowi.
Specjaliści HR to kluczowa grupa, której kompetencje coachingowe pomagają w tworzeniu kultury opartej na otwartości i współpracy. W rozmowach rozwojowych nie chodzi już tylko o ocenę okresową, ale o budowanie świadomości i wyznaczanie celów rozwojowych. Coaching w HR pomaga w skutecznym udzielaniu feedbacku, zarządzaniu talentami i tworzeniu indywidualnych planów rozwoju. W efekcie organizacje mogą zmniejszyć rotację pracowników, zwiększyć ich zaangażowanie i stworzyć środowisko, w którym ludzie chcą się uczyć i rozwijać.
W zawodach, w których kluczowa jest komunikacja i relacje, coaching pomaga aktywnie słuchać, zadawać pytania i budować przestrzeń do efektywnej współpracy. Prawnicy i mediatorzy, stosując podejście coachingowe, mogą nawiązywać trwałe relacje, skuteczniej się komunikować oraz wspierać klientów w podejmowaniu świadomych decyzji i radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami prawnymi. W marketingu coachingowe podejście pomaga specjalistom efektywniej komunikować się, rozumieć indywidualne potrzeby oraz lepiej planować i dopasowywać rozwiązania do potrzeb klientów.
Lekarze i pielęgniarki codziennie mierzą się z wyzwaniami komunikacyjnymi – od rozmów z pacjentami, po współpracę w zespole medycznym. Coaching pomaga im budować zaufanie, prowadzić rozmowy w sposób wspierający i motywować pacjentów do podejmowania prozdrowotnych decyzji. Utrzymywanie obecności i zarządzanie emocjami pozwala medykom lepiej radzić sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym.



Rozwój w roli coacha według standardów ICF obejmuje kilka kluczowych etapów

W skrocie
Jeśli ubiegamy się o ACC, należy ukończyć program na poziomie 1 lub 2.
Jeśli aplikujemy o PCC, należy ukończyć program poziomu 2 lub kilka programów poziomu 1, aby zgromadzić co najmniej 125 godzin akredytowanego szkolenia.
Jeśli ubiegamy się o MCC, należy ukończyć program poziomu 3, ale dopiero po otrzymaniu akredytacji PCC.
Najlepiej wybrać program na poziomie 1 lub 2 (ACSTH, ACTP). U nas to Moduły I-IV lu I-V.



Edukacja podstawowa
Rozpoczęcie kariery coachingowej wymaga ukończenia akredytowanego programu szkoleniowego, który spełnia standardy ICF. Programy te koncentrują się na kluczowych kompetencjach coachingowych, takich jak etyczna postawa, obecność coachingowa czy budowanie świadomości. Warto wybierać kursy akredytowane na poziomie 1 (dawniej ACSTH) lub poziomie 2 (ACTP), które gwarantują nam możliwość podejścia do certyfikacji oraz przyspieszoną ścieżkę. Jeżeli chcesz zapoznać się z przewodnikiem po certyfikacji oraz znaleźć kurs, który spełnia kryteria to zapraszam do zapoznania się z przewodnikiem.




Praktyka i doświadczenie
Po ukończeniu szkolenia istotne jest zdobywanie praktycznego doświadczenia poprzez prowadzenie sesji coachingowych. Wymagania dotyczące liczby godzin praktyki różnią się w zależności od poziomu akredytacji, o który coach się ubiega.
Akredytacja w ICF
Pierwszy zestaw skrótów dotyczy trzech poziomów akredytacji ICF, które mogą uzyskać coachowie:
Associate Certified Coach (ACC) – Ukończenie 60 godzin szkolenia specjalistycznego dla coachów i 100 godzin doświadczenia w prowadzeniu coachingu.
Professional Certified Coach (PCC) – Ukończenie 125 godzin szkolenia specjalistycznego dla coachów i 500 godzin doświadczenia w prowadzeniu coachingu.
Master Certified Coach (MCC) – posiadanie akredytacji PCC i ukończenie 200 godzin szkolenia specjalistycznego i 2500 godzin doświadczenia w prowadzeniu coachingu.
Drugi zestaw dotyczy poziomów akredytacji, uzyskiwanych przez organizacje szkolące:
Poziom 1 (dawniej ACSTH) jest przeznaczony dla organizacji, które oferują co najmniej 60 godzin nauki i 10 godzin mentoringu. Edukacja na poziomie 1 jest wyznaczona jako ścieżka do akredytacji ACC.
Poziom 2 (dawniej ACTP) jest przeznaczony dla organizacji, które oferują co najmniej 125 godzin nauki i 10 godzin mentoringu. Edukacja na poziomie 2 jest wyznaczona jako ścieżka do poświadczenia PCC.
Poziom 3, nowa oferta, jest przeznaczona dla organizacji, które oferują co najmniej 75 godzin zaawansowanej nauki i 10 godzin mentoringu (trener na poziomie MCC). Edukacja na poziomie 3 jest wyznaczona jako droga do poświadczeń MCC.
Zbieranie doświadczenia
Wszechnica UJ nie wymaga zbierania godzin doświadczenia. Natomiast takie wymagania ma ICF. Jeżeli chcemy akredytować się dodatkowo w ICF po ukończeniu Szkoły Coachów we Wszechnicy UJ to mamy obowiązek rejestrować swoje godziny doświadczenia, wg wzoru ICF Client Coaching Log. Podczas aplikacji o certyfikat w ICF, nie mamy obowiązku przesyłać tabeli do weryfikacji (ICF nie chce przetwarzać danych klientów.). Zamiast tego, przy wypełnieniu aplikacji o certyfikat składa się oświadczenie zapewniające o zgromadzeniu wymaganego doświadczenia. ICF zastrzega jednak, że może przeprowadzić audyt i sprawdzić, czy rzeczywiście jest udokumentowane doświadczenie. Klienci muszą być poinformowani o tym, do jakich celów gromadzimy ich dane i muszą wyrazić zgodę na ich przetwarzanie. To obowiązywało zawsze, ale w związku z RODO, warto więc mieć tę zgodę potwierdzoną na piśmie.
Szczegółowe zasady rozliczania godzin przez ICF, w tym minimalną liczbę godzin, rodzaje akceptowalnych sesji, metody dokumentacji oraz okres ważności zgromadzonych godzin, znajdują się na stronie ICF Global: https://coachingfederation.org/experience-requirements.
Posługując się przykładem certyfikacji na poziomie ACC: Kandydaci ACC są zobowiązani do udokumentowania co najmniej 100 godzin (75 płatnych) doświadczenia coachingowego z co najmniej ośmioma klientami po rozpoczęciu edukacji lub szkolenia w zakresie coachingu. Co najmniej 25 z tych godzin (płatnych lub bezpłatnych) musi mieć miejsce w ciągu 18 miesięcy przed złożeniem wniosku o przyznanie uprawnień.
Tu znajdziesz plik „Certyfikacja kompetencji ICF”, który podsumowuje dostępne możliwości certyfikacji, wymagania oraz kolejne jej kroki (slajd 3, 4 oraz 5). Tutaj znajduje się również wzór tabeli dokumentującej godziny praktyki coachingowej („ICFClientCoachingLogTemplate”).


Praktyka i doświadczenie
Dalsze kształcenie i specjalizacje
Po uzyskaniu certyfikacji coachowie mogą rozwijać się poprzez dalsze szkolenia, mentoring, superwizję i wybór specjalizacji.
Superwizja to proces refleksyjnej nauki pod okiem doświadczonego coacha-superwizora. Pomaga ona coachom analizować własne sesje coachingowe, rozwijać samoświadomość i podnosić jakość swojej pracy. Jest szczególnie cenna dla coachów pracujących z trudnymi przypadkami lub poszukujących głębszego zrozumienia własnych mechanizmów działania.
Mentoring to wsparcie ze strony bardziej doświadczonych coachów, którzy pomagają w rozwijaniu kompetencji zgodnie np. ze standardami ICF, EMCC i innych organizacji, które dbają o standardy. Jest to kluczowy element certyfikacji – coachowie na poziomie ACC i PCC muszą przejść określoną liczbę godzin mentoringu, aby spełnić wymagania akredytacyjne. Po uzyskaniu akredytacji warto nadal korzystać z mentoringu, ponieważ umożliwia on dalsze doskonalenie umiejętności coachingowych pod okiem doświadczonego coacha. Mentoring pozwala na głębsze zrozumienie mechanizmów, doskonalenie praktyki poprzez konstruktywną informację zwrotną oraz rozwijanie własnego stylu coachingowego. To także okazja do zdobycia nowych perspektyw i pracy nad obszarami wymagającymi poprawy, co przekłada się na wyższą jakość świadczonych usług i skuteczniejsze wsparcie klientów.
Specjalizacje
W miarę zdobywania doświadczenia coachowie mogą wybierać specjalizację zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, dotychczasowym doświadczeniem zawodowym oraz aktualnymi trendami i potrzebami rynku. Specjalizacja pozwala nie tylko na lepsze dopasowanie oferty do klientów, ale także na budowanie autorytetu w danej dziedzinie i wyróżnienie się na tle konkurencji. Coach może łączyć różne podejścia lub skupić się na jednej konkretnej niszy, co często ułatwia rozwój kariery i pozyskiwanie klientów.
Przykładowe specjalizacje
Coaching biznesowy i executive coaching – praca z liderami, menedżerami i przedsiębiorcami nad rozwijaniem ich kompetencji przywódczych, podejmowaniem świadomych decyzji oraz skutecznym zarządzaniem zespołami.
Coaching kariery – wspieranie osób w planowaniu ścieżki zawodowej, zmianie pracy, rozwijaniu kompetencji i budowaniu marki osobistej. Może obejmować również pracę z osobami powracającymi na rynek pracy lub przygotowującymi się do awansu.
Coaching zespołowy – praca z zespołami nad ich efektywnością, komunikacją, rozwiązywaniem konfliktów i budowaniem współpracy. Stosowany często w organizacjach, które chcą poprawić dynamikę pracy i zwiększyć zaangażowanie pracowników.
Life coaching – wspieranie klientów w osiąganiu celów osobistych, poprawie jakości życia, zarządzaniu emocjami i relacjami oraz budowaniu większej samoświadomości.
Coaching zdrowia i wellness – skupienie na zmianie stylu życia, budowaniu zdrowych nawyków, radzeniu sobie ze stresem i poprawie dobrostanu psychicznego. Często wykorzystywany przez osoby dążące do poprawy równowagi między pracą a życiem prywatnym.
Udział w konferencjach i warsztatach
ICF organizuje wydarzenia takie jak International Coaching Week, które pozwalają coachom poszerzać wiedzę, nawiązywać kontakty i wymieniać doświadczenia z innymi profesjonalistami.
Ciągłe doskonalenie i odnawianie certyfikacji
ICF wymaga od coachów regularnego odnawiania certyfikacji co trzy lata. Aby to zrobić, coachowie muszą uczestniczyć w dalszych szkoleniach i zdobywać punkty Continuing Coach Education (CCE), co zapewnia ciągłe podnoszenie kwalifikacji.



Dokonujemy zmian
Najbliższy termin:
12 kwietnia 2025
Wspieramy autorefleksję
Najbliższy termin:
25 marca 2025
Ułatwiamy współpracę
Najbliższy termin:
10 marca 2025
Absolwent o Szkole (Szkoła Coachów):
„Umiejętności, które są wymagane od dzisiejszych managerów: słuchać, zadawać pytania, nie sugerować odpowiedzi, nie wyręczać w podejmowaniu decyzji, ale uzdalniać ludzi, z którymi się pracuje, do wzięcia odpowiedzialności za własne decyzje."
Adam Jaworski
Global Leader for UX Design & Agile ABB, psycholog, coach

Absolwent o Szkole (Szkoła Facylitatorów):
„To, co najbardziej cenię sobie w Szkole Facylitatorów, to to, że właściwie zaraz po jej zakończeniu jestem gotowa, żeby iść i facylitować, zarówno online, jak i offline.”
Agnieszka Woźniak-Karpiel
Senior L&D Specialist

Absolwent o Szkole (Szkoła Trenerów):
„To, co ja wynoszę, to to, że bycie trenerem nie jest o mnie. (...) To moja rola, do której muszę się przygotować, ale to jest o ludziach, którzy się uczą i którym ja muszę stworzyć warunki do tegoż uczenia się.”
Irmina Masiuda
Coach, Mentor, Consultant

Masz pytania?
Chętnie pomożemy!
Umów się na konsultację i dowiedz się więcej. Po prawej stronie znajdziesz linki do naszych kalendarzy, gdzie możesz zarezerwować dogodny termin na konsultację online.

Head of Professional Development, Consultant, Coach
izabela.dolegiewicz@wszechnica.uj.pl
+48 506 006 087

Head of Organizational Development, Facilitator, Trainer
aneta.marek@wszechnica.uj.pl
+48 514 206 346
Dzielimy się wiedzą
Tworzymy raporty i publikujemy artykuły tematyczne. Organizujemy webinary i wydarzenia rozwojowe.

Coaching w Polsce naprzemiennie cieszy się dużą popularnością oraz złą sławą. Niezależnie od aktualnie trwającej fazy cały czas się rozwija, a osób chcących kształcić się

Z profesorem Edwardem Nęcką, niekwestionowanym autorytetem w zakresie psychologii twórczości, rozmawia Iwona Sołtysińska.

Jak tworzyć kulturę systemowego uczenia się w zespole?
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak zwiększyć efektywność i innowacyjność w swoim zespole? Organizacyjne, a więc również systemowe gromadzenie wiedzy o tym w jaki działa firma,